5 mln samochodów do naprawy!

Ford ogłosił jedną z największych akcji serwisowych w historii motoryzacji. Do serwisów trafi niemal 3.8 mln pickupów i SUV-ów. Powodem wezwania jest układ tempomatu, który może spowodować pożar - nawet podczas postoju z wyłączonym silnikiem.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Ponadto Toyota wezwała do kontroli układu kierowniczego niemal milion pickupów i SUV-ów 4Runner.

W serwisach pojawią się pickupy F-150, Fordy Expedition, Lincolny Navigator i Fordy Broncos wyprodukowane w latach 1994-2002.

Już wcześniej Ford w dwóch akcjach usunął usterki tempomatu w ponad milionie samochodów z roku 2000.

Problem dotyczy wyłącznika, który odłącza tempomat, gdy kierowca naciśnie na pedał hamulca. Umieszczony on jest pod maską i połączony z układem hamulcowym i układem tempomatu. Jego koszt wynosi 20 dolarów.

W większości pojazdów Forda ów przełącznik jest cały czas pod napięciem - również podczas postoju pojazdu z wyłączonym zapłonem. W jego wnętrzu cienka przegroda oddziela płyn hamulcowy od elektronicznych modułów. Gdy przegroda nie wytrzyma żrący płyn zalewa elektronikę i doprowadza do jej korozji. To z kolei prowadzi do zwiększenia oporności układu, większy pobór prądu wymuszony utrzymaniem odpowiedniego napięcia powoduje wydzielanie większej ilości ciepła, co w sytuacji krytycznej może doprowadzić do powstania ognia.

Naprawa polegać będzie na umieszczeniu w układzie bezpiecznika, który w razie zwiększenia oporności odłączy prąd.

Problemy nie omijają również Toyoty, która wzywa 978 tysięcy samochodów (pickupy T-100 i 4Runnery z lat 1989-1996). Podczas częstego parkowania ze skręconymi kołami na drążki kierownicze może działać zbyt duża siła, która w ekstremalnych przypadkach może doprowadzić do złamania drążka i utraty sterowności.

Akcja serwisowa Forda jest piątym największym wezwaniem w historii amerykańskiej motoryzacji. Większe były tylko:

- akcja Forda z 1996 roku - 7.9 mln samochodów - problemy z układem zapłonowym

- akcja GM-a z 1971 roku - 6.7 mln samochodów - problemy z silnikiem

- akcja GM-a z 1981 roku - 5.8 mln samochodów - problemy z tylną osią

- akcja Forda z 1972 roku - 4.1 mln samochodów - problemy z pasami bezpieczeństwa

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas