Skoda Fabia Combi - pierwsza jazda

■ Bardziej przestronna kabina i większy niż w poprzedniczce bagażnik - pojemnością przerasta niektóre kompaktowe kombi ■ Niższa masa własna (od 1004 kg) i nowe, 3-cylindrowe silniki TDI; najoszczędniejsza wersja ma średnio zużywać 3,1 l/100 km

Mimo bogatszego wyposażenia i nieco większych wymiarów Fabia Combi waży mniej od poprzedniczki - masa bazowej odmiany wynosi 1004 kg, o około 30 kg mniej niż wcześniej. W rezultacie, w połączeniu z lepszymi walorami aerodynamicznymi karoserii i zmianami w palecie napędów, model ma średnio zużywać o 17 proc. mniej niż dotychczas.
Mimo bogatszego wyposażenia i nieco większych wymiarów Fabia Combi waży mniej od poprzedniczki - masa bazowej odmiany wynosi 1004 kg, o około 30 kg mniej niż wcześniej. W rezultacie, w połączeniu z lepszymi walorami aerodynamicznymi karoserii i zmianami w palecie napędów, model ma średnio zużywać o 17 proc. mniej niż dotychczas.Skoda

Fabia Combi to jeden z ważniejszych modeli Skody - obecnie przypada na nią około 35 proc. łącznej sprzedaży Fabii, ale jeszcze w 2012 roku było to równo 50 proc. Małe kombi cieszyło się wówczas podobnym wzięciem, co flagowy Superb (odpowiednio, 60 i 66 tys. sztuk). W Polsce kupują je głównie firmy, na nabywców indywidualnych przypada niecała jedna piąta wolumenu.

Skoda Fabia Combi III (2015)Skoda

Zamiast kompaktu?

Ostrzejsza w rysach karoseria Fabii Combi wygląda bardziej proporcjonalnie niż poprzedniczka - podczas gdy długość karoserii wzrosła o 1 cm (do 426 cm), to na szerokość przybyło aż 9 cm (173 cm), a na wysokość ubyło 3 cm (147 cm). Rozstaw osi pozostał praktycznie bez zmian (247 cm), podróżujący korzystają jednak z lepiej zagospodarowanej i szerszej kabiny. Pod względem przestronności Fabia reprezentuje górne stany klasy aut miejskich, ale pod względem pojemności bagażnika nie ma sobie równych. Ta względem poprzedniej generacji wzrosła o 25 l, do 530 l. Po złożeniu oparć (przyciskiem na oparciu; niestety, w bagażniku nie ma dodatkowej klamki) objętość przestrzeni bagażowej wzrasta do 1395 l. To nie tylko więcej od konkurencyjnych Clio Grandtour (443-1380 l) i Ibizy ST (430-1164 l), ale - w bazowym ustawieniu - także od niektórych kompaktowych kombi, np. cee'da SW (528-1642 l), Megane Grandtour (524-1600 l) czy Astry ST (500-1550 l). Powodów do narzekań nie daje ładowność (605 kg).

Standardowo bagażnik mieści 530 l, o 25 l więcej niż dotychczas. Po rozłożeniu kanapy jego pojemność zmalała jednak z 1465 do 1395 l. Odległość między nadkolami pozostała praktycznie bez zmian i wynosi 96 cm.Skoda

Dogłębnie przemyślana

Fabia Combi przekonuje nie tylko wymiarami, ale i przydatnymi drobiazgami. Krawędź załadunku jest położona o 2,6 cm niżej niż w drugiej generacji modelu (61,1 cm), klapa unosi się wystarczająco wysoko (190 cm), a po obu stronach bagażnika wygospodarowano głębokie wnęki i haczyki na torby. Jest też 12-woltowe gniazdko. Spore kieszenie znalazły się w oparciach przednich foteli i wszystkich drzwiach - przednie mieszczą 1,5-litrową butelkę. Ponadto, w pakiecie za 300 zł można dokupić zestaw siatek mocujących bagaż, uchwyt na smartfon oraz pojemnik na odpadki. Warto dopłacić za podwójną podłogę (600 zł) - bez niej po złożeniu oparć powstaje niepraktyczny uskok.

Z przodu sporo miejsca, obszerne fotele i regulowany podłokietnik ze schowkiem (500 zł dopłaty, standard wersji Style). W porównaniu z poprzedniczką kabina jest o ponad 2 cm szersza. Z tyłu bez trudu usiądą osoby o wzroście około 185 cm. Przy dalszych podróżach doskwierać może jednak przeciętna ilość miejsca na nogi - jak to w miejskim aucie. Plus za szeroko otwierane drzwi.Skoda

Równolegle z praktycznymi walorami Fabia Combi stała się bardziej multimedialna. Droższe wersje oferują system multimedialny Bolero (1650 zł) ze sprawnie działającym, 6,5-calowym ekranem dotykowym i funkcją Mirror Link. Ta ostatnia pozwala podłączyć smartfona i korzystać z zainstalowanych na nim aplikacji, np. nawigacji. Niestety, obecnie współpracuje z nią niewiele aparatów - wyłącznie modele HTC i Sony, a sama aplikacja bywa kapryśna, wymaga dostępu do internetu i uniemożliwia słuchanie radia. Z tego względu Skoda w maju br. wprowadzi system nawigacyjny Amundsen z tradycyjną nawigacją w cenie około 4000-4500 zł. Już teraz dostępna jest funkcja SmartGate, czyli rozbudowany komputer pokładowy na ekranie smartfona (450 zł).

