Kiedy wymienić filtr paliwa?
Filtr paliwa montuje się w samochodach w celu oczyszczenia paliwa z zanieczyszczeń obecnych w powietrzu i wodzie. Dostają się one do paliwa poprzez odpowietrznik zbiornika, dlatego element filtrujący jest niezbędny, aby wyłapać stałe cząstki. Chroni on układ zasilania, układ wtryskowy i sam silnik przed zniszczeniem i korozją.
Podzespół dobierany jest z uwzględnieniem rodzaju silnika i warunków jego eksploatacji. Nie bez znaczenia jest również rodzaj układu wtryskowego. Ze względu na to, że filtr paliwa odpowiedzialny jest za wyłapywanie, jak również magazynowanie cząstek zanieczyszczeń, jego objętość musi być dobrana do konkretnego silnika. Od objętości zależy precyzja filtrowania, która we współczesnych samochodach jest na wysokim poziomie, nawet do 99% zdolności filtracji paliwa i zatrzymywania cząstek o wielkości powyżej 10 um. Tak wysoka dokładność jest wymagana w nowoczesnych układach wtryskowych, ponieważ jedynie wysoka czystość i jakość paliwa są w stanie zapewnić trwałość istotnych systemów i jednostki napędowej. Dobór filtra paliwa o właściwych dla danego silnika i systemu wtrysku parametrach jest kluczowy, gdyż w przeciwnym razie istnieje ryzyko ich uszkodzenia.
Ilustracja zaczerpnięta z www.autoczescionline24.pl
Interwał wymiany filtra paliwa jest najczęściej podany przez jego producenta i może wahać się między 30 000 km a nawet do 100 000 km przebiegu. Jednakże jeżeli w ciągu roku nie pokonujemy więcej niż 30 000 km, warto wymienić element filtrujący właśnie raz do roku. Wtedy mamy pewność co do jego nieprzerwanej wydajności. Szczególnie ważne jest to przy silnikach Diesla, które wymagają wymiany filtra przed każdą zimą. Ze względu na konstrukcję układu wtryskowego w silnikach wysokoprężnych tego typu jednostki są bardziej czułe na zanieczyszczenia znajdujące się w paliwie i bardziej narażone na związane z tym awarie.
Trzeba również pamiętać, że nie tylko zalecenia producenta powinny być brane pod uwagę w przypadku określania częstotliwości wymiany. Równie ważnymi czynnikami, które mają wpływ na żywotność filtra paliwa są: jakość i czystość używanego paliwa, warunki eksploatacyjne samochodu oraz stan techniczny układów bezpośrednio współpracujących z silnikiem.
Zatkany element filtrujący doprowadzi do nierównomiernej pracy silnika, utraty mocy albo nawet niemożności uruchomienia silnika. Tego typu awaria niesie za sobą konsekwencje ryzyka uszkodzenia pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Regularna wymiana filtra paliwa jest dużo tańsza w porównaniu z kosztami związanymi z naprawą powyższych usterek, dlatego opłaca się dbać o ten materiał eksploatacyjny.
Filtry paliwa najczęściej wybierane przez kierowców ze względu na najwyższą jakość, bezpieczeństwo i wydajność to podzespoły takich marek jak: Bosch, Champion, Filtron, Hengst czy Mann-Filter.