Kabriolet Opla

Opel zaprezentował nowy kabriolet zbudowany na bazie Tigry nazwany TwinTop. Cechą charakterystyczną pojazdu jest stalowy dach chowany elektrycznie.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

W zależności od warunków pogodowych lub nastroju kierowcy samochód przeistacza się z coupe w klasyczny kabriolet. Zachowano również walory użytkowe. Dzięki specjalnej konstrukcji składanego dachu Tigra TwinTop oferuje 500 litrów pojemności bagażnika - najwięcej w tej klasie pojazdów.

Hans H. Demant, dyrektor Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Technicznego, tak objaśnia koncepcję konstrukcji dachu Tigry: - Podjęliśmy decyzję o zaprojektowaniu Tigry jako samochodu dwuosobowego, który prezentuje się równie dobrze w wersji otwartej, jak i zamkniętej. Eliminacja dwóch maleńkich foteli tylnych, zwykle oferowanych w tego rodzaju pojazdach, umożliwiła nam zastosowanie specjalnej konstrukcji składania dachu. To z kolei jest kluczem do dynamicznej stylistyki Tigry, jej elegancji i największego w tej klasie bagażnika.

INTERIA.PL

Koncepcja ta już odniosła sukces: jury Genewskiego Salonu Samochodowego uhonorowało model Tigra TwinTop tytułem 'Kabriolet Roku 2004", tuż po jego premierze w marcu bieżącego roku.

Wnętrze Tigry TwinTop oferuje optymalną przestrzeń dla dwóch pasażerów. Oprócz dużego bagażnika Tigra dysponuje 70 litrami przestrzeni z siatką na bagaż za fotelami. Przy schowanym dachu bagażnik ma pojemność 250 litrów. Kiedy dach jest zamknięty nad kabiną, pojemność bagażnika wzrasta do 440 litrów. Wraz z 70 litrami schowka za fotelami przestrzeń bagażowa wynosi ponad 500 litrów i jest największa w tej klasie pojazdów.

Kluczem do dużej przestrzeni ładunkowej i dynamicznego designu Tigry jest konstrukcja elektro-hydraulicznie napędzanego mechanizmu dachu, która umożliwia jego otwieranie i zamykanie po naciśnięciu jednego przycisku. W przeciwieństwie do uprzednio stosowanych systemów, które wymagały układania na sobie poszczególnych części dachu, przez co zajmowały one dużo przestrzeni i tworzyły "rozdęty" tył, twórcom Tigry udało się opracować konstrukcję zapewniającą optymalne zagospodarowanie przestrzeni.

Przeistoczenie Tigry TwinTop z wersji coupé w wersję kabriolet nie wymaga żadnego wysiłku: należy zaciągnąć hamulec ręczny, włączyć stacyjkę, zwolnić dwie blokady dachu umieszczone na prawym i lewym słupku i nacisnąć odpowiedni przycisk. W ciągu 18 sekund system obejmujący cztery hydrauliczne cylindry, pięć hydraulicznych silniczków, 18 czujników dotykowych i mechanizm składania, automatycznie złoży dach o stalowej konstrukcji, który schowany zostanie pod klapą bagażnika. Akustyczny sygnał potwierdza poprawne złożenie dachu - można więc rozpocząć jazdę.

Tylna część dachu (tylny słupek i szyba) chowają się niemal pionowo w bagażniku, zaś przednia część składa się poziomo na górze. Obie części składanych dachów w tej klasie samochodów umieszczane są zazwyczaj poziomo jedna na drugiej, co znacznie ogranicza wysokość bagażnika. Rozwiązanie zastosowane w modelu TwinTop umożliwia zastosowanie proporcjonalnej klapy bagażnika i dostęp w całej jego wysokości nawet przy złożonym dachu.

Zastosowanie regulowanej, pionowej przegrody w bagażniku, zapobiega przedostawaniu się różnych przedmiotów do mechanizmu dachu w trakcie jego otwierania.

INTERIA.PL

Aby wersję coupé zmienić w wersję kabriolet, przegroda odsuwa się nieco do tyłu, tak by powstała przestrzeń niezbędna do schowania elementów dachu. W tym samym czasie czujniki sygnalizują układom elektronicznym możliwość uruchomienia całego mechanizmu.

Podobnie jak dach, klapę bagażnika można otwierać i zamykać elektro-hydraulicznie za pomocą przycisku. Mechanizm składania dachu ma konstrukcję, która umożliwia otwieranie klapy bagażnika na dwa sposoby: do tyłu - w trakcie otwierania czy zamykania dachu i do góry - w trakcie załadunku lub wyjmowania bagażu. Specjalne czujniki zapobiegają uruchomieniu jednej funkcji przed zakończeniem wykonywania drugiej.

Poza wszechstronną konstrukcją dachu Tigra TwinTop oferuje także wyjątkowo sztywne nadwozie. Szef Projektu Tigra, Horst Bach, mówi: - Jest kilka czynników zapewniających wysoką sztywność tego pojazdu. Są to solidne progi oraz mocne belki poprzeczne podwozia za fotelami. Daje to duży komfort jazdy i dynamikę.

Opel Tigra TwinTop, który wejdzie do sprzedaży latem bieżącego roku, produkowany jest w zakładach Groupe Henri Heuliez S.A w Cerizay (Francja).

Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas