Sprzedaż motocykli wystrzeliła. Gorzej z autobusami
W marcu br. zarejestrowano w Polsce 3125 nowych motocykli i motorowerów. To o 139 proc. więcej niż w lutym i o 44,88 proc. więcej niż przed rokiem - wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Samar podaje, że łącznie od początku roku wydziały komunikacji zarejestrowały w swoich bazach 5143 jednoślady, co stanowi o 5,75 proc. gorszy wynik w porównaniu do analogicznego okresu roku 2020.
W marcu br. liczba rejestracji nowych motocykli wyniosła 2223 sztuki, co oznacza wzrost rdr. aż o 64,67 proc. W miesiącach styczeń-marzec 2021 r. Polacy kupili i zarejestrowali 3539 motocykli, o 12,78 proc. więcej niż w takim samym okresie minionego roku. Na koniec pierwszego kwartału liderem rankingu rejestracji nowych jednośladów jest BMW - czytamy.
W kategorii motorowerów w trzecim miesiącu br. liczba rejestracji nowych egzemplarzy wyniosła 902 sztuki, co oznacza wzrost o 11,77 proc. rdr. W 2021 r. polscy klienci kupili i zarejestrowali 1604 motorowery, o 30,83 proc. mniej w porównaniu z ubiegłym rokiem. Najpopularniejszą marką w tym segmencie jest Romet Motors.
W czołowej dziesiątce najpopularniejszych marek na polskim rynku największą dynamiką wzrostu może pochwalić się Benelli (140 sztuk, tj. o 75 proc. więcej rdr., 10. lokata w rankingu). Z kolei największą stratę w tym gronie zanotował Romet Motors (573 sztuki, co daje 43,88 proc. mniej rdr.) - czytamy.
Od początku bieżącego roku do Polski sprowadzono z zagranicy 15 tys. 18 używanych jednośladów. To wynik aż o 53,79 proc. większy niż odnotowany w analogicznym okresie roku 2020.
Samar podał również, że w marcu br. zarejestrowano w Polsce 76 nowych autobusów, to rezultat o 7,32 proc. mniejszy od zanotowanego w poprzednim miesiącu i o 2,7 proc. większy niż rok wcześniej.
W marcu nie zarejestrowano żadnego nowego autobusu turystycznego, to pierwsze takie zdarzenie od 12 lat, od kiedy przygotowywane jest zestawienie.
Z raportu wynika, że największy udział w rejestracjach w marcu 2021 roku miał segment autobusów miejskich - 76,32 proc. Udział autobusów międzymiastowych wyniósł 23,68 proc. Dane skumulowane po trzech miesiącach roku pokazują, że najbardziej popularne są w tym roku autobusy miejskie, których udział w rejestracjach wynosi 58,22 proc. W tym samym czasie segment autobusów międzymiastowych opanował 29,78 proc. rynku, a autobusów turystycznych zaledwie 11,56 proc.
Samar wskazał, że w pierwszym kwartale 2021 r. najczęściej rejestrowano w Polsce autobusy marki Mercedes (69 sztuk, co daje wynik o 8 proc. mniejszy rdr), przed Solarisem (59 sztuk, wzrost o 22,92 proc. rdr) i IVECO (25 sztuk, czyli 56,25 proc. więcej rdr). W pierwszej dziesiątce zestawienia trzy marki zanotowały spadek sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego - Mercedes, MAN oraz Autosan.
W segmencie autobusów miejskich w okresie styczeń - marzec zarejestrowano 131 pojazdów tj., o 3,15 więcej niż przed rokiem. Tylko w marcu przybyło na polskich drogach 58 autobusów miejskich, z czego 29 sztuk reprezentuje markę Solaris - czytamy.
W bieżącym roku zarejestrowano 67 autobusów międzymiastowych, o 8,06 proc. więcej niż rok wcześniej, z czego w samym marcu przybyło 18 pojazdów. Taki wynik oznacza spadek w stosunku do poprzedniego miesiąca o 43,75 proc., a w porównaniu do marca 2020 roku - wzrost aż o 157,14 proc. - podano.
Dodano, że od początku roku zarejestrowano w naszym kraju 26 autobusów turystycznych, o 16,13 proc. mniej niż przed rokiem.
***