Skoda Superb 2.0 TSI L&K - test
Laurin & Klement to najbardziej prestiżowy pakiet wyposażenia oferowany przez Skodę. Czyni on z Superba jeszcze bardziej luksusowy samochód.
Vaclav Laurin i Vaclav Klement kładli podwaliny pod historię Skody. Formą uhonorowania tego wkładu jest użycie ich nazwisk w nazwie specjalnego pakietu wyposażenia oferowanego dla Superba. Można go dokupić wyłącznie do wersji Elegance z najmocniejszymi silnikami benzynowymi 2.0 TSI 200 KM i 3.6 FSI 260 KM lub z wysokoprężną jednostką 2.0 TDI osiągającą 170 KM. W przypadku sedana za pakiet płaci się 16,5 tys. zł, a dla odmiany Combi kosztuje on 16 tys. zł.
Podziw wzbudzić może ilość miejsca na nogi dla pasażerów podróżujących na kanapie. Przestrzeni nie zabraknie nawet wysokim osobom - po odsunięciu przedniego fotela metr od pedałów, za jego oparciem pozostają 83 cm: o 7 cm więcej niż w Volkswagenie Passacie i Toyocie Avensis oraz o 8 cm więcej niż w Fordzie Mondeo. Pod tym względem Superb z powodzeniem rywalizować może z luksusowymi limuzynami. Gdy doda się do tego bagażnik o pojemności niemal 600 l (1700 l po złożeniu oparcia kanapy) z możliwością otwierania pokrywy na dwa sposoby - jak w sedanie lub jak w liftbacku (razem z tylną szybą), obraz przestronności jest pełny.
Jeśli zaś chodzi o układ napędowy, to połączenie 200-konnego silnika benzynowego z 6-stopniową zautomatyzowaną skrzynią DSG świetnie pasuje do ważącego 1550 kg Superba.
Osiągi są niezłe (od 0 do 100 km/h w 7,4 s, a więc lepiej niż wynika to z danych fabrycznych), a płynna i szybka zmiana przełożeń zapewnia komfortową jazdę.
Chcąc wykorzystać moc jednostki 2.0 TSI, można skorzystać z ustawienia skrzyni biegów w trybie "Sport", w którym przełożenia zmieniane są przy wyższych obrotach silnika, a przy mocnym wciśnięciu pedału gazu wrzucenie wyższego biegu następuje dopiero przy 6500 obr./min. Kierowca może też zmieniać przełożenia ręcznie - łopatkami przy kierownicy lub dźwignią. W trybie standardowym podczas spokojnej jazdy "piątka" jest wybierana już przy 55 km/h, a "szóstka" przy 65 km/h. W efekcie zużycie paliwa plasuje się na przyzwoitym poziomie, przy czym w mieście zanotowaliśmy spalanie o 0,2 l/100 km niższe od podawanego przez producenta.
Skoda Superb 2.0 TSI 200 KM Laurin & Klement
Skoda Superb 2.0 TSI L&K (czytaj test)
Docenić należy też pracę zawieszenia, które świetnie radzi sobie z nierównościami naszych dróg - zarówno poprzecznymi, jak i koleinami. Na uwagę zasługuje ponadto doskonałe działanie układu hamulcowego: Superb zatrzymuje się ze 100 km/h na dystansie zaledwie 35 m. To jeden z najlepszych wyników wśród samochodów klasy średniej.
Z kart historii
W 1895 r. Vaclav Laurin i Vaclav Klement w miejscowości Mlada Boleslav otworzyli zakład produkujący rowery Slavia. 10 lat później ich firma wyprodukowała pierwszy samochód - model Voiturette A. W 1925 r. doszło do fuzji: Skoda kupiła firmę Laurin & Klement i od tego momentu wszystkie auta osobowe z Mlada Boleslav mają logo Skody.
Pakiet Laurin & Klement
Pakiet tworzy 13 elementów. Poza wymienionymi poniżej są to: przyciemniane tylne szyby, 10 głośników, specjalne dywaniki, łącze Bluetooth, ozdobna listwa na desce rozdzielczej oraz 4-ramienna skórzana kierownica ze sterowaniem radiem i telefonem.
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 200 KM/5100 |
Maks. moment obrotowy | 280 Nm/1700 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 484/182/146 cm |
Rozstaw osi | 276 cm |
Średnica zawracania | 11,5 m |
Masa/ładowność | 1555/638 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 595/1700 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 60 l (Pb 95) |
Opony | 225/40 R18 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 236 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 10,6/6,3/7,9 |
Emisja dwutlenku węgla | 178 g/km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,1 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,0 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,9 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 10,4/6,6 |
Cena wersji podstawowej* | 107 300 zł |
Cena | 142 800 zł |
*z tym samym silnikiem |
Maciej Pobocha