McLaren rozpoczął rewolucję w aerodynamice?
Jak poprawić aerodynamikę super sportowego samochodu? Zamiast dodawać spoilery i lotki inżynierowie McLarena podpatrzyli świat zwierząt. Doszli do wniosku, że najlepszym materiałem do zniwelowania oporów powietrza będą ptasie pióra.
Czyżby to najlepszy tegoroczny żart primaaprilisowy, który zaczął żyć własnym życiem? A może niebawem samochody zaczną przypominać wielkie włochate ptaszyska?
McLaren przekonuje, że ptasie pióro jest lekkie i bardzo opływowe. Na potwierdzenie nowego odkrycia dział MSO (McLaren Special Operations) wydał oświadczenie, w którym czytamy, że inżynierowie spędzili 300 godzin, by pokryć nadwozie modelu 570 GT, 10 000 piór, wykonanych z włókna węglowego.
- Nasi inżynierowie poświęcili dużo czasu i energii, by stworzyć najlżejszy i najbardziej aerodynamiczny kształt oraz materiał. Nazwaliśmy go Biomimicry - powiedział Robin Crane, specjalista McLarena od nowych technologii.
Pierzasty McLaren 570 GT
Jak to działa? Siedmiocentymetrowe pióra pokryty perłowym lakierem, przyłożone są do samochodu równolegle do kierunku jazdy. Tym samym amortyzują uderzenia powietrza i szybko je rozpraszają zmniejszając opory powietrza i poprawiając osiągi samochodu - tłumaczy Crane.
Dla wszystkich niedowiarków McLaren stworzył oficjalny film oraz serię zdjęć modelu 570GT ubranego w ptasie futerko. Opcję pokrycia McLarena pierzastą karoserią wystawiono także na sprzedaż. Auto w tej wersji dostępne jednak było wyłącznie 1 kwietnia.
Jak dla nas ptasie pióra są dobre, ale w poduszkach. McLarenowi gratulujemy jednak pomysłu. Swoją drogą wyobrażacie sobie, na przykład, pierzastą Octavię?
Zk