500 zł za wjazd do SCT w Krakowie. Okoliczne gminy protestują

Sławomir Matz
Temat strefy czystego powietrza (SCT) w Krakowie wciąż żywy. W sprawie nowych przepisów protestują włodarze podkrakowskich samorządów.

Spis treści:
Kraków stara się przeciwstawić problemowi, jakim jest zanieczyszczenie powietrza. Obwiniając za emisję głównie samochody, miasto próbowało już w ubiegłym roku uchwalić przepisy regulujące powstanie Strefy Czystego Transportu, które miały wejść w życie 1 lipca 2024 roku.
Wbrew woli radnych zostało uchwała została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny między innymi z powodu niejasności związanych z oznaczeniem granic Strefy Czystego Transportu. Obecnie trwają przygotowania do uchwalenia przepisów po raz kolejny i wzbudza to duże kontrowersje.
Po wyborach samorządowych pomysł SCT wrócił w nieco zmienionej formie, jednak wciąż wzbudza duże kontrowersje.
Protestują włodarze krakowskiego obwarzanka
Protestują już nie tylko mieszkańcy, ale robią to również włodarze okolicznych gmin. Na początku można było usłyszeć o kilku pojedynczych głosach sprzeciwu, na przykład w Zabierzowie i Wieliczce, ale teraz sprawa zdaje się nabierać większych rozmiarów. SCT stało się tematem debat w stowarzyszeniu gmin Metropolia, które zajęło stanowisko.

- Nie sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT, ale apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania. Najważniejsze jest zapewnienie mieszkańcom wszystkich gmin Metropolii Krakowskiej czytelnych zasad oraz okresu przejściowego powalającego na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Musimy stworzyć warunki, w których każdy będzie miał czas na dostosowanie się do nowych regulacji. - komentuje Mirosław Golanko, Wójt Gminy Zielonki.
Kolosalne opłaty za wjazd do Krakowa
Przygotowywana nowa uchwała w sprawie Strefy Czystego Transportu w Krakowie zakłada, że od 1 lipca 2025 roku w życie wejdą dość poważne zmiany. Posiadacze aut, które mają swój wiek i nie spełniają odpowiednich norm ekologicznych, będą musieli płacić za wjazd do stolicy Małopolski.

Warto zaznaczyć, że opłata dotyczyła będzie osoby spoza miasta, bo w przypadku mieszkańców Krakowa, obowiązywał będzie okres przejściowy 5 lat. Wysokość opłaty wynosiła będzie 2,5 zł za godzinę, 20 złotych na dzień lub 500 złotych za miesiąc.
Badania są zatrważające
Badacze z Research Collecrtive przeprowadzili rozmowy wśród mieszkańców i przedsiębiorców z „krakowskiego obwarzanka”. Według obaw mieszkańców od 75 do 100 procent aut może nie spełniać wymagań wjazdu do krakowskiej SCT.
Ale protestują nie tylko przedstawiciele gmin sąsiadujących z Krakowem. Przeciw są również poszczególne rady dzielnic miasta. Od początku głośno protestowali radni z dzielnicy I (Śródmieście), a w poniedziałek Rada Dzielnicy XVIII (Nowa Huta) przyjęła uchwałę całkowicie odrzucającą wprowadzenie Strefy Czystego Transportu. Co ciekawe, uchwałę przyjęto niemal jednogłośnie, przy zaledwie jednym głosie sprzeciwu.