Białe i czarne auto to samo zło. Tylko te kolory trzymają cenę
Na wartość odsprzedaży auta wpływa wiele czynników, takich jak marka pojazdu, rodzaj skrzyni biegów, historia serwisowa i wypadkowa, a także przebieg. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że równie istotnym aspektem determinującym cenę na rynku wtórnym jest kolor lakieru. W niektórych przypadkach różnice w wartości samochodu wynikające wyłącznie z jego barwy potrafią sięgać nawet ponad 30 procent.

W skrócie
- Kolor lakieru samochodu może wpływać na wartość jego odsprzedaży.
- Kolory takie jak biały, czarny i złoty tracą na wartości szybciej niż jaskrawe barwy, które są rzadziej spotykane.
- Choć znaczenie koloru maleje, nadal ma on istotny wpływ, zwłaszcza wobec tzw. unikalnych kolorów.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Mogłoby się wydawać, że kolor lakieru samochodu nie gra istotnej roli w przypadku jego zakupu i zależy wyłącznie od kwestii gustu klienta. W rzeczywistości jednak barwa auta może w znaczący sposób wpłynąć na jego wartość użytkową przy próbie odsprzedaży.
Amerykański serwis iSeeCars, będący jednocześnie wyszukiwarką ogłoszeń motoryzacyjnych, opublikował niedawno wyniki badania, którego celem było wskazanie zależności pomiędzy kolorem lakieru, a utratą wartości pojazdu.
W tegorocznym badaniu eksperci przeanalizowali dane cenowe dotyczące ponad 1,2 mln używanych samochodów w wieku trzech lat, aby dokładnie zbadać, jak kolor lakieru wpływa na wartość pojazdu przy odsprzedaży. Wyniki analizy okazały się dość zaskakujące.
Biały, czarny i złoty - tych kolorów lepiej unikać
Jak się okazuje, wbrew powszechnemu przekonaniu to właśnie najczęściej wybierane, klasyczne kolory - takie jak biały, czarny czy złoty - wiążą się z najszybszą utratą wartości samochodu. Choć uchodzą one za bezpieczny i uniwersalny wybór, ich duża dostępność sprawia, że na rynku wtórnym mogą być mniej atrakcyjne, co działa na niekorzyść sprzedających.

Żółty, pomarańczowy i zielony - na tych kolorach można zyskać
Po przeciwnej stronie kolorystycznego spektrum znajdują się wyraziste, a nawet jaskrawe odcienie - jak żółty, pomarańczowy czy zielony - które, mimo swojej mniejszej popularności, okazują się korzystniejsze pod względem utraty wartości.
Złote, białe i czarne samochody – które stanowią zdecydowaną większość kolorów wśród nowych pojazdów – tracą na wartości ponad 15 000 dolarów w ciągu trzech lat. Tymczasem auta w rzadszych, bardziej wyróżniających się kolorach, takich jak żółty, pomarańczowy czy zielony, tracą w tym samym okresie od 9 951 do 13 667 dolarów
Decydującą rolę i tak odgrywa popyt i podaż
Jak zauważają analitycy, jaskrawe kolory często budzą skojarzenia z samochodami o wysokich osiągach i sportowym charakterze, co automatycznie zwiększa ich ekskluzywność. To z kolei przekłada się na wyższą wartość przy odsprzedaży. W ostatecznym rozrachunku decydującą rolę odgrywają jednak podstawowe prawa rynku - popyt i podaż.
Producenci zdecydowanie częściej sprzedają samochody w stonowanych, "bezpiecznych" kolorach niż w jaskrawych i nietypowych barwach, co sprawia, że tych pierwszych jest znacznie więcej na rynku wtórnym. Z kolei auta w wyrazistych, rzadszych kolorach są trudniejsze do znalezienia, co zwiększa ich unikalność i sprawia, że mogą osiągać wyższe ceny przy odsprzedaży.
Znaczenie koloru stopniowo maleje. Rynek skupia się na innych kwestiach
Warto jednak zaznaczyć, że najnowsze badanie wykazało także, iż choć kolor lakieru nadal wpływa na wartość odsprzedaży samochodu, jego znaczenie stopniowo maleje i nie jest już tak istotne jak kiedyś. Współczesny rynek coraz bardziej skupia się na innych czynnikach, takich jak stan techniczny pojazdu oraz jego wyposażenie.