Shell, Toyota i Honda otwierają nowe stacje wodorowe

Komisja Energii stanu Kalifornia zaaprobowała projekt 7 stacji tankowania wodoru i przyznała na ten cel grant 16 milionów dolarów.

Toyota Mirai
Toyota MiraiInformacja prasowa (moto)

Grant otrzymała firma Equilon Enterprises LLC należąca do Shell Oil Company. Stacje powstaną przy wsparciu finansowym Toyoty i Hondy - trzy w San Francisco oraz po jednej w Berkeley, Sacramento, Citrus Heights i Walnut Creek w północnej Kalifornii.

Grant został przyznany w ramach Alternative and Renewable Fuel and Vehicle Technology Program (ARFVTP), który co roku inwestuje 100 milionów dolarów we wspieranie innowacji w transporcie, które pomogą Kalifornii zrealizować cele w zakresie ochrony klimatu, czystości powietrza i energetyki odnawialnej. Dystrybutory wodoru zostaną zainstalowane w strategicznych punktach na istniejących stacjach Shell. Zatankowanie samochodu będzie trwało kilka minut.

"Toyota i Shell współpracują od lat w rozwoju infrastruktury wodorowej - w 2009 roku powstała pierwsza stacja Shell z dystrybutorem wodoru w siedzibie Toyoty w Torrance w Kalifornii" - powiedział Craig Scott, przedstawiciel Toyota Motor Nirth America. - "Bardzo nas cieszy kooperacja z tak postępowym koncernem energetycznym we wdrażaniu wizji czystej, opartej na wodorze mobilności".

"Honda jest przekonana, że technologia ogniw paliwowych ma ogromny potencjał jako nośnik energii i sposób na ochronę środowiska" - powiedział Steve Center, przedstawiciel American Honda Motor. - "Dzięki firmom takim jak Shell, które wspierają rozwój infrastruktury wodorowej, coraz szersze kręgi kierowców oraz środowisko biznesowe dostrzegą, że wodór może stać się fundamentem ekologicznego transportu w przyszłości".

Realizacja projektu zwiększy liczbę stacji tankowania wodoru marki Shell w Kalifornii do dziewięciu. Koncern naftowy oraz firmy z grupy kapitałowej Shella uczestniczą w wielu różnych przedsięwzięciach, których celem jest zaadaptowanie technologii wodorowej do transportu. W Niemczech grupa Shell wraz z rządem i partnerami biznesowymi założyła joint venture H2 Mobility Germany, które zajmuje się budową stacji tankowania wodoru w całym kraju.

Toyota, twórca hybrydowego Priusa i wodorowego sedana Mirai, opiera swoją strategię elektryfikacji samochodów na takich rozwiązaniach, które nie wymagają od kierowców zmiany przyzwyczajeń. Dlatego 20 lat temu Toyota wprowadziła na rynek napęd hybrydowy, który pozwala o połowę obniżyć zużycie paliwa bez ładowania auta z zewnętrznej sieci. Z tą samą myślą Toyota rozpoczęła w 2014 roku sprzedaż modelu Mirai z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe, którego tankowanie trwa tylko 3 minuty.

Jako jeden z największych producentów samochodów na świecie, Toyota chce aktywnie wpływać na kształtowanie motoryzacji przyszłości. Dlatego w 2015 roku Toyota ogłosiła globalny plan Environmental Challenge 2050 - zestaw 6 ambitnych celów, których realizacja spowoduje, że działalność Toyoty na całym świecie będzie biała pozytywny bilans jeśli chodzi o wpływ na środowisko. Cele te dotyczą eliminacji do 2050 roku emisji CO2 i zużycia wody z działalności firmy, redukcję wykorzystywania surowców oraz ochrony bioróżnorodności.

W ramach realizacji wizji "Blue Skies for our Children" Honda zamierza ograniczyć do 2050 roku emisję CO2 o połowę w porównaniu do 2000 roku oraz znacząco zwiększyć sprzedaż samochodów z silnikiem elektrycznym, w tym aut z rodziny samochodów Honda Clarity. Sedan Clarity Fuel Cell z napędem na ogniwa paliwowe jest sprzedawany od 2016 roku, zaś rok później zadebiutowały Clarity Electric i Clarity Plug-In Hybrid.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas