Nie tylko autostrady i drogi ekspersowe
- Jeżeli realizacja programu przebudowy dróg lokalnych będzie nadal przebiegać w tym tempie, to do końca br. zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie ok. 8 tys. km dróg samorządowych, a nie jak planowano 6 tys. km - poinformował CIR.
Centrum Informacyjne Rządu poinformowało, że Rada Ministrów przyjęła we wtorek przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji informację o stanie realizacji "Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych 2008-2011" od grudnia 2009 r. do grudnia 2010 r.
Narodowy program budowy dróg lokalnych został zaplanowany na trzy lata - od 2009 r. do 2011 r. Co roku z budżetu państwa na budowę lub przebudowę dróg lokalnych rząd przeznacza około miliarda złotych, a drugie tyle dokładają samorządy. Celem programu jest taka przebudowa, budowa lub remonty ważnych odcinków dróg gminnych i powiatowych, aby zostały one połączone z siecią dróg wojewódzkich i krajowych. W rezultacie lokalne ośrodki gospodarcze stałyby się bardziej dostępne i mogłyby intensywniej się rozwijać.
CIR poinformował, że do tej pory wnioski samorządów o dofinansowanie z budżetu państwa dotyczyły ok. 2 tys. projektów drogowych rocznie. Władze lokalne wnioskowały o przyznanie ponad 2 mld zł dofinansowania budżetowego na modernizację i rozbudowę infrastruktury drogowej, czyli dwukrotnie więcej niż przewidywano w programie. W 2011 r. gminy i powiaty wnioskowały o dotację budżetową w wysokości 2,4 mld zł - poinformował CIR.
W 2009 r. w ramach programu przebudowano 1 tys. 929 km dróg gminnych i powiatowych, wybudowano 170 km i wyremontowano 646 km. Koszt tych inwestycji to 2 mld 19 mld 421 tys. zł. Dofinansowanie z budżetu państwa wyniosło 959 mln 958 tys. zł, a wkład samorządu terytorialnego 1 mld 59 mln 463 tys. zł. W realizacji programu udział wzięło 1 tys. 31 jednostek samorządu lokalnego.
Umowy o udzielenie dotacji z budżetu państwa w 2010 r. przewidywały dofinansowanie przebudowy 1 tys. 998 km dróg gminnych i powiatowych, a także budowę 254 km i remont 684 km. Wartość zadań objętych umowami o udzielenie dotacji wyniosła 2 mld 39 mln 912 tys. zł. Dotacja z budżetu państwa wyniosła 994 mln 856 tys. zł, zaś wkład samorządu terytorialnego to 1 mld 45 mln 56 tys. zł. Jak poinformował CIR, ocena wykonania zadań realizowanych w 2010 r. będzie możliwa dopiero po przekazaniu przez wojewodów pełnych informacji na ten temat.
W realizacji programu w 2011 r. wprowadzono takie modyfikacje, by ułatwić gminom i powiatom, które ucierpiały w wyniku powodzi, dostęp do środków budżetowych na odbudowę infrastruktury drogowej. Według stanu na połowę grudnia 2010 r. do objęcia dotacją budżetową zakwalifikowano 217 tzw. wniosków powodziowych, które stanowiły 32 proc. wszystkich wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w 2011 r. Działania naprawcze mają dotyczyć 738 km dróg lokalnych uszkodzonych przez powódź.
Jak poinformował CIR, MSWiA przewiduje, że oszczędności przetargowe pozwolą zwiększyć liczbę zadań realizowanych w 2011 r. "Planowano, że modernizacja lub rozbudowa obejmie ok. 6 tys. km dróg gminnych i powiatowych. Z dotychczasowej realizacji programu wynika (jeśli w tym roku zostanie utrzymane tempo z lat poprzednich), że plan zostanie przekroczony, czyli do końca 2011 r. zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie ok. 8 tys. km dróg samorządowych" - poinformował CIR.