Toyota C+walkT to trójkołowa hulajnoga z systemem zapobiegania kolizjom

Czy pojazd poruszający się z prędkością piechura, potrzebuje systemu zapobiegającemu kolizjom? Według Toyoty jak najbardziej i taki też pojazd stworzyła.

Najważniejszą funkcją bezpieczeństwa czynnego modelu C+walkT jest system zapobiegający kolizjom z pieszymi oraz z różnego rodzaju przeszkodami, które mogą się znaleźć na jego trasie. Gdy czujnik zamontowany na przodzie pojazdu wykryje pieszego lub inny obiekt, system uruchamia ostrzegawczy sygnał dźwiękowy oraz ostrzeżenie na ekranie na kierownicy oraz automatycznie zmniejsza prędkość do bezpiecznego poziomu, nawet do 2 km/h. Po zakończeniu manewru, gdy ryzyko kolizji już nie występuje, pojazd automatycznie wyłącza ograniczenie prędkości. Zasięg czujnika wynosi około 2,5-3 m, co jest wystarczające dla pojazdu poruszającego się z prędkością pieszego.

Reklama

Do standardowych funkcji bezpieczeństwa należy także kontrola prędkości podczas zakrętu oraz system wykrywania nachylenia terenu, który automatycznie zmniejsza prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia. Bezpieczeństwo jazdy zwiększają także opony odporne na przebicie.


Toyota C+walkT zajmuje mniej więcej tyle miejsca co idący człowiek. Podłoga jest na wysokości 15 cm, więc łatwo na niej stanąć nawet osobie starszej. Jest to prosty, ekologiczny sposób na sprawne przemieszczanie się na krótkich dystansach, na przykład z metra do domu, w parkach i na promenadach, po centrum handlowym, lotnisku,  magazynie lub hali produkcyjnej.

C+walkT ma z założenia poruszać się z prędkością porównywalną z chodem człowieka. Ma pięć ustawień maksymalnej prędkości, od 2 do 6 km/h oraz dodatkowe ustawienie 10 km/h dla doświadczonych użytkowników. Trójkołowy pojazd otrzymał silnik prądu stałego o maksymalnej mocy 0,35 kW, umieszczony w przednim kole oraz wyjmowalną baterię litowo-jonową o pojemności 0,27 kWh, której ładowanie za pomocą załączonej ładowarki AC 100 V trwa 2,5 godziny. Elektryczny pojazd ma zasięg 14 km na jednym ładowaniu przy prędkości 6 km/h. Dzięki kierownicy skręcającej się w zakresie 90 stopni C+walkT może zakręcać niemal w miejscu - promień skrętu wynosi zaledwie 0,59 m. Jego długość to 700 mm - mniej więcej tyle, co krok dorosłego człowieka, a szerokość 450 mm, zaś masa wynosi 29 kg.

C+walkT ma wiele potencjalnych zastosowań komercyjnych. Może służyć turystom podczas indywidualnego zwiedzania czy zorganizowanych wycieczek, pracownikom hipermarketów, fabryk i magazynów do poruszania się po długich ciągach komunikacyjnych, a także ochroniarzom podczas obchodów strzeżonego terenu. Toyota współpracuje obecnie z władzami, aby dostosować przepisy do tego rodzaju pojazdów i umożliwić im poruszanie się po publicznych drogach. Zwiększy to mobilność osób, którym chodzenie na duże dystanse sprawia trudność, a nie mają łatwego dostępu do transportu publicznego, na przykład w małych miejscowościach. 

***

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy