Najlepsze polskie muzea motoryzacji
Najlepsze polskie muzea motoryzacji
Muzeum Motoryzacji i Techniki, Otrębusy To prywatne muzeum i prywatna kolekcja pasjonatów wszystkie co stare. 300 pojazdów i tysiące eksponatów związanych z motoryzacją, techniką i życiem codziennym właściciele zbierali przez lata. Najstarszym eksponatem jest samochód J.A.G. pochodzący z 1897 roku, obok niego stoi Ford A Coupe z 1928 roku. W halach i garażach można oglądać BMW DIXI, Chryslera 58 z 1926 roku i Pragę Oświęcim wyprodukowaną w 1928 roku. Poza tym nie brakuje automobili z lat 30. XX wieku, to Ople, Hudsony, Buicki, popularne DKW i Mercedesy. Wyjątkowym jest też Adler Primus z 1934 roku. Bartosz KrupaEast News
W kolekcji nie brakuje aut z czasów PRL. Są Warszawy, Nysy, Wartburgi, ciężarowy Star 25, wyścigowa Estonia i klasyczne Fiaty 125P. W kolekcji znajduje się również kuloodporna limuzyna Volvo Lecha Wałęsy, Jaguar Bogusława Lindy i replika pap mobile używanego przez Jana Pawła II. Oprócz tego muzeum posiada liczny zbiór legendarnych samochodów z USA. Są tu m.in. Ford Mustang, Cadillac Eldorado i Chevrolet Impala. Miłośnicy motocykli także nie powinni narzekać na brak wrażeń. W muzeum stoją przedwojenne jednoślady, a także konstrukcje radzieckie m.in. K-750 z bocznym koszem, motocykl DKW, Humbler 500, kilka modeli BMW, popularna w PRL motorynka, WFM, Osa i motorowery Romet. Miłośnicy militariów mogą też zobaczyć czołgi, pojazdy opancerzone, transportowce i samochody z okresu II Wojny Światowej. Adres: Otrębusy ul. Warszawska 21 Godziny otwarcia: poniedziałek - sobota: 8.00 - 17.00, niedziela: 9.00 - 17.00 Ceny biletów: dorośli - 14 zł, dzieci - 9 zł (do lat 5 - bezpłatnie) Bartosz KrupaEast News
Wystawa motocykli prezentuje maszyny produkcji polskiej i zagranicznej m.in.: Podkowa, Perkun, Moj, Junak, Osa, SHL, BMW, Moto Guzzi, NSU, Vespa, DKW, Ariel. Miłośnicy motoryzacji będą także mogli przejechać się zabytkową Warszawą 223 po terenie muzeum. Adres: Chlewiska ul. Szkolna 34 Godziny otwarcia: poniedziałek – niedziela 8.00 – 16.00 Ceny biletów: normalny – 6 zł, ulgowy – 3 zł.
Na wystawie samochodów zaprezentowano popularne konstrukcje zagraniczne: Tatra 57m, Citroen BL 11 i polskie, w tym prototypy FSO. Zobaczyć można m.in.: Polskie Fiaty 508 z lat 30., Syrenę prototyp z 1955 roku, Warszawę Kombi. Eksponowane są również produkty Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie, a cała wystawa składa się z przeszło dwudziestu pojazdów.
Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego, Chlewiska To terenowy oddział Muzeum Techniki i Przemysłu, w którym zorganizowano czasowe wystawy z samochodami w roli głównej. W dwóch halach zebrano samochody ze zbiorów muzeum oraz 40 motocykli. To właśnie tutaj z muzeum w Pałacu Kultury przywieziono całą kolekcję motocykli marki sokół. Oprócz hal wystawienniczych są także magazyny. Jak twierdza przedstawiciele muzeum pękają w szwach, ale niestety zgromadzone tam unikatowe auta nie są dostępne dla zwiedzających.
Auto Muzeum, Gostyń To prywatne muzeum znanych w świecie zabytkowej motoryzacji pasjonatów. Początki Muzeum sięgają końca lat 60. Jak piszą na swoje stronie właściciele, właśnie wtedy Jan Peda dostrzegł stojącego w krzakach koło Śmigla Studebakera i zapałał do niego gorącym uczuciem. W 1970 roku miłość można było nazwać spełnioną, gdyż Ojciec nabył wymarzone auto. Natychmiast wziął się ostro do roboty i jeszcze w tym samym roku był na pierwszym rajdzie pojazdów zabytkowych w Warszawie...i tak się zaczęło.
W kolekcji są stare maszyny parowe, samochody przedwojenne oraz prawdziwe unikaty jak Hanomag Kommissbrot Korbwagen z 1928 roku, czyli auto z nadwoziem z wikliny, jedyny w Polsce amerykański samochód REO z 1908 r., jedno z pierwszych aut w Galicji – Lorraine – Dietrich należący do barona Götz z Okocimia oraz Bugatti T40 z 1928 roku. Tylko dla tego ostatniego auta warto wybrać się do Gostynia. Adres: Gostyń Zwiedzanie po uprzednim umówieniu się.
W muzeum warto zwrócić uwagę na wystrój hali ekspozycyjnej. Została zaaranżowana przy użyciu autentycznych przedmiotów pochodzących z lat 20. XX wieku. Scenerię stylizowanej na lata 20. brukowanej uliczki dopełniają fasady domów i kamienic, których drzwi, okna, szyldy i zdobienia są oryginalne – pochodzą z budynków, które w rzeczywistości stały w międzywojennej Gdyni i Gdańsku. Z należytą pieczołowitością odwzorowano też kolory elewacji. Adres: Gdynia ul. Żwirowej 2c Godziny otwarcia: poniedziałek – sobota w godzinach 9.00 - 17.00. Ceny biletów: normalny: 7 zł, ulgowy: 3 zł (dzieci do lat 14)
Gdyńskie Muzeum Motoryzacji Na niewielkiej przestrzeni Gdyńskiego Muzeum Motoryzacji odwiedzający odnajdą autentycznego ducha motoryzacji XX wieku. Imponująca kolekcja zabytkowych samochodów i motocykli zawiera, między innymi, takie perły jak Ford T – pierwszy taśmowo produkowany samochód osobowy, Buick Master Six - w którym wszystkie części, a nawet powietrze w oponach, jest oryginalne, Buick Deluxe – którego opancerzoną wersją jeździł sam Al Capone i Harley Davidson 42 WLA - najbardziej znany motocykl wojskowy w historii. W zbiorach znajdują się także DKW 1935 r., Mercedes 170V 1935 r., Mercedes 170S 1950 r., Plymouth Q Four Door 1928 r., Ford V8 Super Deluxe 1946 r., Adler Favorit 1927 r., Fiat 500 1938 r. i Renault NN 1926 r.
Na wystawie zaprezentowanych jest kilkadziesiąt pojazdów polskiej produkcji. Towarzyszą im mechanizmy, unikatowe dokumenty (w tym wczesne prawa jazdy, dowody rejestracyjne, rachunki za paliwo), elementy wyposażenie pojazdów, archiwalne fotografie i filmy.
Muzeum Inżynierii Miejskiej, Kraków Kraków obok Szczecina to jedno z nielicznych miast, które powołało swoje własne muzeum techniki i motoryzacji w zabytkowych halach najstarszej krakowskiej zajezdni tramwajowej. W ramach Muzeum Inżynierii Miejskiej zorganizowano wystawę stałą Motokultura, która jest próbą kompleksowego przedstawienia historii motoryzacji ze szczególnym uwzględnieniem charakteru tego zjawiska w Polsce. Tematyka obejmuje zarówno rozwój techniki i konstrukcji pojazdów i ewolucję przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na wystawie poruszone są także wyzwania, z jakimi na przestrzeni dziejów stykał się właściciel pojazdu, m.in. związane z zakupem pojazdu, dostępem do paliwa i kosztami eksploatacji.
Tak szeroko zakrojony wybór eksponatów pozwala zobrazować przemiany kultury motoryzacyjnej. Istotne miejsce na wystawie zajmą obiekty pochodzące z prywatnych kolekcji, zwykle niedostępne dla szerokiego grona odbiorców. Adres: Kraków ul. św. Wawrzyńca 15 Godziny otwarcia: poniedziałek nieczynne, wtorek 9.00-16.00, środa, czwartek, piątek 9.00-20.00, sobota, niedziela 10.00-20.00 Ceny biletów: normalny - 10 zł, ulgowy - 8 zł. We wtorki wstęp na wystawy stałe jest bezpłatny.
.
Nie ma w Polsce muzeum motoryzacji z prawdziwego zdarzenia. FSO na Warszawskim Żeraniu nigdy nie tworzyła zbiorów, podobnie FSM w Bielsku-Białej i Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo” produkująca m.in. Tarpana. Są jednak miejsca, w których można podziwiać perełki nie tylko polskiej motoryzacji. Jak do nich trafić? Wielkie koncerny motoryzacyjne dbają o swoją historię. Mercedes, Porsche, BMW czy Audi mają w Stuttgarcie, Monachium i Ingolstadt wielkie, nowoczesne muzea. Volkswagen tuż przy fabryce w Wolfsburgu stworzył Autostadt – muzealne miasteczko, w którym każda marka należąca do koncernu ma swój oddzielny pawilon. Na zwiedzających czeka tor off-roadowy, przejażdżka statkiem i możliwość zakupu auta w największym salonie koncernu na świecie. Co więcej, park, w którym to wszystko się znajduje, jest otwarty dla wszystkich, czyniąc z przemysłowej dzielnicy miasta enklawę ciszy, spokoju i wypoczynku.
Moto Retro w Białymstoku Muzeum na Węglowej w Białymstoku to prywatna inicjatywa Stowarzyszenia Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki Moto Retro, którego początki sięgają 1988 roku. Jednak dopiero w 2006 Urząd Miasta przekazał stowarzyszeniu budynek przedwojennych magazynów wojskowych na Węglówce.
Zbiory to głównie samochody członków stowarzyszenia - odrestaurowane Mercedesy, Fiaty, Warszawy i Syreny. Nie brakuje aut ciężarowych, dostawczaków i motocykli. Adres: Białystok ul. Węglowa 8 Godziny otwarcia: po wcześniejszym umówieniu się
Muzeum Ratownictwa, Kraków To jedyne takie miejsce w Polsce. Prowadzi je Ochotnicza Straż Pożarna w Krakowie, a w kolekcji oprócz eksponatów związanych z ratownictwem lotniczym, medycznym i drogowym zebrano wiele samochodów i pojazdów ratowniczych.
Wystawa „Polskie pojazdy ratownicze” to przede wszystkim pojazdy ratownicze polskiej produkcji takich marek jak FSO, Żuk, Nysa. Na wystawie można zobaczyć jednak auta ratownicze na co dzień służące w jednostkach ratunkowych, policji i straży pożarnej. Adres: Kraków ul. Rzemieślnicza 10 Godziny otwarci: po wcześniejszym umówieniu się
Siedziba muzeum – XIX wieczne kompleksy wielkopiecowe – to kolebka Zakładów Starachowickich, których drugim skrzydłem, była fabryka zbrojeniowa powstała w latach 1921 -1927. Po II Wojnie Światowej w miejsce dział i pocisków artyleryjskich produkowano tam samochody ciężarowe Star. Oprócz samochodów, w zbiorach muzeum znajdują się części i podzespoły oraz elementy wyposażenia, w tym prototypy, które nie weszły do seryjnej produkcji. Placówka posiada również archiwalia związane z projektowaniem kolejnych modeli Starów. Adres Starachowice ul. Wielkopiecowa 1 Godziny otwarcia: wtorek, środa, piątek 8.00 – 16.00, czwartek 8.00 – 17.00, sobota, niedziela 11.00 – 17.00 (1 kwietnia – 31 października); wtorek, środa, piątek 8.00 – 15.00, sobota, niedziela 11.00 – 13.00 (1 listopada – 31 marca). W poniedziałki muzeum nieczynne. Ceny biletów: normalny – 12 zł, ulgowy 8 zł. Wejście tylko przy pełnych godzinach od ulicy Piłsudskiego 95. Wejście na teren Muzeum możliwy jest tylko z przewodnikiem. Czas zwiedzania 1,5-2 godziny (w sezonie letnim) oraz 1 godzinę (w sezonie zimowym)
Muzeum Przyrody i Techniki, Starachowice Każdego miłośnika motoryzacji zainteresują w tym muzeum przede wszystkim samochody ciężarowe produkowane przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych. Są wśród nich pierwszy z całej rodziny STAR 20 oraz terenowy STAR 266R uczestnik X Rajdu Paryż – Dakar z 1988 roku oraz Star 200. W 2006 roku Muzeum kupiło zachowane pozostałości oryginalnego papamobile wyprodukowanego na podwoziu STARA 660M2 na potrzeby Pierwszej Pielgrzymki Jana Pawła II do Ojczyzny w roku 1979. W czerwcu 2008 roku miała miejsce uroczysta prezentacja odtworzonego papamobile połączona z poświęceniem pojazdu przez biskupa radomskiego. Samochód jest unikatowym eksponatem w muzealnej kolekcji.
Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie Muzeum zorganizowano w starej zajezdni tramwajowej przy ul. Niemierzyńskiej w Szczecinie. Wystawa prezentuje zabytkowe samochody i motocykle z czasów PRL. Jak piszą na swoje stronie twórcy muzeum niemal każdy kierowca po czterdziestce znajdzie tu swój pierwszy pojazd. Syrena to „Skarpeta” (zapach) i „Kurołapka” (otwierane do przodu mogły zgarniać kury we wsi). Motocykl WFM to wuja Franka motor. Fiat 126p był Fatalną Imitacją Auta Turystycznego 1-osobowego 2-drzwiowego 6-krotnie przepłaconego albo „Kaszlakiem”. Jego większy brat, to „Kredens” i „Kancior”. Autobus marki Jelcz był „Ogórkiem”, tramwaj GT6 – „Helmutem”. W muzeum nie zabrakło Syreny, Warszawy, Mikrusa oraz motocykli z czasów II RP - np. Sokoła 1000. Prawdziwym unikatem jest Tornedo z silnikiem Sachsa. Oprócz jednośladów można tam zobaczyć zabytkowe autobusy, tramwaje i kilka polskich prototypów jak np. gąsienicowy wszędołaz, pojazd Beskid (niedoszły następca Fiata 126p) czy sześciokołową amfibię. Adres: Szczecin ul. Niemierzyńska Godziny otwarcia: poniedziałek nieczynne, wtorek 10.00-15.00, środa, czwartek 10.00 - 16.00, piątek: 10.00 - 18.00, sobota: 10.00 - 18.00, niedziela: 10.00 - 17.00 Ceny biletów: normalny 10 zł, ulgowy 5 zł.
Dzisiaj w kolekcji jest ponad 50 zabytkowych aut: kilka Garbusów, egzemplarze TL 1600, K 70 pierwszy przednionapędowy VW, kilka Transporterów, Karman-Ghia, oryginalny Kübelwagen ze straży pożarnej oraz Porsche 914 zbudowany na podzespołach VW Garbusa. W kolekcji są też bardziej współczesne modele niemieckiej marki Polo, Jetty, Golfy, a także Passat B1 z przebiegiem 28 tys. km. oraz auta z rodziny VW, czyli kilka egzemplarzy Audi m.in. 100 i 200. Jest też Ford T oraz BMW Isetta.
W Polsce nieco inaczej podchodzimy do dziedzictwa. Ostatnio zamknięto dla zwiedzających Muzeum Techniki w Pałacu Kultury. Powód? Długi zarządcy i obawa przed rozproszeniem kolekcji, w której perełek polskiej motoryzacyjnej nie brakowało. Nie lepiej jest w Poznaniu, gdzie Automobilklub Wielkopolski musiał zlikwidować swoje muzeum, bo miasto nie było zainteresowane współpracą z klubem. Swoją drogą idealnym miejscem na tego typu placówkę byłby teren Toru Poznań, ale o tym władze AW nie chcą słyszeć. Podpisały za to list intencyjny o tworzeniu muzeum w Szreniawie pod Poznaniem, tuż przy Muzeum Rolnictwa. Co z tego wyjdzie? Nie wiadomo.
Motoryzacyjną historię ratują u nas pasjonaci. To głównie dzięki ich determinacji działają w Polsce niewielkie muzea i kolekcje, które udostępnione są zwiedzającym. Niedawno powstało kolejne prywatne muzeum, tym razem w Toruniu Muzeum Sportu Żużlowego "Speedway Nostalgia", w którym prezentowane są przede wszystkim motocykle żużlowe (40 sztuk), w tym pierwszy polski jednoślad do tej dyscypliny – WSK FIS. A gdzie można podziwiać Beskidy, Fiaty, Warszawy i setki innych samochodów i motocykli? Oto nasz subiektywny przewodnik po najlepszych muzeach motoryzacyjnych w Polsce.
Poza prawdziwymi Volkswagenami zebranymi w muzeum można podziwiać kolekcję ponad tysiąca miniaturowych aut wykonanych w skali od 1:64 do 1:18. Adres: Pępowo ul. Armii Krajowej 50 Godziny otwarcia: codziennie 10.00 – 18.00 (od 1 maja – 30 września), poza sezonem 12.00 – 17.00 Ceny biletów: normalny – 15 zł, ulgowy - 7 zł
Muzeum Motoryzacji w Nieborowie Muzeum powstało z sentymentu właścicieli do dawnej motoryzacji. Zbiory muzeum obejmują kolekcję kilkudziesięciu samochodów i około stu motocykli, a także traktory, samolot Iskra, przedmioty codziennego użytku i zabawki. Cennym eksponatem muzeum w Nieborowie jest Fiat z 1931 roku, który nie był używany od kilkudziesięciu lat.
Adres: Nieborów 231a Godziny otwarcia: w sezonie letnim (od maja do października) muzeum jest czynne w piątki, soboty i niedziele, w godzinach od 10.00 do 18.00. Wejście w innych terminach po wcześniejszym umówieniu się. Ceny biletów: dorośli - 10 zł, dzieci - 7 zł (do lat 7 - bezpłatnie)
Muzeum Volkswagena, Trójmiasto To kolejne prywatne muzeum, tym razem skoncentrowane na samochodach marki Volkswagen. Kolekcja zbierana jest od lat 60. Każde auto dla ich właścicieli jest wyjątkowe, a zaczęło się od zwykłego Garbusa. Później pojawił się transporter – hipisowski ogórek i w końcu w latach 90. myśl o stworzeniu kolekcji.
.
Muzeum Motoryzacji, Topacz W miejscowości Ślęża pod Wrocławiem znajduje się niewielkie muzeum, w którego zbiorach jest około 80 pojazdów. To m.in. motocykle Sokół i samochód Fiat 508. Oprócz tego, zbiory muzeum obejmują wszystkie seryjne produkowane modele motocykli WFM, WSK, SHL i Junak oraz polskie motorowery. Muzeum Topacz posiada również cały przekrój samochodów z okresu PRL i największą w Polsce kolekcję aut marek Bentley i Rolls-Royce z lat 1933-2005. Co roku organizuje także zlot MotoClassic, na który zaprasza wszystkich miłośników starych samochodów. Tegoroczna edycja odbędzie się 19-20 sierpnia w Zamku Topacz. Adres: Ślęża ul. Główna 12 Godziny otwarcia: poniedziałek - piątek 12.00 - 18.00, weekendy 10.00-19.00 Ceny biletów: bilet normalny – 12 zł, ulgowy - 8 zł (dzieci i młodzież do lat 15, emeryci i renciści). Dzieci do lat 7 - bezpłatnie (w godzinach otwarcia muzeum, pod opieką osób dorosłych).