To najgorszy marzec dla producentów aut od 1990 roku

​Marzec 2022 roku był kolejnym, dziewiątym już z rzędu miesiącem spadku sprzedaży nowych samochodów w Europie.

Sprzedaż samochodów spada od miesięcy
Sprzedaż samochodów spada od miesięcyGetty Images

Sytuacja ta spowodowana jest spadającą dostępnością aut. Fabryki nie mogą ich produkować ze względu na zerwane łańcuchy dostaw, wywołane najpierw pandemią koronawirusa, a następnie rosyjską napaścią na Ukrainę.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w marcu tego roku w krajach europejskich w marcu zarejestrowano 1,13 mln nowych samochodów, czyli o 19 proc. mniej niż w marcu 2021 roku. Dane obejmują państwa Unii Europejskiej, Wielką Brytanię oraz państwa należącego do EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu), czyli Norwegię, Szwajcarię, Islandię i Liechtenstein.

Najgorszy marzec w historii

To najgorszy wynik marca od roku 1990, gdy rozpoczęto prowadzenie statystyk, jeśli nie liczyć marca 2020, gdy Europa objęta była lockdownami i zakazami wychodzenia z domu w związku z pandemią koronawirusa.

Rynek motoryzacyjny zmaga się z problemami z dostawami komponentów do produkcji samochodów. W 2021 roku pojawiły się problemy z dostępnością  półprzewodników, które w nowoczesnych samochodach wykorzystywane są masowo - bez nich nie mogą działać tak podstawowe systemy jak poduszki powietrzne czy ABS.

Brakuje półprzewodników i wiązek przewodów

Z kolei po rosyjskiej napaści na Ukrainę stanęły położone w tym kraju zakłady produkujące wiązki przewodów. To wymusiło wstrzymanie produkcji w wielu europejskich, głównie niemieckich fabrykach. W efekcie sprzedaż koncernu Volkswagena spadła w marcu tego roku w porównaniu do marca 2021 roku o niemal 25 proc. Cały niemiecki rynek zmalał zaś o 17,5 proc. Duże spadki sprzedaży zanotowano również we Francji (20 proc.) oraz we Włoszech i Hiszpanii (40 proc.).

Wygrani i przegrani

Producentem, który najlepiej poradził sobie z kryzysem jest grupa Hyundai-Kia, która zwiększyła sprzedaż o 9,8 proc, stająca się trzecim największym dostawcą samochodów w Europie, za grupą Volkswagena (-25 proc.) i Stellantisem (-30 proc). Koreańczycy z podium zepchnęli Renault, którego sprzedaż zmniejszyła się o 13 proc.

***

***

Moto flesz. Odcinek 34. Najmniejsza akcja serwisowa świataINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas