Gliwicka fabryka Opla nie nadąża z produkcją Astry
Gliwicka fabryka Opla liczy w tym roku na wyprodukowanie ok. 150 tys. samochodów modelu Astra piątej generacji. W związku z dużym popytem na ten wytwarzany w Gliwicach od jesieni zeszłego roku model, zakład zwiększył zatrudnienie i przyspieszył proces produkcyjny.
"Ze zwiększeniem produkcji wiąże się przyspieszenie pracy linii i zatrudnienie nowych pracowników. Wszystkie operacje są robione szybciej, ale przez większą ilość pracowników, w związku z czym auto schodzi z linii nie co półtorej minuty, ale co minutę i 20 sekund" - powiedział dyrektor gliwickiego zakładu Andrzej Korpak.
Nowa Astra produkowana jest w Gliwicach od września ubiegłego roku; do końca 2015 r. z linii produkcyjnych zjechało ok. 20 tys. aut tego modelu, a od początku 2016 r. kolejne prawie 40 tys. egzemplarzy. Miesięczna produkcja gliwickiego zakładu to ok. 12,5-14 tys. aut tego modelu.
"Jedziemy pełną parą (...); jeżeli uda się tak do samego końca roku, to w 2016 r. wyprodukujemy 150 tys. samochodów tego modelu" - ocenił Korpak. "Regularnie zwiększamy produkcję, dlatego, że zapotrzebowanie jest bardzo duże; to sukces" - uważa dyrektor fabryki.
Obecnie na model Astra - ten wytwarzany w Gliwicach oraz model kombi, produkowany od niedawna w brytyjskiej fabryce Ellesmere Port - złożono ok. 150 tys. zamówień. "Przekroczyło to nasze plany; nie myśleliśmy, że aż tyle tego modelu będzie sprzedawane" - przyznał Korpak.
W związku z dużym popytem zakład zwiększył zatrudnienie, przyjmując w ostatnim czasie 70 nowych pracowników. Były to kolejne przyjęcia w firmie, zatrudniającej obecnie - wraz z osobami realizującymi tzw. funkcje centralne - niespełna 4 tys. osób.
W ubiegłym roku gliwicka fabryka Opla wyprodukowała w sumie ponad 169,4 tys. samochodów kilku modeli, o 53 proc. więcej niż rok wcześniej. Na początku 2016 r. przedstawiciele zakładu prognozowali, że ożywienie na europejskich rynkach może przynieść wzrost produkcji również w tym roku, podkreślając przy tym, że wielkość tegorocznej produkcji zależy przede wszystkim od popytu na Astrę piątej generacji.
Ubiegły rok był udany dla gliwickiej fabryki. W lutym rozpoczęto produkcję Holdenów Astra i Cascada, przeznaczonych na eksport do Australii i Nowej Zelandii. W kwietniu łączna produkcja od początku działalności zakładu przekroczyła liczbę dwóch milionów samochodów. Największym wydarzeniem była jednak wrześniowa premiera piątej generacji Astry; samochód został dobrze przyjęty przez rynek, uzyskując m.in. tytuł Złotej Kierownicy. W listopadzie ruszyła w Gliwicach produkcja Buicka Cascady, przeznaczonego na rynek Ameryki Północnej. Wprowadzenie nowych modeli wiązało się z inwestycjami w zakładzie oraz z wprowadzeniem na początku roku trzeciej zmiany i utworzeniem nowych miejsc pracy.
Wprowadzenie nowych modeli oraz stabilizacja i ożywienie na europejskich rynkach przyczyniły się w 2015 r. do znaczącego wzrostu produkcji w Gliwicach, wobec kryzysowego roku 2014, kiedy z linii produkcyjnych zakładu zjechało niespełna 89 tys. aut, przy zdolnościach wytwórczych sięgających 207 tys. samochodów rocznie.
Zakład General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach został otwarty w 1998 r. Obecnie składa się z trzech oddziałów: zakładu produkcji samochodów osobowych w Gliwicach, zakładu produkcji silników w Tychach oraz Centrum Usług Wspólnych. GMMP jest integralną częścią firmy Opel.
Centrala GMMP znajduje się w Gliwicach, gdzie oprócz m.in. nowego Opla Astry w wersji hatchback produkowany jest także kabriolet Cascada oraz Astra J w wersjach sedan, GTC i OPC. Zakład Opla w Gliwicach jest jednym z największych pracodawców w regionie. Należy też do największych polskich eksporterów.(