Nawet 33 tys. aut w ciągu doby. Drogowcy zapowiadają poważne zmiany

Maciej Olesiuk

Maciej Olesiuk

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
14
Udostępnij

Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na opracowanie przebiegu dla trzech fragmentów drogi krajowej nr 9. W przyszłości będą one stanowić część 60-kilometrowego odcinka prowadzącego od drogi ekspresowej S74 do autostrady A4.

Rzeszowski oddział GDDKiA ogłosił przetarg na opracowanie przebiegu trzech odcinków drogi krajowej nr 9. /zdjęcie ilustracyjne/
Rzeszowski oddział GDDKiA ogłosił przetarg na opracowanie przebiegu trzech odcinków drogi krajowej nr 9. /zdjęcie ilustracyjne/Adam Burakowski/REPORTEREast News

Jaki ruch na DK9? Nawet 33 tys. aut w ciągu doby

Jak tłumaczy rzeszowski oddział GDDKiA, problemem obecnego przebiegu drogi krajowej nr 9 na odcinku między przyszłym fragmentem S74 i trasą A4 jest duże natężenie ruchu, które z kolei przekłada się na komfort mieszkańców okolicznych terenów. Zgodnie z danymi Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 na odcinku od Kolbuszowej do węzła Rzeszów Północ ruch dobowy ruch pojazdów wynosił między 13 tys. a 33 tys. Problemem jest również to, że trasa krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas, a zagospodarowanie terenu wokół drogi nie pozwala na to, by ją rozbudować w dotychczasowym ciągu. Z tego też powodu trzeba opracować dla niej nowy przebieg.

DK9 z nowym przebiegiem. Ogłoszono ważny przetarg

GDDKiA chce poprowadzić nowy odcinek DK9 od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. W związku z tym ogłoszony został przetarg na opracowanie przebiegu tej trasy. Zwycięzcy przetargu będą mieli za zadanie wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Fragment został podzielony na trzy części, z których wyłączone zostały obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które są już przygotowywane. Łącznie z nimi DK9 będzie liczyć ok. 60 km. Wyłonieni wykonawcy będą musieli opracować przebiegi następujących odcinków:

  • od przyszłego odcinka drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),  
  • od obwodnicy Nowej Dęby w miejscowości Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),  
  • od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km). 

Zwycięzcy przetargów będą mogli złożyć oferty dla jednej, dwóch lub wszystkich części założenia. Przy ocenie ofert pod uwagę będą następujące kryteria:

  • cena (60 proc.)
  • doświadczenie projektanta (20 proc.)
  • doświadczenie zespołu geologicznego (10 proc.)
  • doświadczenie zespołu środowiskowego (10 proc.).

W ramach zamówienia przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, by ustalić optymalny przebieg odcinków drogi. Oprócz tego wstępnie ustalić będzie trzeba rozwiązania projektowe planowej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami. Oddział GDDKiA zapowiedział, że termin składania ofert mija 31 października 2024 roku.

DK9 ułatwi dojazd z Rzeszowa do Warszawy

Gotowa DK9 będzie stanowić jedną z dróg krajowych pozwalających na poprowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Pozwoli to na odsunięcie ruchu od ścisłej zabudowy i tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część DK9 przejmuje od trasy S7. Zdaniem GDDKiA budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy (jako swego rodzaju alternatywa dla dróg S19 i S17). Skróci się czas przejazdu i zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Jeździmy e-fasiągiem z Innovation AG. Duże szanse na produkcję
      Jeździmy e-fasiągiem z Innovation AG. Duże szanse na produkcjęINTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      11
      Super
      relevant
      2
      Hahaha
      haha
      0
      Szok
      shock
      1
      Smutny
      sad
      0
      Zły
      angry
      0
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      14
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na