Diesel już się nie opłaca!

Od pewnego czasu ceny oleju napędowego na stacjach benzynowych są równe cenom benzyny.

article cover
INTERIA.PL

Co więcej, hurtowe ceny benzyny w rafineriach są od cen oleju napędowego niższe.

Czy wobec tego wciąż opłaca się kupować samochody z silnikami wysokoprężnymi?

Najwięcej aut napędzanych benzyną spotkamy w segmencie samochodów małych. Wiadomo, że diesla kupuje się, by dużo jeździć, a małe pojazdy powoli zaczynają służyć w Polsce do tego, do czego przewidział je producent, a więc jazdy po mieście. Dlatego skupiliśmy się na samochodach kompaktowych i klasy średniej.

Według danych z portalu epetrol.pl średnia cena detaliczna oleju napędowego i benzyny PB 95 na dzień 1 grudnia 2008 jest taka sama i wynosi 3.79 zł. Po jakim czasie zwróci się zakup diesla?

Oto nasza krótka analiza, na przykładzie kilku popularnych samochodów.

INTERIA.PL

Ford focus:

2.0 duratec 145 KM - cena 63 700 zł

spalanie 7,1 l

2.0 tdci DPF 136 KM - cena 71 450 zł

spalanie 5,6 l.

Różnica w cenie zakupu 7 700 zł

Koszt przejechania 100 km:

Silnik benzynowy - 27 zł

Silnik diesla - 21,2 zł

oszczędność na 100 km - 5,8 zł

Przebieg, po jakim zwróci się różnica w cenie zakupu - 132 000 km

INTERIA.PL

Golf VI trendline

1.6 TSI 102 KM - cena 56 890 zł

spalanie 7,1 l

2.0 TDI DPF 112 KM - 68 390 zł

spalanie 4,9 l

Różnica w cenie 11 500 zł

Koszt przejechania 100 km:

silnik benzynowy - 27 zł

silnik diesla - 18,5 zł

oszczędność na 100 km - 8,5 zł

Przebieg, po jakim zwróci się różnica w cenie zakupu - 135 tys. km

INTERIA.PL

Toyota Auris

1.4 VVTi 97 KM - 51 300 zł

spalanie 6,9 l.

1.4 D-4D 90 KM - 56 900 zł

spalanie 5,0 l.

Różnica w cenie 5 600 zł

Koszt przejechania 100 km:

silnik benzynowy - 26,15 zł

silnik diesla - 18,95 zł

oszczędność na 100 km - 7,2 zł

Przebieg, po jakim zwróci się zakup diesla - 77 tys. km

INTERIA.PL

Toyota Avensis

1.8 VVTi 129 KM 68 900 zł

spalanie 7,2 l.

2.0 D-4D 126 KM 74 200 zł

spalanie 5,5 l.

różnica w cenie 5 300 zł

Koszt przejechania 100 km:

silnik benzynowy - 27,3 zł

silnik diesla - 20,84 zł

oszczędność na 100 km - 6,46 zł

Przebieg, po jakim zwróci się zakup diesla - 82 tys. km

INTERIA.PL

Ford Mondeo sedan (wersja trend)

2.0duratec 140 KM 84 500 zł

spalanie 7,9 l.

2.0TDCI 140 KM 103 500 zł

spalanie 5,9 l.

Różnica w cenie 19 000 zł

koszt przejechania 100 km:

silnik benzynowy - 29,94 zł

silnik diesla - 22,36 zł

oszczędność na 100 km - 7,6 zł

Przebieg, po jakim zwróci się zakup diesla - 250 tys. km

INTERIA.PL

VW Passat

1.4 TSI 122 KM 73 900 zł

spalanie 6,6 l.

2.TDI 110 KM 82 590 zł

spalanie 6,2 l.

Różnica w cenie 8 690 zł

Kosz przejechania 100 km:

silnik benzynowy - 25,0 zł

silnik diesla - 23,5 zł

oszczędność na 100 km - 1,5 zł

Przebieg, po jakim zwróci się zakup diesla - 580 tys. km

Oczywiście w powyższych obliczeniach braliśmy pod uwagę jedynie różnicę w cenie zakupu samochodu i koszt paliwa, pomijając kwestię serwisowania (tutaj diesel okazuje się przeważnie droższy) oraz utraty wartości pojazdu. Zanim jednak zdecydujemy się na kupno auta z jednostką wysokoprężną dobrze jest wziąć pod uwagę nasze analizy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas