Firmy będą upadać

W tym roku w Polsce kupimy ok. 280 tys. nowych samochodów, czyli o 12 proc. mniej niż w 2004 r. - przewidują eksperci Polskiej Izby Motoryzacji (PIM). Prognozują, że w związku z tak dużym spadkiem sprzedaży nowych aut wiele małych firm motoryzacyjnych może upaść.

Zdaniem PIM, sytuacja na polskim rynku motoryzacyjnym może się zmienić na korzyść, jeśli zostaną wprowadzone zmiany legislacyjne, a takie zapowiadane są w najbliższych miesiącach. Gdyby udało się korzystnie zmodyfikować przepisy dotyczące odliczania podatku VAT przy zakupie samochodów, a także ograniczyć import używanych pojazdów poprzez skutecznie działający podatek rejestracyjny, można byłoby liczyć na większy ruch w salonach samochodowych, uważają eksperci PIM.

PIM uważa, że jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie, co nie nastąpi bez zmiany przepisów mających wpływ na branżę motoryzacyjną oraz pomocy ze strony producentów samochodów, to w połowie tego roku można spodziewać się upadłości wielu mniejszych przedsiębiorców motoryzacyjnych, którzy nie mają dużego zaplecza kapitałowego.

20 kwietnia 2004 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o VAT, wśród nich przepis ograniczający możliwość odliczania VAT na zakup samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Od 1 maja 2004 r. przedsiębiorcy mogą odliczać przy zakupie samochodów połowę VAT-u, ale nie więcej niż 5 tys. zł.

Planowany podatek rejestracyjny (samochodowy) ma zastąpić obecnie pobieraną akcyzę od samochodów. Obecnie akcyza od nowego samochodu o pojemności silnika do 2000 cm sześć. wynosi 3,1 proc. jego wartości. Dla nowych aut z większymi silnikami jest to 13,6 proc. Tymczasem wobec sprowadzanych z zagranicy używanych samochodów akcyza może wynieść nawet 65 proc.

Reklama

Podstawowa stawka nowego podatku ma wynosić 1 zł za centymetr sześcienny pojemności silnika. Wraz z "wpadaniem" samochodu w niższe normy emisji spalin stawka ma rosnąć do 1,5 zł, 2 zł i 3 zł. Najwięcej - 4 zł za cm sześć. - zapłaciliby rejestrujący samochody, które nie spełniają europejskich norm emisji spalin.

Resort finansów chciał zmian w systemie opodatkowania samochodów ze względu na nieskuteczność obecnie obowiązujących zasad w odniesieniu do samochodów sprowadzanych z zagranicy.

W 2004 r. w Polsce sprzedano 318 tys. 111 nowych aut, ponad 10 proc. mniej niż w 2003 r. Według firmy doradczej PricewaterhouseCoopers (PwC), średnia cena detaliczna nowych samochodów wzrosła w Polsce w zeszłym roku o 3,9 proc., podczas gdy w 2003 roku ceny nowych samochodów wzrosły o 12,3 proc.

Jak poinformowali w ubiegłym tygodniu eksperci PWC, średnia cena detaliczna nowego samochodu w Polsce jest obecnie o 8 proc. niższa od przeciętnej ceny nowego samochodu w krajach Europy Zachodniej.

Z badań monitorującej rynek motoryzacyjny firmy Eurotax Polska wynika zaś, że w ubiegłym roku sprowadzono do Polski z krajów UE, głównie z Niemiec, Holandii i Belgii, 819 tys. 973 używanych samochodów.

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: ekspert | VAT | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy