Akumulatory z Polski do samochodów hybrydowych

Produkcję systemów zasilania dla samochodów elektrycznych i hybrydowych zamierza uruchomić w swoim gliwickim zakładzie firma Axeon.

Produkcja akumulatorów w zakładzie Axeon
Produkcja akumulatorów w zakładzie AxeonPAP

Jednocześnie planuje rozwijać uruchomioną w ub. roku produkcję akumulatorów dla wschodzącego rynku rowerów elektrycznych.

Plany rozwoju firmy przedstawił podczas wtorkowej konferencji prasowej w Gliwicach szef polskiej spółki Axeona Jim Ferguson.

Axeon to jeden z większych producentów akumulatorów do urządzeń mobilnych w Europie. Położony w Śląskim Centrum Logistyki w Gliwicach główny zakład produkcyjny firmy wytwarza 60 tys. akumulatorów miesięcznie, przeznaczonych do elektronarzędzi i urządzeń przenośnych, a także rowerów elektrycznych (e-bike'ów).

Istniejący od 1999 r. gliwicki zakład firmy pierwotnie należał do spółki MAZ, której właścicielem była szwedzka grupa Ristma. Wraz z przejęciem Ristmy przez Axeon w 2007 r. firma postanowiła utworzyć w Gliwicach swoje centrum produkcyjne, przenosząc jednocześnie laboratoria z Niemiec i Szwajcarii.

Proces ten trwał do ub. roku, kiedy zatrudnienie w Gliwicach sięgnęło 380 osób. Obok produkcji akumulatorów do elektronarzędzi i innych urządzeń (kluczowym odbiorcą jest koncern Bosch), od października 2011 r. działa tam produkcja litowo-jonowych akumulatorów do rowerów elektrycznych.

Jak mówił we wtorek Ferguson, Axeon wiąże z tym segmentem duże nadzieje, widząc możliwości zagospodarowania w najbliższych latach nawet 50 proc. europejskiego rynku. Z zewnętrznych analiz wynika, że tylko w zachodniej Europie (głównie w Holandii i Niemczech) do 2016 r. rynek produkcji e-bików ma zwiększyć się niemal dwukrotnie - z obecnych ok. 1,2 mln e-bike'ów rocznie do blisko 2 mln.

Według informacji firmy, na świecie wzrost ten może przekraczać nawet 30 proc. rocznie, głównie za sprawą chińskiego rynku, gdzie roczna sprzedaż rowerów elektrycznych sięga 120 mln sztuk. Większość z nich działa jednak w oparciu nie o nowocześniejsze akumulatory litowo-jonowe, lecz ołowiano-kwasowe.

Obecne możliwości produkcji akumulatorów do e-bike'ów sięgają w Gliwicach 20 tys. egzemplarzy miesięcznie; w tym roku mają zostać zwiększone do 30 tys. Akumulatory z Gliwic trafiają do jednego z czołowych europejskich producentów elektrycznych systemów zasilania, potem montowane są w kilku rodzajach e-bike'ów.

Nowym obszarem działalności ma być rynek motoryzacyjny - samochodów elektrycznych i hybrydowych. W ocenie firmy jest on perspektywiczny, wobec prognoz zakładających światową produkcję 8 mln takich pojazdów w 2020 r. Gliwicki zakład przygotowuje się do wdrożenia nowych systemów jakości pod kątem wytwarzania takich akumulatorów; zagospodarowywane jest miejsce pod linię produkcyjną.

Inżynierowie z Gliwic - częściowo pozyskani z koncernów motoryzacyjnych - odbyli już szkolenia w macierzystej fabryce firmy w Dundee, gdzie wytwarzane są m.in. prototypowe systemy samochodowe. Uruchomienie produkcji jeszcze w tym roku ma zależeć od zwiększenia dostaw przez kooperantów.

W głównej siedzibie firmy i jej drugim zakładzie w szkockim Dundee pracuje 70 specjalistów. Wytwarzane są tam prototypowe akumulatory dla samochodów elektrycznych i hybrydowych (m.in. dla marek: Jaguar, Land Rover i Rolls Royce), których masowa produkcja ma trafić w przyszłości do Gliwic.

W Dundee działa też centrum badań i rozwoju koncernu. Bieżące projekty - finansowane częściowo przez rząd brytyjski i Unię Europejską - obejmują m.in. produkcję nowej, lekkiej baterii wykorzystującej ogniwa NCM (litowe z tlenkiem niklu, kobaltu i manganu) czy projekt nowego systemu zarządzania baterią.

W szkockiej centrali firmy trwają też prace pod kątem kolejnego planowanego obszaru działalności Axeona - przechowywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, jak ogniwa fotowoltaiczne czy wiatraki.

Axeon należy do firmy AG Holding Ltd, wspieranej przez fundusz kapitałowy Ironshield Capital Management LLP.(

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas