Jak powstał polonez truck

Pierwszą próbę zbudowania poloneza pick-upa podjął inż. Stanisław Łukaszewicz . W przygotowanym przez niego prototypie strukturę nośną skrzyni ładunkowej stanowiły wzmocnione podłużnice podłogi, tworzące rodzaj ramy.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Niestety, taki pick-up miał ładowność tylko pół tony, a rynek oczekiwał pojazdu o ładowności co najmniej 1000 kg.

Łukaszewicz zaproponował więc wydłużenie skrzyni i dołożenie trzeciej osi. Ten prototyp dźwigał tonę, ale trzyosiowe podwozie nie uzyskało akceptacji "góry". Poza tym kabina zbudowana z przedniej części pięciodrzwiowego poloneza, uciętego za środkowym słupkiem nadwozia, była zwyczajnie za ciasna.

- Trzecią koncepcję pick-upa oparto już na polonezie trzydrzwiowym, co gwarantowało sporą przestrzeń dla kierowcy i pasażera - mówi ówczesny dyrektor naczelny FSO, Edward Pietrzak. - Z tym jednak, że skrzynia ładunkowa miała być niezależna od nadwozia, montowana jak w ciężarówce na konstrukcji wspartej na wzmocnionych progach. Ten samochód od razu mi się spodobał, wydałem zgodę na budowę prototypów, no i zaczęliśmy zastanawiać się nad jego produkcją. Nadwozie już mieliśmy, potrzebne było jeszcze mocne podwozie.

Budowy takiego podwozia na bazie elementów poloneza podjął się zespół konstruktorów OBR kierowany przez inż. Leszka Dubiela: Jerzy Izdebski, Janusz Lipka, Zbigniew Pawłowski i Czesław Piechur. Wykorzystano wzmocnione przednie zawieszenie stosowane w polonezach napędzanych ciężkimi włoskimi silnikami Diesla firmy VM. Z tyłu zastosowano natomiast nowe resory o zmiennej sztywności - rosnącej wraz z obciążeniem. Zmodernizowano także tylny most, zastosowano nowe, mocniejsze hamulce. Nawet koła miały wzmocnione felgi i opony.

Prototyp poloneza trucka ujawniono zimą 1986 r. - Wyglądał imponująco - wspomina Pietrzak. Pokazaliśmy go najpierw dziennikarzom "Motoru", bo to fachowcy. Ocenili pozytywnie. Potem prototypy wystawiliśmy na Targach Poznańskich. Ludzie patrzyli i mówili: Matko Boska! Co oni z tym polonezem zrobili...

Zbigniew D. Skoczek

Zjedź na pobocze.

TUTAJ znajdziesz odcinki nowego telewizyjnego programu motoryzacyjnego ABS.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas