Ćwierć wieku Toru "Poznań"

Inicjatywa budowy Toru "Poznań" zrodziła się wśród grupy działaczy Automobilklubu Wielkopolski. 18 listopada 1974 r. Mieczysław Biliński, Roman Szczerkowski i Marek Kuk na posiedzeniu Prezydium Zarządu AW wystąpili z pomysłem wykorzystania starych pasów startowych na Ławicy pod budowę toru samochodowego. Propozycja ta została przez Prezydium zaakceptowana 19 lutego 1975 r. Prezes AW i zarazem Dyrektor Fabryki Samochodów Rolniczych "Polmo", Andrzej Bobiński wyszedł z inicjatywą powiązania interesów Automobilklubu i Fabryki przez budowę obiektu o wszechstronnym przeznaczeniu, co miało najważniejsze znaczenie dla realizacji powyższego zamierzenia.

Od tej chwili głównym inwestorem toru stał się FSR "Polmo". W maju 1975 r. Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych rozpoczęło pierwsze prace na torze, a we wrześniu tego samego roku powołano Społeczny Komitet Budowy Toru składający się z 12 osób. Do prowadzenia budowy i eksploatacji obiektu została powołana komórka - Dyrekcja Toru Samochodowego "Poznań", której biura mieściły się przy ul. Zwierzynieckiej, a jej pierwszym dyrektorem został znany poznański zawodnik sportu samochodowego, członek Automobilklubu Wielkopolski - Adam Smorawiński.

Reklama

1 grudnia 1975 r. po konsultacji z działaczami AW zaprojektowany został przez mgr inż. Romana Jankowskiego kształt toru oraz wykonana została dokumentacja kosztorysowo-projektowa. W maju 1976 r. na apel Prezydium Zarządu AW rozpoczęte zostały czyny społeczne przy budowie toru. Uroczyste otwarcie Toru Samochodowego "Poznań" miało miejsce 1 grudnia 1977 roku o godz. 12.00 w obecności byłego Ministra przemysłu maszynowego - Aleksandra Kopcia i ówczesnego I sekretarza KW PZPR w Poznaniu Jerzego Zasady.

Tor kartingowy oddano do eksploatacji dopiero trzy lata później - 18 października 1980 roku. Początkowo "Tor-Poznań" należał do FSR "POLMO" Poznań, później przeszedł pod zarząd Oddziału Poznańskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Automobilklubowi Wielkopolski tor został przekazany 1 września 1982 roku decyzją nr 24/82 Prezydenta Miasta Poznania., Andrzeja Wituskiego z dnia 24 sierpnia 1982 roku wraz z istniejącą infrastrukturą. Warunkiem otrzymania obiektu, zawartym w umowie przekazania, była klauzula zobowiązująca AW do systematycznej modernizacji obiektu i profesjonalnego organizowania zawodów motorowych. Lista niezbędnych prac do wykonania na Torze "Poznań" w celu zapewnienia podstawowych wymogów umożliwiających przeprowadzenie motorowych zawodów sportowych realizowana była systematycznie i przez długi okres czasu w zależności od możliwości klubowych.

TOR SAMOCHODOWO-MOTOCYKLOWY

Tor samochodowo-motocyklowy ma długość: 4083 metrów o szerokości 12 metrów. Posiada 9 zakrętów prawych i 5 lewych. Najdłuższa prosta liczy 587 m. Aktualni rekordziści toru to:
Samochody wyścigowe:
29.05.1999 Ryszard Luciński (F3 Opel Dallara 397) 1:32.310
Samochody turystyczne:
26.05.2002 Maciej Stańco (Porsche GT 2 3,8L) 1:39.356
Został poprawiony po 23 latach od ustanowienia go przez Ryszarda Kopczyka na Porsche 911 Carrerra RS, a wynosił 1:40.44
Motocykle:
07.09.2002 Teodor Myszkowski (Yamaha R7) 1:39.891

W skład zabezpieczenia toru wchodzą bariery drogowe potrójne i podwójne, energochłonne wybiegi żwirowe, dodatkowe bariery z powiązanych opon samochodowych oraz ok. 500 m płotu zabezpieczającego na linach stalowych zgodnie z homologacją FIA.

Nadzór nad modernizacją i utrzymaniem obiektu w szczególności pod kątem bezpieczeństwa publiczności i zawodników sprawuje FIA poprzez wizytacje swoich inspektorów.

W ciągu swej 25-letniej historii "Tor Poznań" wizytowany był kilkakrotnie przez Inspektorów Komisji Bezpieczeństwa i Torów FIA: Roberta Langforda (1980, 1985) i Klausa A. Steinmetza (1990, 1995, 1998, 2001). W wyniku tych inspekcji, które wysoko oceniły postęp prac nad zwiększeniem bezpieczeństwa, zarówno zawodników, jak i publiczności pierwszą Homologację Międzynarodową stopnia 3, tj. uprawniającą do przeprowadzania wyścigów międzynarodowych wszystkich klas samochodowych z wyjątkiem F1 i F3000 oraz prototypów sportowych przyznano w 17 marca 1997, a kolejną 1 czerwca 1998 roku z datą ważności do 31 maja 2001. W 2001 roku przedłużono ją o kolejne trzy lata do 29 czerwca 2004. Oprócz prac nad bezpieczeństwem cały czas prowadzone są działania mające na celu ograniczenie uciążliwości hałasu podczas zawodów i treningów samochodowych, motocyklowych i kartingowych.

Na torze odbywają się wyścigi samochodowe i motocyklowe. Od początku istnienia ścigali się zawodnicy w przeróżnych samochodach. Jeździli tu Błażej Krupa, Sobiesław Zasada, Marian Bublewicz, Marek Varisella, Xawery Frank, Andrzej Jaroszewicz i wiele innych sław motorowych. Gościliśmy także zawodników z zagranicy. Rywalizowano w markowych pucharach: Fiata Cinquecento, Cinquecento Sporting, Renault Megane, a przez ostatnie trzy lata emocjonowaliśmy się Pucharem Alfa Romeo 156 i dwukrotnym zwycięstwem poznańskiego zawodnika Artura Czyża (2000 i 2002). Sukces ten jest wynikiem współpracy klubu z profesjonalnym zespołem wyścigowym zorganizowanym przez dealera Fiata, POL-CAR Poznań. Motocykliści podobnie jak kierowcy samochodowi, rywalizowali na torze niemal od początku jego istnienia. Później przyszły lata chude, aby powrócić i rozkwitnąć za sprawą najpierw Polonia Cup, a teraz Mistrzostw Polski. Jest to jedyny tor w Polsce, na którym mogą się ścigać motocykliści. Tu także rywalizują zawodnicy w ramach mistrzostw Motocyklowych Europy Środkowej.

TOR KARTINGOWY:

Oddany został do użytku trzy lata później - 18 października 1980 roku. Ma on długość 1480 m przy szerokości 12 metrów. Posiada 10 prawych i 5 lewych zakrętów. Część toru kartingowego jest wspólna z nitką samochodową. Aktualny rekord toru należy do Radislava Horaka i wynosi 0:50,658. Został ustanowiony 4 lipca 1992 roku. Tor posiada licencję międzynarodową stopnia "B" z 16 lipca 1996 roku numer CIK/FIA 565 zatwierdzoną przez Erbesta C. Busnera.

Na kartodromie odbywają się wyścigi zaliczane do mistrzostw Polski, trwa tu także stałe szkolenie młodych zawodników. Na tym torze wyrosło wielu znakomitych sportowców, którzy to sięgali po szarfy mistrzostw Polski w rajdach, wyścigach samochodowych i motocyklowych. Przeprowadzono tu także dwie imprezy rangi mistrzostw Europy w klasach ICC i formuły C oraz najbardziej prestiżowej klasy ICA.

TOR TERENOWY:

Wciąż jeszcze niewiele osób wie, że Tor Poznań dysponuje także profesjonalnym obiektem do jazdy samochodem terenowym. Zlokalizowany on jest wewnątrz nitki toru w okolicach zakrętu zwanego popularnie "Babą Jagą". Powstał on w ubiegłym roku jesienią dzięki pomocy finansowej Klubu Jeep-Chrysler i pomysłu Ryszarda Kopczyka. Testowano tu samochody takich marek jak Jeep czy Nissan.

OŚRODEK SZKOLENIA - PLAC MANEWROWY:

Na terenie Toru Poznań odbywają się także szkolenia dydaktyczne. Prowadzone są tu kursy prawa jazdy, a na asfaltowych placach odbywają się zajęcia praktyczne z manewrów wymaganych w procesie szkoleniowym.

AKADEMIA BEZPIECZNEJ JAZDY

Od września 1997 roku na obiekcie prowadzona jest własna działalność dydaktyczna zawiązana z doskonaleniem techniki jazdy w ramach prowadzonej tutaj Akademii Bezpiecznej Jazdy. Kursanci mają do dyspozycji nitkę toru, po której poruszają się zgodnie z dyspozycjami wydawanymi przez prowadzącego szkolenie, a także matę poślizgową i samochód z tzw. rollerami. Umiejętności tu nabrane przygotowują kierowców do poruszania się autem w trudnych warunkach pogodowych (wyprowadzanie samochodu z poślizgu, koordynacja wykonania manewru kierownicą - sprzęgłem - hamulcem itp.).

TOR DLA DEALERÓW:

Nie sposób wymienić wszystkich wydarzeń, które miały miejsce na Torze "Poznań" w ciągu jego istnienia. Tu odbywały się prezentacje większości marek samochodów: Fiata, Skody, Renault, Chryslera, Volkswagena, Forda, Subaru czy Nissana. Tor wykorzystywany jest również do organizacji imprez turystyczno-rekreacyjnych, jako obiekt badawczy dla przemysłu motoryzacyjnego i oponiarskiego. Tutaj także rywalizują przedstawiciele mediów w ramach Rajdowych Mistrzostw Polski Dziennikarzy.

NIE TYLKO ZMOTORYZOWANI

Okazuje się, że obiekt ten nie tylko może służyć zmotoryzowanym. Na Torze "Poznań" odbywały się także wyścigi na łyżworolkach dla młodzieży szkół podstawowych i średnich o Grand Prix Toru "Poznań" oraz zawody rowerowe osób niepełnosprawnych.

WEST MCLAREN MERCEDES ADRENALINE:

Niewątpliwie największym zainteresowaniem cieszył się pokaz samochodów Formuły 1 - West McLaren Mercedes Adrenaline, który odbył się w 2000 roku. W ramach tej imprezy na torze kierowca Formuły 1 Oliver Panis woził zaproszonych gości dwumiejscowym bolidem West McLarena MP4-98T, a Chris Goodwin samochodem znanym z torów Le Mans - McLarenem F1 GTR. Dzień wcześniej w Poznaniu gościł dwukrotny mistrz świata Formuły 1 - Mika Hakkinen, który niestety nie pojawił się na obiekcie.

FORMUŁA 1

"Latający Fin" nie zagościł na torze Poznań, ale jego walory poznali: trzykrotny mistrz świata Formuły 1, Jackie Stewart, który był tu w 1993 roku w ramach prezentacji nowego modelu Forda Mondeo. 23 kwietnia 1997 roku pojawił się Duńczyk Jan Magnussen. Był on wówczas kierowcą nowo powstałego teamu, którego twórcą był Jackie Stewart. Podczas imprezy West Mclaren Mercedes Adreanline jeździli tutaj Oliver Panis i kierowca testowy Formuły 1, Chris Goodwin.

Pierwszym, który otworzył historię Formuły 1 na Torze Poznań był Polak, Andrzej Jaroszewicz, który przywiózł zza "żelaznej kurtyny" i sam dosiadł bolidu Formuły 1 w dniach 16-17 czerwca 1979, Wolf WR5 z silnikiem Ford Coswtorth DFV.

ZNANI I LUBIANI NA TORZE:

Tor Poznań chętnie odwiedzają ludzie z pierwszych stron gazet. Gościli tutaj z okazji różnych imprez, a także testów: Katarzyna Figura, Dorota Stalińska, Hubert Urbański, Bogusław Linda, rajdowy Mistrz Europy Krzysztof Hołowczyc, a także obecny Mistrz Polski, Leszek Kuzaj.

KALENDARZ IMPREZ NA 2003 ROK:
Samochody:
26-27 kwietnia
24-25 maja
30-31 sierpnia
Motocykle:
17-18 maja
31    maja - 1 czerwca
9-10  sierpnia
6-7   września
Kartingi:
3-4   maja
13-14 września
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: fabryki samochodów | wyścigi | fabryka | samochody | fia | budowy | tor poznań
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy