COTY czy COTY?
Na rynku samochodowym mamy obecnie bardzo ciekawą sytuację. Klienci poszukujący pojazdu kompaktowego o indywidualnej, ekstrawaganckiej sylwetce mogli dotychczas skorzystać z oferty Alfy Romeo i zdecydować się na zakup zdobywcy tytułu Car of the Year (COTY) z roku 2001 - modelu 147. Obecnie wybór ten poszerzył się o tegorocznego zwycięzcę tego samego plebiscytu - Renault Megane II. Niestety zwykle bywa tak, że od przybytku głowa boli, a bogatsza oferta wiąże się z kłopotem dokonania korzystniejszego wyboru. W poniższym artykule postaramy się pomóc nieco tym, którzy nie potrafią wybrać pomiędzy Alfą Romeo 147, a Renault Megane II.
Alfa ma typowy sportowy styl charakteryzujący się szerokim rozstawem kół, zwartą sylwetką i wpisanym w nadwozie klinem (niski przód i wznosząca się linia okien). Dodatkowo wersje trzy i pięciodrzwiowe nie różnią się wyglądem zewnętrznym. W przypadku renault uwagę zwraca przed wszystkim kształt bagażnika, czyli design stosowany już w Vel Satisie i Avantime. Styl Megane jest jednak bardziej "energiczny", a podkreślają go przód - wyglądający jak wyszczerzone zęby drapieżnika, skośne reflektory i muskularne tylne błotniki. Niestety wersje trzy i pięciodrzwiowa nie są identyczne i kupujący musi dokonać dodatkowego wyboru wewnątrz tej samej marki.
Wnętrze
Jeszcze większy dylemat może pojawić się przy wyborze wersji wyposażenia. W alfie oferowane są dwie wersje: progression i distinctive. Różnią się one rodzajem klimatyzacji (manualna, automatyczna), zastosowaniem tempomatu, lekkich felg, skórzanego obszycia kierownicy, jakością radia itd. W Megane przygotowano aż trzy poziomy wyposażenia: pack, comfort i luxe, a dodatkowo kupujący wybiera wystrój wnętrza: authentique, expression, dynamique i privilege. Poziom comfort ma przewagę nad pack m.in. poprzez zastosowanie świateł przeciwmgłowych i wmontowanego radia, a luxe oferuje dodatkowo klimatyzację manualną, kartę renault "hands free" i lusterka składane elektrycznie. Poziomy wyposażenia dynamique i previlege różnią się od pozostałych obszytymi skórą: kierownicą, gałką zmiany biegów i dźwignią hamulca ręcznego, oraz zastosowaniem lekkich felg.
Silniki
W alfie obecnie są dostępne jednostki benzynowe 1600 ccm (105 KM i 120 KM), 2000 ccm (150 KM) i diesel 1900 ccm (115 KM). Megane ma ofertę bogatszą o jeden silnik wysokoprężny 1500 ccm (80 KM). Poza tym dostępne są benzynowe 1400 ccm (98 KM), 1600 ccm (115 KM) i 2000 ccm (136 KM), oraz 1,9 dCi (120 KM). Ponieważ w salonach Alfy Romeo największym zainteresowaniem cieszą się pojazdy z silnikami 120 KM, porównamy tę wersję z samochodem megane 1,6 16v.
Wprawdzie renault ma moc mniejszą o 5 KM, ale wcale nie jest na straconej pozycji. Prędkość maksymalna wynosi 192 km/h (jest to o 3 km/h mniej niż w przypadku "147"), a przyspieszenie od 0-100 km/h zajmuje 10,9 sekundy (alfa - 10,6 s). Jednakże gdy popatrzymy na zużycie paliwa, to właśnie Włosi nie nadążają za konkurentem. Poza miastem Megane potrzebuje 5,7 l/100 km, podczas gdy alfa 6,4 l/100 km, a w mieście renault zadowala się tylko 8,8 l/100 km, a alfa aż 11,2 l/100 km.
Starcie bezpośrednie
Aby porównać samochody musimy przyjąć Megane w wersji luxe. Tylko taka wersja ma bowiem w standardzie klimatyzację. Wersja pięciodrzwiowa expresion kosztuje w tym wypadku 59 700 zł. Alfa Romeo 147 progresion kosztuje w wersji pięciodrzwiowej 68 900 zł. Różnica obydwu wersji to: zastosowanie w alfie urządzenia zapobiegającego poślizgowi kół ASR, a w Megane automatycznego włączania świateł, czujnika deszczu i elektrycznie składanych lusterek.
Gdybyśmy chcieli zakupić Alfę Romeo 147 distinctive to koszt wzrasta do 73 900 zł. Za te pieniądze otrzymujemy lekkie felgi (ma je Megane dynamique kosztujący 61 700 zł), tempomat (w renault opcja jest związana z dopłatą 750 zł), klimatyzację automatyczną (aby mieć w Megane dopłacamy 1600 zł) i system ASR (ASR występuje w aucie francuskim tylko z ESP i kosztuje 4000 zł).
Podsumowując gdybyśmy chcieli zakupić samochody o zbliżonym wyposażeniu to zapłacimy 73 900 zł za alfę i 68 050 za renault. W tym wypadku nie dość, że zostaje nam w kieszeni prawie 6 000 zł, to mamy jeszcze ESP, czujnik deszczu, kartę "rozpoznającą" samochód bez konieczności naciskania jakichkolwiek przycisków, składane lusterka boczne i automatyczne włączanie świateł. Wydając te 6 000 zł na dodatki możemy zakupić lampy ksenonowe (3 200 zł), czujniki ciśnienia w oponach (1 500 zł) i lakier metalizowany (1 650 zł). A do tego wszystkiego dochodzi jeszcze mniejsze zużycie paliwa.
Wygląda więc na to, że Alfa Romeo 147 będzie miała na rynku dużą konkurencję cenową. Czy zaowocuje to obniżką ceny włoskich pojazdów? Przekonamy się niebawem.
Bogusław Korzeniowski