Przekładnia DSG ma już 15 lat
Mija właśnie 15 lat od debiutu rewolucyjnej konstrukcji, która zmieniła wśród Europejczyków postrzeganie automatycznych skrzyń biegów. Nie byłoby w tym może nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że z klasycznym automatem ma ona niewiele wspólnego...
DSG - bo o niej mowa - zadebiutowała jesienią 2003 roku w Golfie R32 (241 KM). Był to pierwszy Volkswagen, którego - opcjonalnie - można było zamówić ze nową zautomatyzowaną, dwusprzęgłową, sześciostopniową przekładnią. Szybko ochrzczono ją najlepszym "automatem" na rynku. Przekładnia zmieniała przełożenia szybciej niż większość kierowców - pierwszy raz w historii wybór "automatu" oznaczał lepsze osiągi, niż w odmianie z ręczną skrzynią biegów!
DSG nie jest jednak typowym "automatem" w dosłownym rozumieniu tego słowa. W jej konstrukcji nie występuje przekładnia hydrokinetyczna - zamiast niej zastosowano dwa sprzęgła - po jednym dla biegów parzystych i nieparzystych. W rzeczywistości mamy więc raczej do czynienia z niezwykle sprawnym, sterowanym elektronicznie, "manualem" łączącym w sobie zalety obu przekładni. W momencie debiutu pierwszej konstrukcji o dwóch sprzęgłach skrzynia zapewniała nie tylko krótsze czasy zmiany przełożeń, a co za tym idzie - lepsze osiągi, ale też zdecydowanie lepszą wydajność. W stosunku do klasycznych automatów auta z przekładnią dwusprzęgłową charakteryzowały się mniejszym o 20 proc. zużyciem paliwa!
Przekładnia DSG przyczyniła się do zmiany wizerunku "automatów", jako paliwożernych konstrukcji zarezerwowanych dla pojazdów klasy wyższej. Jeszcze w 2000 roku zaledwie 14 proc. nowych samochodów w Europie mogło się pochwalić automatyczną skrzynią biegów. Dziś, w przypadku popularnego Volkswagena Golfa, udział w rynku egzemplarzy ze skrzynią DSG przekracza 40 proc. Nawet w przypadku niewielkiego Polo na DSG decyduje się około 30 proc. nabywców. W tego typu przekładnie wyposażonych jest też połowa noworejestrowanych egzemplarzy modeli: Golf Sportsvan, T-Roc i Tiguan. W Passacie, w zależności od wersji nadwoziowej, udział DSG w ogóle sprzedaży waha się miedzy 60 (sedan) a 70 proc. (kombi).
Obecnie w ofercie Volkswagena znajduje się kilka typów przekładni DSG. Klienci mają do wyboru dwusprzęgłowe skrzynie o 6 lub 7 przełożeniach, które - w zależności od rodzaju - radzą sobie z przenoszeniem momentu obrotowego wynoszącego do 550 Nm. Oprócz tego, z myślą o hybrydowych modelach plug-in (jak np. Golf GTE), Volkswagen opracował również sześciobiegowy model DSG ("DQ400E-6"), jako moduł ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym.
Przez 15 lat rynkowej kariery DSG stało się prawdziwym sprzedażowym hitem. Do tej pory w pojazdach Grupy Volkswagena zamontowano już ponad 26 mln tego typu skrzyń!