ITS zrewolucjonizuje transport? Ma być szybciej
Do końca marca 2015 r. powstanie "System ITS Poznań", który ma usprawnić ruch drogowy i transport w stolicy Wielkopolski. Projekt wart 83 mln zł obejmie zachodnią część aglomeracji. W poniedziałek miasto podpisało umowę z wykonawcą.
Inwestycja w 85 proc. współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt jest proekologiczny - usprawnienie ruchu drogowego spowoduje bowiem zmniejszenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery. ITS (Inteligentne Systemy Transportowe) ma poprawić płynność ruchu, priorytetem jest tu transport zbiorowy - autobusy i tramwaje będą pokonywać skrzyżowania jako pojazdy uprzywilejowane. ITS to również informacja dla podróżnych, którzy na urządzeniach mobilnych - tabletach czy telefonach komórkowych otrzymają informację o tym, jak najlepiej zaplanować podróż transportem miejskim czy indywidualnym.
Projektantem i jednocześnie wykonawcą "Systemu ITS Poznań" będzie konsorcjum Siemens Sp. Z o.o. i Siemens AG.
Prezydent Poznania Ryszard Grobelny przypomniał, że nie jest to początek ITS-u w mieście. Już w latach 80-tych powstały pierwsze inteligentne systemy transportowe, które objęły 22 skrzyżowania w centrum.
"Szczególnie ważne w tym projekcie jest to, że poprawi się komfort podróży, dzięki szerokiemu dostępowi do informacji" - wskazał Grobelny.
W zachodniej części Poznania powstaną 84 tablice z informacją o czasie przyjeżdżających tramwajów czy autobusów oraz o ewentualnych utrudnieniach w ruchu. Projekt obejmie ok. 100 obiektów sygnalizacji świetlnej, z czego 60 wymaga wymiany sterowników, konstrukcji wsporczych i latarni sygnalizacyjnych.
"Cały transport zbiorowy, ok. 550 pojazdów zostanie wyposażonych i podpiętych do tego systemu. Oprócz tego stacje pomiarowe, na podstawie których tworzona jest informacja dla podróżnych o tym jak zatłoczone jest miasto, muszą być również rozmieszczone w całym mieście" - mówił Przemysław Staśkowiak z Zarządu Dróg Miejskich.
Członek zarządu Siemensa Marek Bielski, przyznał, że w wielu miastach w Polsce działają podobne systemy, np. w Warszawie, Łodzi, Krakowie, powstaje w Szczecinie i Lublinie.