6,5 mln samochodów Nissan i Toyoty do naprawy
Nissan i Toyota ogłosiły akcję serwisową obejmującą 6,5 mln samochodów sprzedawanych na całym świecie, w tym w Polsce. Problem dotyczy poduszki powietrznej produkowanej przez japońską firmę Takata, z tego powodu ogłoszono już akcje nawrotowe obejmujące ponad 20 mln samochodów.
Akcja obejmuje 35 modeli Toyoty i około 5 mln samochodów wyprodukowanych w latach 2003-2007. To m.in. Toyoty Corolla, Avensis, Yaris, Hilux, Rav4. W przypadku Nissana chodzi o 1,5 mln samochodów, m.in. Navara, Almera, Terrano oraz X-Trail, wyprodukowanych w latach 2003-2008.
NISSAN
W Polsce Nissan planuje zaprosić do warsztatów właścicieli 6878 samochodów.
Chodzi o modele:
• Navara D22
• Almera Tino V10
• Almera N16
• Terrano II R20
• X-Trail T30
Kontrola dotyczy samochodów wyprodukowanych od 2004 roku (data zakończenia zależy od modelu, ale zwykle 2005 lub 2006). Nissan zapewnia, że w Europie nie było żadnego przypadku wystąpienia tej usterki. Dodaje, że ryzyko wystąpienia dotyczy wyłącznie sytuacji wypadku, a nie bezkolizyjnej jazdy.
TOYOTA
W całej Europie kontrola obejmie 1,266 mln aut.
Chodzi o modele:
• Corolla
• Yaris
• RAV4
• Hilux
• Picnic
• Avensis Verso
• Tundra
• Sequoia
Obie akcje nawrotowe są częścią olbrzymiej afery związanej z wadliwymi poduszkami produkowanymi przez japońską firmę Takata. Od 2008 roku 10 producentów samochodów musiało wezwać na akcje serwisowe ponad 10 mln samochodów w USA i ponad 17 mln w innych częściach świata (m.in. General Motors i Honda). Problemy dotyczyły wadliwych inflatorów w poduszkach powietrznych produkowanych przez Takatę i konieczności ich wymiany. W wyniku eksplozji mechanizmów napełniających zginęło co najmniej pięć osób, a wiele zostało rannych.
W zeszłym roku amerykańska agencja . NHTSA wszczęło postępowanie, które ma wyjaśnić, czy produkowane w latach 2000-2007 inflatory poduszek powietrznych były odpowiednio uszczelnione, czy może podlegały innym awariom.
Takata została również oskarżona przez amerykańskich konsumentów o ukrywanie, wraz z innymi koncernami z branży samochodowej, informacji na temat produkowanych przez nią wadliwych poduszek powietrznych. Pozew w tej sprawie skierowano do sądu okręgowego na Florydzie.
Takata poza poduszkami powietrznymi produkuje inne komponenty do samochodów, w tym systemy pasów bezpieczeństwa czy kierownice. Dysponuje fabrykami na czterech kontynentach i zatrudnia na całym świecie ok. 35 tys. osób.