Skoda FabiaMotor

Praktycznie bez wyrzeczeń

Kierowca Skody doceni obszerny fotel i kolumnę kierownicy ze sporym zakresem regulacji oraz czytelne wskaźniki. Krokiem wstecz względem poprzedniczki jest zastosowanie twardego tworzywa na szczycie deski rozdzielczej i szczątkowej ilości tapicerki na boczkach - wszystkie materiały zdają się jednak odporne na zarysowania, a obsługa kokpitu z wysoko zamocowanymi instrumentami na konsoli środkowej nie sprawia żadnych problemów.

Deska rozdzielcza Fabii została wykonana z twardych tworzyw, ale metalizowany pas zdecydowanie poprawia jej jakościowy odbiór. Na życzenie można go ozdobić naklejką z samodzielnie wybranym zdjęciem. Intuicyjny rozkład instrumentów, łatwo dostępny port USB, porządny montaż.Skoda

Mimo bogatszego wyposażenia i nieco większych wymiarów nowa Skoda waży mniej od poprzedniczki - masa bazowej odmiany wynosi 1004 kg, o około 100 kg mniej niż wcześniej. W rezultacie, w połączeniu z lepszymi walorami aerodynamicznymi karoserii (Cx=0,3) i zmianami w palecie napędów, model ma średnio zużywać o 17 proc. mniej paliwa niż dotychczas.

W ruchu Fabia Combi zachowała cechy poprzedniczki - neutralny charakter oraz przydatne w mieście, dość silne wspomaganie. Docenić należy dużą stabilność (rozstaw kół poszerzono o 3 cm), cichsze niż dotychczas wybieranie nierówności, a także przydatne systemy aktywnego bezpieczeństwa - m.in. układ ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania (działa w zakresie 5-30 km/h) czy asystent monitorujący zmęczenie kierowcy.

Bazowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy 1.0 o mocy 75 KM zapewnia osiągi wystarczające do spokojnej jazdy po mieście. W zamian odwdzięcza się niewygórowanym zużyciem paliwa (warunki miejskie - około 6,5 l/100 km). W zakresie niskich obrotów skutecznie go wyciszono, a przy wyższych spod maski dobiega gang przypominający boksery. Ze 110-konną jednostką 1.2 TSI nowa Fabia Combi przyspiesza już bardzo sprawnie - maksymalny moment obrotowy 175 Nm osiągany jest tu już przy 1400 obr./min. Plus za precyzyjną pracę ręcznych przekładni (6-biegową zarezerwowano tylko najmocniejszej wersji benzynowej) oraz seryjny system start-stop o nieinwazyjnym działaniu.

Przy większych rocznych przebiegach rozsądną alternatywą dla silnika TSI będzie jeden z trzech dostępnych turbodiesli (75-105 KM; wszystkie wersje napędza ten sam, 3-cylindrowy silnik 1.4 TDI). Najsłabszy i najoszczędniejszy z nich ma średnio zużywać 3,1 l/100 km. Jego sprzedaż rozpocznie się jednak w drugiej połowie br., na razie dostępne są odmiany 90- i 105-konna.

Rozsądek w cenie

Dodatkowe argumenty Fabii Combi względem hatchbacka wyceniono na przyzwoitą sumę 2500 zł - co oznacza, że ceny najtańszej wersji 1.0 MPI Active startują od 43 880 zł. Model zadebiutuje w polskich salonach w lutym br. i poza Clio Grandtour oraz Ibizą ST nie będzie miał bezpośrednich rywali. Może za to stanowić konkurencję dla bazowych, kompaktowych kombi, zwłaszcza że Skoda sensownie skomponowała cennik droższych odmian i opcji wyposażenia (np. klimatyzacja za 700 zł).

 
1.0 MPI
1.2 TSI
1.2 TSI
1.4 TDI
1.4 TDI
Silnik
benz.
benz. turbo
benz. turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
999 ccm
1197 ccm
1197 ccm
1422 ccm
1422 ccm
Układ cylindrów/zawory
R3/12
R4/16
R4/16
R3/12
R3/12
Moc maks.
75/6200
90/4400
110/4600
90/3000
110/3500
Maks. moment obr.
95/3000
160/1400
175/1400
230/1750
250/1750
Osiągi
Prędkość maks.
175 km/h
185 km/h
199 km/h
184 km/h
196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,9 s
11,0 s
9,6 s
11,3 s
10,2 s
Średnie zużycie paliwa
4,8 l/100 km
4,7 l/100 km
4,8/4,8* l/100 km
3,4/3,6* l/100 km
3,5 l/100 km
Cena od
43 880 zł
46 380 zł
48 380 zł
66 130 zł**
59 880 zł
*ze skrzynią DSG; **tylko topowa wersja Style, pozostałe ceny dla bazowej wersji Active

Marcin Sobolewski

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas