Nowe furgony dla policji. Kosztowały miliony, teraz będą wozić więźniów
Policja sukcesywnie modernizuje flotę radiowozów. W ostatnim czasie do jednostek w kraju trafiło kilkadziesiąt furgonów wypadowych i małych więźniarek. Kosztowały blisko 30 milionów złotych. Jak przewozi się zatrzymanych?
Biuro Logistyki Policji Komendy Głównej Policji kontynuuje dwuletni program zakupowy nowych radiowozów i pojazdów użytkowych, które stopniowo zasilą struktury polskich komend wojewódzkich. W latach 2022-2024 zrealizowano zakup 133 szt. furgonów wypadowych marki Man TGE. W marcu i lipcu br. do poszczególnych jednostek w kraju trafiło łącznie 60 sztuk takich samochodów. Pojazdy te sukcesywnie zastępują użytkowane do tej pory przez Oddziały Prewencji Policji furgony.
MAN TGE to duży furgon, bliźniaczy model Volkswagena Craftera II generacji. Oba te modele produkowane są w Polsce, w zakładzie Volkswagena we Wrześni. Pojazd dostępny jest w trzech wariantach długości oraz trzech wysokości nadwozia. Policja zdecydowała się na najkrótszy, 6-metrowy wariant z niskim dachem.
Zamówione furgony zostało doposażone między innymi w sprzęt łączności radiowej, sygnalizację uprzywilejowania pojazdu w ruchu drogowym opartą całkowicie na energooszczędnej technologii LED oraz okratowanie okien. Pojazdy będą użytkowane przez Oddziały Prewencji Policji do patrolowania ulic, zabezpieczania imprez masowych oraz zgromadzeń publicznych.
To jednak nie wszystko. Również w marcu i lipcu br. do jednostek Policji w kraju dostarczono 76 sztuk zakontraktowanych pojazdów "mała więźniarka". Pojazdy przystosowane do przewozu 7 osób zostały zbudowane na samochodach marki Volkswagen Crafter. Ich wnętrze zostało podzielone na trzy osobne przedziały:
- przedział I przeznaczony jest dla konwojenta i kierującego pojazdem,
- przedział II przeznaczony dla dwóch konwojentów, posiada izolatkę do przewozu jednej osoby zatrzymanej,
- przedział III wyposażony jest w specjalnie oddzielone pomieszczenie do przewozu dwóch osób zatrzymanych.
Furgony mała więźniarka wyposażone są między innymi w sprzęt łączności radiowej, sygnalizację uprzywilejowania pojazdu w ruchu drogowym, w dodatkowy system wentylacji, klimatyzacji, ogrzewania i kamerę cofania. Nowe samochody dedykowane są służbie konwojowej i zastąpią dotychczas użytkowane pojazdy.