Kolor auta też jest ważny. Jaki był modny w tym roku?
Spółka DuPont, międzynarodowy producent lakierów samochodowych, opublikowała raport popularności kolorów (Global Automotive Color Popularity Report), przedstawiający preferencje dotyczące kolorów samochodów na 11 kluczowych rynkach samochodowych świata.
Biały i perłowy biały to kolor, który drugi rok z rzędu dominuje w rankingu popularności kolorów samochodów. Kolor czarny i efekt czarnego awansowały na drugą pozycję w rankingu, głównie ze względu na wzrost ich popularności w regionie Azji i Pacyfiku oraz powszechne skojarzenie z wysoką jakością oraz luksusem. Trzecie miejsce zajął srebrny, który w roku ubiegłym był na miejscu drugim, przede wszystkim z uwagi na ogólny spadek zainteresowania tym kolorem na kluczowych rynkach w Europie i Azji.
W swojej 60-letniej tradycji, raport DuPont jest najobszerniejszym i najdłużej prowadzonym badaniem tego typu w branży motoryzacyjnej. Jest to jedyny raport na świecie, który zawiera globalne zestawienie popularności kolorów samochodów oraz trendów regionalnych z 11 wiodących rynków motoryzacyjnych świata.
W 2012 roku kolor biały/perłowy biały awansował na szczyt rankingu w Europie, oraz znalazł się w czołówce zestawienia najbardziej popularnych kolorów w Ameryce Północnej (Stany Zjednoczone i Kanada), Japonii, Korei Południowej, Rosji, RPA i Meksyku. Według raportu DuPont kolor biały/perłowy biały osiągnął 23 procent popularności globalnego rynku w 2012 roku.
W ciągu ostatniej dekady, kolor biały osiągał coraz wyższy poziom w rankingach popularności kolorów w przemyśle motoryzacyjnym i stał się powszechnie wykorzystywany przy produkcji innych produktów konsumenckich na całym świecie. W tym czasie, popularność koloru białego zarysowała się wyraźnie we wszystkich segmentach pojazdów, choć pierwotnie był to najbardziej popularny kolor w segmencie samochodów ciężarowych. Wzrost atrakcyjności bieli dla konsumentów spowodował powszechne wykorzystywanie tego koloru również w produkcji samochodów z segmentów luksusowych.
- Obecnie odcienie bieli są coraz chętniej wykorzystywane w globalnej bazie produkcyjnej stanowiąc o jakości i wartości pojazdów niezależnie od segmentu, do którego należą -twierdzi Nancy Lockhart, menadżer ds. marketingu kolorów DuPont. - Biele są łączone z odcieniami wanilii, kamienia oraz bardzo dobrze prezentują się w bardzo jasnych odcieniach - dodaje.
Czarny/efekt czarnego jest najchętniej wybieranym odcieniem samochodu w Chinach. W światowym rankingu kolor ten zajął drugie miejsce mając 21 procent udziału. Srebrny znalazł się na trzecim miejscu najpopularniejszych kolorów samochodów, prowadząc na rynkach Ameryki Południowej, Brazylii i Indiach. Popularność srebrnego koloru w 2012 roku osiągnęła 18 procent w globalnym rankingu, co oznacza spadek o 4 procent w stosunku do roku poprzedniego.
- Srebrny kolor stał się szczególnie atrakcyjny na początku rozwoju ery cyfrowej, w latach 2000-2006 - wyjaśnia Lockhart. - Odkąd zaczęła następować stabilizacja gospodarki, obserwujemy, że konsumenci wybierają coraz więcej pojazdów luksusowych. Samochody w kolorze czarnym/efekt czarnego są postrzegane jako symbole wysokiego statusu na kilku kluczowych rynkach światowych.
Czerwony, szary i brązowy/beżowy to kolory które zyskały kilka punktów procentowych na popularności w stosunku do zeszłorocznego raportu. Kolor niebieski natomiast utrzymuje taki sam poziom popularności jak w 2011 roku.
:1. Biały/ perłowy biały - 23%
2. Czarny / efekt czarnego - 21%
3. Srebrny - 18%
4. Szary - 14%
5. Czerwony - 8%
6. Niebieski - 6%
7. Brązowy/beżowy - 6%
8. Zielony - 1%
9. Żółty/złoty - 1%
10. Pozostałe - 2%
W 2012 roku, kolor biały/perłowy biały wyprzedził czarny/efekt czarnego jako najbardziej popularny odcień pojazdu w Europie. Z 24 procentowym udziałem w rynku europejskim, kolor biały/perłowy biały jest też najchętniej wybierany w segmencie samochodów małych, kompaktowych, sportowych oraz w segmencie samochodów ciężarowych i typu SUV.
- O znaczeniu bieli decyduje jej wydajność oraz pożądany wygląd - twierdzi Elke Dirks, projektantka kolorów DuPont w regionie Europy. - Odcienie perłowo białe także zyskują na popularności, choć ich wykorzystanie jest niewielkie w porównaniu do czystych bieli - dodaje.
Jak wynika z raportu, okresem największej popularności koloru czarnego/efekt czarnego w regionie był 2009 rok. Od tego czasu stale traci on popularność i w rankingu ogólnym spadł na drugie miejsce, z 23 procentowym udziałem w rynku. Kolor ten utrzymuje jednak swoją pozycję lidera w segmencie pojazdów średniej wielkości oraz samochodów luksusowych i luksusowych typu SUV.
Szary (15 proc. udziału w rynku) i srebrny (14 proc. udziału w rynku), to kolory, których popularność w tym roku spadła. Z kolei kolor niebieski zyskuje na atrakcyjności w oczach konsumentów, posiadając 8 procent rynku europejskiego w 2012 roku.
Najbardziej popularnym kolorem pojazdów na rynkach Ameryki Północnej został szósty rok z rzędu kolor biały/perłowy biały, zyskując w 2012 roku 24 procentowy udział w rynku. Kolor ten wysunął się na prowadzenie w kilku różnych segmentach pojazdów: samochody małe, kompaktowe, sportowe, ciężarówki oraz SUV-y.
Czarny/efekt czarnego to kolory, które były najbardziej popularne w segmencie pojazdów średniej wielkości/typu crossover (CUV) oraz w segmencie luksusowym i typu SUV. Kolor ten stanowi 19 procent całego rynku, utrzymując drugie miejsce w popularności kolorów samochodów w Ameryce Północnej. W porównaniu do odcieni metalicznych, głębokie czernie są najchętniej wybierane w segmencie samochodów ciężarowych. Metaliczne czernie są popularne we wszystkich segmentach, zwłaszcza wśród właścicieli samochodów luksusowych i typu SUV.
Po raz pierwszy od 1998 roku, kolor srebrny nie znalazł się na pierwszym miejscu kolorów w żadnym z segmentów samochodów z Ameryki Północnej. Może to wynikać ze zwiększonego znaczenia kolorów czarnego i białego jako symboli statusu, luksusu i wysokiej jakości. Srebrny kolor zajął jednak silną trzecią pozycję w ogólnym zestawieniu, z 16 procentowym udziałem w światowym rynku.
Popularność koloru szarego w 2012 roku wzrosła o dwa punkty procentowe, awans widoczny był zwłaszcza w segmencie samochodów ciężarowych, luksusowych oraz pojazdów średniej wielkości. Cztery najchętniej wybierane kolory: biały, czarny, srebrny oraz szary, stanowią większość najbardziej popularnych wyborów w ciągu ostatnich 10 lat. Kolor czerwony zamyka pierwszą piątkę najczęściej wybieranych kolorów w każdym z segmentów oraz w ujęciu całkowitym w regionie (10 procentowy udział w rynku).
Analiza popularności kolorów: czerwonego (10 procent), niebieskiego (7 procent), brązowego/ beżowego (5 procent), żółtego/złotego (2 procent) i zielonego (2 procent) ukazuje, że chociaż jasne kolory są powszechnie uznane za bardziej widoczne na drodze, to jednak nie należą one do większości najchętniej wybieranych przez konsumentów.
Biały, czarny i szary to najchętniej wybierane kolory w całym regionie Azji i Pacyfiku. Na pierwszym miejscu w 2012 roku znalazł się kolor biały z 22 procentowym udziałem w rynku, zajmując pozycję dotychczasowego lidera - koloru srebrnego. Czarny i szary posiadają odpowiednio: 21 i 20 procent udziału. Kolor srebrny spadł na czwartą pozycję zestawienia, z 14 procentowego udziału w rynku. Z 7 procentowym udziałem, kolor czerwony zamyka pierwszą piątkę najchętniej wybieranych kolorów samochodów w regionie w 2012 roku.
Popularność koloru białego/perłowego białego wśród Japończyków ujawniła się szczególnie na przestrzeni ostatnich sześciu lat. W 2012 roku udział w rynku tego właśnie koloru jest najwyższy i wynosi 27 procent, co oznacza jednoprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Kolor czarny/efekt czarnego także zyskał, osiągając 22 procent udziału w rynku oraz drugie miejsce pod względem wyborów w Japonii. Pozostałe kolory z pierwszej piątki najbardziej popularnych kolorów w regionie - srebrny (17 procent), niebieski (8 procent) i szary (7 procent) - straciły na popularności w 2012 roku. Coraz chętniej wybierany jest jednak kolor czerwony, zagarniając 6 procent rynku japońskiego.
- Segment samochodów kompaktowych w Japonii wykazuje coraz więcej trendów ekologicznych, rośnie też popularność kolorów naturalnych i kolorów ziemi. Spodziewamy się, że właśnie w tym kierunku rynek będzie się rozwijał w przyszłości - mówi Kumiko Ohmura, menadżer ds. marketingu kolorów DuPont w regionie Azji i Pacyfiku.
Kolor biały/perłowy biały jest najbardziej popularny w Korei Południowej (28 procent) w 2012 roku. Oznacza to wzrost o 3 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym oraz wyprzedzenie dotychczasowego lidera jakim był kolor srebrny (23 procent). Kolor czarny/efekt czarnego zdobył 16 procent, a kolor szary 15 procent rynku koreańskiego. Niebieski oraz czerwony posiadają po 5 procent udziału w rynku, znajdując się w pierwszej piątce najczęstszych wyborów w kraju.
Kolor czarny/efekt czarnego znalazł się na szczycie rankingu w Chinach (24 procent udziału), co potwierdza ogólnoświatowy trend w utożsamianiu tego koloru z luksusem i wysoką jakością. Srebrny zajął drugą pozycję w Chinach (20 procent udziału w rynku). Natomiast szary oraz biały/perłowy biały posiadają po 17 proc. udziału. Piąty w rankingu w Chinach jest kolor czerwony, posiadając 9 procent udziału w rynku.
Najbardziej popularne w Indiach są jasne kolory. Z 28 procentowym udziałem w rynku prowadzi kolor srebrny. Silne drugie miejsce zajmuje biały/perłowy biały posiadając 27 proc. udziału. Kolejne pozycje zajmują: jasne odcienie brązowego/beżowy (12 procent) oraz szary (11 procent). Kolor czarny zajął w Indiach najbardziej odległą pozycję w porównaniu z resztą świata, obejmując zaledwie 7 procent udziału w rynku.
Chociaż biały/perłowy biały (18 procent), srebrny (15 procent) i czarny / efekt czarnego (14 procent) prowadzą jako najpopularniejsze kolory samochodów w wyborach konsumentów rosyjskich, to coraz więcej nabywców znajdują również żywsze kolory. Czerwony znajduje się zaraz za czarnym/efekt czarnego z 13 procentami udziału, z kolei niebieski posiada 12 procent rynku. Kolor zielony w Rosji zajmuje najwyższą pozycję w porównaniu z innymi państwami na świecie, obejmując 8 procent udziału w rynku.
Pierwsze miejsce w Ameryce Południowej zajął kolor srebrny (29 procent), mimo, że w stosunku do ubiegłego roku stracił jeden punkt procentowy. Biały\perłowy biały (21 procent) zyskał w tym roku o 4 procent więcej udziałów i zajął drugie miejsce. Inne kolory uplasowały się w najtępującej kolejności: czarny\efekt czarnego(19 procent), szary (13 procent), czerwony (9 procent), brązowy/beż (5 procent), niebieski (2 procent) i zielony (1 procent). Spadek procentowy koloru srebrnego, szarego i czerwonego były porównywalne ze wzrostem udziału kolorów białego i niebieskiego. W Brazylii ranking popularności kolorów dokładnie odzwierciedla ogólny ranking 10 najpopularniejszych kolorów w całej Ameryce Południowej.
W Afryce Południowej biały/perłowy biały uzyskał największą popularność w porównaniu do wszystkich innych regionów zdobywając 38 procent udziałów w tutejszym rynku. Srebrny z 20 procentowym uznaniem uplasował się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu ex aequo znalazły się czarny/efekt czarnego i szary zyskując po 13 procent udziału w rynku. Czerwony i niebieski zyskały dokładnie po 5 procent udziału w rynku.
Weź udział w plebiscycie i wybierz najważniejsze wydarzenie 2012 roku!