Samemu wymieniasz opony? Lekarze na SOR tylko na to czekają

Wymieniasz samemu koła w samochodzie? Prosta z pozoru czynność może się skończyć poważnymi obrażeniami. UOKiK przestrzega kierowców przed wadliwymi lewarkami do podnoszenia pojazdów, których użycie "może skutkować urazem". Dane w tym zakresie są zatrważające.

Niepokojące dane płyną z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który - w związku z rozpoczynającym się sezonem na wymianę opon - przyjrzał się sprzedawanym w Polsce podnośnikom samochodowym. Inspektorzy UOKiK ostrzegają - aż 7 z 10 poddanych kontroli modeli podnośników nie spełnia polskich norm, a kilka może być bardzo niebezpiecznych dla użytkowników. 

Masz taki lewarek w aucie? 7 na 10 nie spełnia żadnych norm

Chodzi o popularne podnośniki trapezowe, które kupić można na aukcjach internetowych, stacjach benzynowych czy w supermarketach. Testy tych urządzeń przeprowadzone przez Inspekcję Handlową nie pozostawiają złudzeń. Aż 7 z 10 przetestowanych podnośników nie wytrzymało obciążenia deklarowanego przez producenta. W kilku przypadkach doszło do wygięcia ramion, uszkodzenia łożyska podnośnika lub odnotowano możliwość przypadkowego wykręcenia śruby. Każda z tych sytuacji może skutkować "opadnięciem pojazdu" i poważnym urazem użytkownika.   

Reklama

Testy urządzeń przeprowadzały cztery wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej: w Bydgoszczy, Lublinie, Rzeszowie i Wrocławiu. Inspektorzy sprawdzili oznakowanie 10 modeli podnośników trapezowych o udźwigu nominalnym nieprzekraczającym 3 ton. Produkty te zweryfikowano również w laboratorium, a eksperci zbadali parametry wpływające na ich bezpieczne użytkowanie.   

Masz taki podnośnik? Lepiej nie wchodź pod samochód

Zaledwie dwa z testowanych urządzeń Cartrend 1t (nr. produktu: 10929) i START 2007 - zaliczyły próby z wynikiem pozytywnym.

Modele, w których wykryto nieprawidłowości to: 

  • VERKE V80097 (uszkodzenie korby), 
  • HAMRON 1,5t Model: T10152-GS (zbyt krótkie ramię korby), 
  • GEKO typ: G02194 (uszkodzenie korby i ramion podnośnika),
  • Einparts EPJ01 (brak: nazwy i adresu producenta, modelu, roku budowy i źle sporządzona instrukcja),
  • Carmotion, art no. 63392 (deklaracja zgodności, brak roku budowy i możliwość przypadkowego wykręcenia śruby z podnośnika oraz uszkodzenie korby i łożyska), 
  • AMIO JFM-1.5T (uszkodzenie korby i ramion podnośnika), 
  • CarCommerce model: BD-02B2 (pęknięcie korby), VOREL BY TOYA 80252 (skrzywienie korby). 

Efektem kontroli ma być wycofanie z rynku wszystkich niebezpiecznych podnośników.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wymiana opon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy