To już koniec Alfy Romeo MiTo. Miała zniknąć 3 lata temu
Z oferty Alfy Romeo znika właśnie model MiTo. Samochód przechodzi na zasłużoną emeryturę po równych 10 latach od rynkowego debiutu.
Jak zauważyli przedstawiciele instytutu Samar - auta nie znajdziemy już na głównych stronach internetowego serwisu polskiego importera Alfy Romeo. MiTo występuje jeszcze w zakładce "wszystkie modele", ale ewentualny nabywca trafi w niej wyłącznie na, zaktualizowany 1 stycznia 2018 roku, cennik. Nieaktywny jest już internetowy konfigurator modelu.
Nie jest to oczywiście przypadek. Linia produkcyjna MiTo w fabryce Mirafiori w Turynie zatrzymana została w pierwszych dniach lipca bieżącego roku. Montaż małej Alfy zakończył się jeszcze przed wycofaniem z oferty Fiata produkowanego do niedawna w Melfi modelu Punto, na którego płycie podłogowej opierało się MiTo. Część robotników pracujących do tej pory przy montażu MiTo przeniesiona została do fabryki Maserati w Grugliasco. Ci, którzy pozostali w Mirafiori, przydzieleni zostali do produkcji wytwarzanego w zakładzie od 2016 roku Maserati Levante.
Podobnie, jak Fiat Punto, który stanowił techniczną bazę dla MiTo, niewielka Alfa przetrwała w ofercie włoskiego producenta rekordowo długi okres. Samochód oficjalnie zniknie z cenników w pierwszych miesiącach przyszłego roku, gdy importerom uda się sprzedać zapasy "magazynowe". Obecnie, w całej Polsce, klienci mają jeszcze do wyboru około dziesięciu niezarejestrowanych (fabrycznie nowych) egzemplarzy z benzynowymi jednostkami napędowymi. Ich ceny - w zależności od silnika i poziomu wyposażenia wahają się od niespełna 43 tys. zł do około 76 tys. zł.
Niestety, nic nie wskazuje na to, by miejska Alfa doczekała się następcy. Oznacza to, że oferta włoskiego producenta ogranicza się w praktyce do zaledwie trzech głównych linii modelowych: Stelvio, Giulia i Giulietta, przy czym ten ostatni model również ma godny, bo ośmioletni staż rynkowy.
Dla porównania - klienci Audi mają do wyboru szesnaście grup modelowych, a BMW - siedemnaście.
Warto przypomnieć, że w 2014 roku Fiat przedstawił 5-letni plan rozwoju obejmujący m.in. Alfę Romeo. Zgodnie z nim w 2015 roku miał się pojawić nowy model klasy średniej (i faktycznie pojawiła się Giulia), a w latach 2016-2018: dwa nowe kompakty, nowe auto klasy średniej, nowa limuzyna, dwa nowe SUV-y i samochód sportowy. Z tych siedmiu nowych modeli został... jeden, czyli pokazane w 2016 roku Stelvio...