Nowy autogaz już w Polsce. LPG nie pokona, ale może uratować silniki Diesla

Paweł Rygas

Paweł Rygas

Aktualizacja
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
402
Udostępnij

9 września pierwszy raz w Polsce zatankowano do samochodu bioLNG. Nowy ekologiczny autogaz trafił do zbiorników ciężarówki - Iveco S-way Natural Gas. Nowe paliwo raczej nie zastąpi LPG, ale ma dużą szansę przedłużyć życie wykorzystywanych w transporcie drogowym pojazdów z silnikiem Diesla. Może też być z powodzeniem stosowane w silnikach benzynowych, również w ciężarówkach.

W Polsce pojawiło się nowe paliwo. Może uratować silniki Diesla
W Polsce pojawiło się nowe paliwo. Może uratować silniki DieslaNewsLubuskiEast News

Pierwsze w Polsce tankowanie bioLNG odbyło się na stacji należącej do firmy transportowej E-logis (grupa Elmex). Nowe paliwo może być brakującym ogniwem między ciężarówkami z silnikami wysokoprężnymi i elektrycznymi. Zdaniem ekspertów jego zastosowanie pozwala zredukować emisję CO2 nawet o - uwaga - 95 proc.

bioLNG uratuje silnik Diesla? LPG raczej nie zastąpi

BioLNG to ekologiczny odpowiednik gazu LNG, czyli ciekłego, skroplonego gazu ziemnego utrzymywanego w temperaturze około minus 162 stopni Celsjusza. BioLNG ma takie same właściwości jak LNG, tyle że nie jest paliwem kopalnym. To skroplony gaz powstający w wyniku fermentacji (dzięki bakteriom metanowym) materii organicznej (biomasy).

Efektem jest w zasadzie czysty metan zawierający śladowe ilości azotu, tlenu i wodoru. Czyli paliwo o parametrach niemal identycznych jak LNG.

Kierowcy samochodów osobowych nie powinni mieć złudzeń. Ceny instalacji LNG mogą być liczone w dziesiątkach tysięcy złotych, więc nie jest to alternatywa dla LPG. Przeróbka bądź zakup auta z instalacją LNG może być jednak świetnym pomysłem w przypadku aut ciężarowych - zarówno tych napędzanych silnikami Diesla, jak i benzynowymi.

Przy zastosowaniu odpowiednich substratów i technologii, emisyjność bioLNG jest ujemna, co oznacza, że spalenie go pociąga za sobą zmniejszenie emisji CO2
czytamy na Polskiej Platformie LNG i bioLNG

Oznacza to, że w bilansie dotyczącym emisyjności, korzystanie z bioLNG zdecydowanie ogranicza emisję CO2. O ile?

bioLNG alternatywą dla Diesla? Emisja mniejsza o 95 proc.

Przedstawiciele Iveco przekonują, że jako paliwo "neutralne węglowo" spalanie bioLNG nie ma praktycznie żadnego ujemnego wpływu na środowisko. W stosunku do oleju napędowego redukcja CO2 w silniku zasilanym nowym biogazem spada nawet o 95 proc. Do tego dochodzi jeszcze skokowa redukcja emisji cząstek stałych PM i dwutlenku azotu NO2. Przeróbka dzisiejszych ciężarówek na bioLNG to jeden z pomysłów na dekarbonizację transportu. Takich, które mogą spotkać się z dużym zainteresowaniem ze strony przewoźników czy np., wykorzystujących ciężkie pojazdy, firm budowlanych.

Flota ciągników Iveco obsługujących zespół Metallica. Aż 10 z nich jeżdzi na bioLNGmateriały prasowe

Przykładowo, ciągniki siodłowe Iveco S-Way Natural Gas wyposażone są w zbiorniki o pojemności 380 kg, które mieszczą aż 1080 litrów bioLNG. Producent przekonuje, że na jednym tankowaniu są w stanie pokonać nawet do 1700 km. Co więcej, sam bioLNG może być produkowany lokalnie, a jego dystrybucja możliwa jest przy wykorzystaniu istniejącej już w niektórych regionach infrastruktury do tankowania LNG.

Co ważne, LNG zasilać można wszelkie silniki spalinowe. Przykładowo, silniki stosowane w Iveco mają zapłon iskrowy (po dwie świece na każdy cylinder), a te oferowane chociażby przez Volvo - to konstrukcje wysokoprężne. BioLNG może więc mieć bardzo szerokie zastosowanie i nie ogranicza się wyłącznie do dominujących dziś w transporcie Diesli.

Metallica jeździ na gazie. Przyjechała tak do Warszawy

Warto wspomnieć, że przy współpracy z Iveco, rozwój bioLNG czynnie wspiera - uwaga - zespół Metallica. Na europejskich drogach spotkać można flotę kilkunastu ciężarówek Iveco z logo Metallica, które obsługują trasy koncertowe legendarnego zespołu. Składa się na nią piętnaście S-Wayów, z których dziesięć jeździ na bioLNG, a cztery są zasilane HVO100, czyli biodieslem wytwarzanym z odpadów. Pojawił się także jeden pojazd elektryczny - S-eWay. To właśnie te pojazdy obsługiwały m.in. niedawny koncert zespołu w Warszawie. 

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Volvo Tech Hub w Krakowie już działa
      Volvo Tech Hub w Krakowie już działaInteria plINTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      200
      Super
      relevant
      89
      Hahaha
      haha
      60
      Szok
      shock
      25
      Smutny
      sad
      11
      Zły
      angry
      17
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      402
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na