Król Prius II
No i już wszystko jasne. Po kilku miesiącach zaciętej rywalizacji jurorzy wyłonili Europejski Samochód Roku 2004. Została nim hybrydowa toyota prius, która aż o 139 punktów wyprzedziła citroena C4 i forda focusa.
Przewaga, jaką prius uzyskał nad konkurentami, okazała się zaskakująco duża. Wynikała z faktu, że aż 37 jurorów właśnie toyotę postawiło ją na pierwszym miejscu.
Obaj polscy jurorzy (Wojciech Sierpowski i Maciej Ziemek) największą liczbę punktów przyznali citroenowi C4, a toyota i ford zajmowały w ich klasyfikacji ex aequo drugie miejsce.
Wojciech Sierpowski, członek jury Car of the Year: "W tym roku najwyżej oceniłem citroena C4 za jego design, za agresywny wygląd modelu coupe, za dobre prowadzenie, za poczucie nowoczesności wnętrza, jak również za innowacje wprowadzone w tym samochodzie. Bardzo cenię priusa i hybrydowy układ napędowy, ale kieruję się uwarunkowaniami panującymi również w naszym kraju (dostępność auta, cena).
A te wskazują, że prius pozostanie u nas autem niszowym. Niewspółmiernie większą popularność zyska zapewne, nowy focus, który co prawda nie jest tak awangardowy jak jego poprzednik, ale pod każdym względem jest pojazdem perfekcyjnym".
Pierwsza generacja priusa pojawiła się w sprzedaży w 2000 roku. Już wtedy pojazd ten zyskał uznanie za niekonwencjonalne rozwiązania techniczne.
Sekret tego samochodu tkwi w nowatorskim rozwiązaniu - Hybrydowym Systemie Napędowym Toyoty (THS). System ten wykorzystuje "czysty" silnik benzynowy o pojemności 1,5 l i mocy 59 KM wyposażony w technikę VVT-i (zmienne fazy rozrządu) w połączeniu z silnikiem elektrycznym o zerowej emisji spalin. Oba te silniki są sterowane za pomocą wyrafinowanego systemu komputerowego, czyli przetwornika energii, który sam "decyduje" o źródle energii.
Po włączeniu stacyjki pracuje silnik elektryczny. Gdy mocniej przyspieszamy włącza się silnik spalinowy. Pracuje on również wtedy, gdy komputer zasygnalizuje duży spadek energii w akumulatorach - wtedy je ładuje.
Podczas ruszania i w trakcie spokojnej jazdy pracuje silnik elektryczny. Gdy zwiększamy obciążenie (dodajemy "gazu"), bezgłośnie włącza się silnik spalinowy. Pracują wtedy dwa źródła energii. Przy zwalnianiu (np. przy dojeździe do skrzyżowania z czerwonym światłem) silnik spalinowy zostaje wyłączony, a napęd obsługuje jednostka eklektyczna.
Spalinowo-elektryczna jednostka priusa uzyskała niedawno tytuł Silnika Roku 2004. Dodatkowo konstrukcja zwyciężyła w kategoriach Najlepszy Nowy Silnik 2004 roku, Najbardziej Ekonomiczny Silnik i Najlepszy Silnik w zakresie pojemności 1,4 - 1,8 l.
Silnik Toyoty określono jako „wybitny, podnoszący poprzeczkę konstrukcjom hybrydowym poprzez lepsze osiągi, nowszą technologię i znakomitą ekonomikę”.
Prius (406 pkt) pokonał citroena C4 (267 pkt i drugie miejsce) i forda focusa II (228 pkt i trzecie miejsce) a także opla astrę III, renaulta modusa, peugeota 407 i BMW serii 1.
TUTAJ foto-galeria priusa.
1. Toyota prius - 406 punktów
2. Citroen C4 – 267 punktów
3. Ford focus – 228 punktów
4. Opel astra – 180 punktów
5. Renault modus – 151 punktów
6. Peugeot 407 – 135 punktów
7. BMW serii 1 – 83 punktów
Copyright ©