Akumulatory z Polski do samochodów hybrydowych
Produkcję systemów zasilania dla samochodów elektrycznych i hybrydowych zamierza uruchomić w swoim gliwickim zakładzie firma Axeon.
Jednocześnie planuje rozwijać uruchomioną w ub. roku produkcję akumulatorów dla wschodzącego rynku rowerów elektrycznych.
Plany rozwoju firmy przedstawił podczas wtorkowej konferencji prasowej w Gliwicach szef polskiej spółki Axeona Jim Ferguson.
Axeon to jeden z większych producentów akumulatorów do urządzeń mobilnych w Europie. Położony w Śląskim Centrum Logistyki w Gliwicach główny zakład produkcyjny firmy wytwarza 60 tys. akumulatorów miesięcznie, przeznaczonych do elektronarzędzi i urządzeń przenośnych, a także rowerów elektrycznych (e-bike'ów).
Istniejący od 1999 r. gliwicki zakład firmy pierwotnie należał do spółki MAZ, której właścicielem była szwedzka grupa Ristma. Wraz z przejęciem Ristmy przez Axeon w 2007 r. firma postanowiła utworzyć w Gliwicach swoje centrum produkcyjne, przenosząc jednocześnie laboratoria z Niemiec i Szwajcarii.
Proces ten trwał do ub. roku, kiedy zatrudnienie w Gliwicach sięgnęło 380 osób. Obok produkcji akumulatorów do elektronarzędzi i innych urządzeń (kluczowym odbiorcą jest koncern Bosch), od października 2011 r. działa tam produkcja litowo-jonowych akumulatorów do rowerów elektrycznych.
Jak mówił we wtorek Ferguson, Axeon wiąże z tym segmentem duże nadzieje, widząc możliwości zagospodarowania w najbliższych latach nawet 50 proc. europejskiego rynku. Z zewnętrznych analiz wynika, że tylko w zachodniej Europie (głównie w Holandii i Niemczech) do 2016 r. rynek produkcji e-bików ma zwiększyć się niemal dwukrotnie - z obecnych ok. 1,2 mln e-bike'ów rocznie do blisko 2 mln.
Według informacji firmy, na świecie wzrost ten może przekraczać nawet 30 proc. rocznie, głównie za sprawą chińskiego rynku, gdzie roczna sprzedaż rowerów elektrycznych sięga 120 mln sztuk. Większość z nich działa jednak w oparciu nie o nowocześniejsze akumulatory litowo-jonowe, lecz ołowiano-kwasowe.
Obecne możliwości produkcji akumulatorów do e-bike'ów sięgają w Gliwicach 20 tys. egzemplarzy miesięcznie; w tym roku mają zostać zwiększone do 30 tys. Akumulatory z Gliwic trafiają do jednego z czołowych europejskich producentów elektrycznych systemów zasilania, potem montowane są w kilku rodzajach e-bike'ów.
Nowym obszarem działalności ma być rynek motoryzacyjny - samochodów elektrycznych i hybrydowych. W ocenie firmy jest on perspektywiczny, wobec prognoz zakładających światową produkcję 8 mln takich pojazdów w 2020 r. Gliwicki zakład przygotowuje się do wdrożenia nowych systemów jakości pod kątem wytwarzania takich akumulatorów; zagospodarowywane jest miejsce pod linię produkcyjną.
Inżynierowie z Gliwic - częściowo pozyskani z koncernów motoryzacyjnych - odbyli już szkolenia w macierzystej fabryce firmy w Dundee, gdzie wytwarzane są m.in. prototypowe systemy samochodowe. Uruchomienie produkcji jeszcze w tym roku ma zależeć od zwiększenia dostaw przez kooperantów.
W głównej siedzibie firmy i jej drugim zakładzie w szkockim Dundee pracuje 70 specjalistów. Wytwarzane są tam prototypowe akumulatory dla samochodów elektrycznych i hybrydowych (m.in. dla marek: Jaguar, Land Rover i Rolls Royce), których masowa produkcja ma trafić w przyszłości do Gliwic.
W Dundee działa też centrum badań i rozwoju koncernu. Bieżące projekty - finansowane częściowo przez rząd brytyjski i Unię Europejską - obejmują m.in. produkcję nowej, lekkiej baterii wykorzystującej ogniwa NCM (litowe z tlenkiem niklu, kobaltu i manganu) czy projekt nowego systemu zarządzania baterią.
W szkockiej centrali firmy trwają też prace pod kątem kolejnego planowanego obszaru działalności Axeona - przechowywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, jak ogniwa fotowoltaiczne czy wiatraki.
Axeon należy do firmy AG Holding Ltd, wspieranej przez fundusz kapitałowy Ironshield Capital Management LLP.(