Porsche Panamera Turbo - test

Czterodrzwiowa limuzyna Porsche była chyba najdłużej wyczekiwanym autem świata. Gdy w końcu się pojawiła, okazało się że to nie sedan, a... liftback.

Świetne osiągi Panemry Turbo idą w parze z rozsądnym zużyciem paliwa.
Świetne osiągi Panemry Turbo idą w parze z rozsądnym zużyciem paliwa.Motor

Taka, a nie inna konstrukcja nadwozia nie każdemu przypadnie do gustu, ale ma niepodważalne zalety. Należy do nich możliwość łatwego powiększenia bagażnika. Nie ma co się oszukiwać, że 432 litry zmieszczą torby czwórki pasażerów, wybierających się w dłuższą podróż. 1250 litrów brzmi znacznie lepiej. Tyle, że wówczas autem mogą podróżować dwie osoby.Umówmy się - to nie wielkość bagażnika była najważniejszym powodem dla takiego, a nie innego ukształtowania tylnej części auta. Stylistami powodowała raczej chęć upodobnienia Panamery do 911. Częściowo się to udało. Tylko częściowo, bo tył auta jest lekko "garbaty". Dzięki temu zabiegowi powiększono przestrzeń na głowy pasażerów siedzących z tyłu. Maksymalnie dwóch pasażerów, bo na szczęście już na etapie projektowania samochodu uznano, że trzem osobom będzie zdecydowanie za ciasno. Mimo bardzo dużej szerokości samochodu (193 cm) trudno się z tym założeniem nie zgodzić. Choć - z drugiej strony - raczej rzadko właściciel Panamery Turbo będzie wożony z tyłu, w zdecydowanej większości przypadków zasiądzie za kierownicą. I słusznie, dopiero prowadząc ten samochód można w pełni docenić jego zalety. I poznać wady, bo i takie Panamera Turbo ma.

Na przykład nakładka klamki schowka przed pasażerem przy pierwszej próbie otwarcia została nam w rękach! W tak drogim aucie to nie do pomyślenia. Zastrzeżenia można mieć także do ergonomii. Obsługa systemu audio z kierownicy jest niewygodna (poza regulacją głośności), sięganie do umieszczonego u samego dołu konsoli środkowej odtwarzacza wymaga nieco gimnastyki. Bardzo słaba jest także widoczność do tyłu. Szyba jest mała, a dodatkowo widok zasłaniają dwa kubełkowe fotele w tylnym rzędzie.Jak w 911 TurboPod maską znajdziemy silnik o mocy identycznej jak w topowym 911 Turbo. Na liczbie koni (500) i turbodoładowaniu kończą się podobieństwa. Silnik Panamery ma osiem cylindrów w układzie V i jest umieszczony z przodu. Oczywiście tak olbrzymia moc jest przekazywana na cztery koła (choć od tej zasady są wyjątki, także w gamie Porsche). Napęd działa bez zarzutu, także na śniegu. Gorzej jest, gdy auto częściowo stanie na lodzie. Wówczas bezradnie kręci kołami, nie ruszając się z miejsca. Z pewnością część zasługi za takie zachowanie ponoszą bardzo szerokie opony i bardzo duża masa własna.

Srebrzysta łopatka służy do manualnej zmiany biegów zautomatyzowanej skrzyni PDK.Motor

Silnik z przodu daje lepszy rozkład masy niż w  "911". O odpowiednie zachowanie podczas szybkiej jazdy dba spoiler, wysuwający się przy ok. 90 km/h. Powyżej 205 km/h zmienia on kąt nachylenia, co daje dodatkowy docisk tylnej osi. Mimo dużej masy i mocy zużycie paliwa Panamery Turbo jest na zupełnie akceptowalnym poziomie. W mieście bez większego trudu można uzyskać wyniki lepsze niż zapewnienia producenta (18 l/100 km). Jeżdżąc spokojnie auto spalało ok. 14 l/100 km, ostrzejsza jazda lub korki oznaczają wzrost zużycia do ok. 19 l/100 km. Wciąż całkiem nieźle. To częściowo zasługa systemu Start & Stop, który wyłącza silnik np. podczas postoju na światłach. W korkach, by system nie uruchamiał się co chwilę bez potrzeby, można go wyłączyć. Poza miastem najczęstszy wynik to ok. 11 l/100 km. 100-litrowy zbiornik pozwala więc pokonać ok. 900 km.Osiągi auta są piorunujące. Mimo niemal 2 ton masy własnej topowa Panamera przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy i może rozpędzić się do 303 km/h. A jeśli komuś to nie wystarczy może dokupić pakiet Sport Chrono Plus (za 9500 zł), który skraca przyspieszenie od 0 do 100 km/h do równych 4 sekund.Sztywno, sztywniej...Porsche chciałoby, żeby Panamera stała się rywalem dla Mercedesa klasy S czy BMW 7. Szczerze? Nie ma szans. Pneumatyczne zawieszenie nawet w najbardziej komfortowym ustawieniu jest tak sztywne, jak po utwardzeniu zawieszenia w którymś z aut trójki - BMW 7, Audi A8 i Mercedes S. Chyba, że mówimy o najmocniejszych ich odmianach - S8 i klasie S AMG. Z nimi rzeczywiście Panamera może rywalizować. Czterodrzwiowe Porsche może być raczej alternatywą dla wszystkich, którzy kupowali Cayenne lub uzupełnieniem parku maszyn w przypadku, gdy mają już w garażu np. 911.Audio z górnej półkiJuż seryjne audio w Panamerze Turbo brzmi świetnie, ale zdecydowanie warto dopłacić do systemu sygnowanego logo firmy Burmester. Zważywszy na niską dopłatę (w odniesieniu do ceny samochodu) w wysokości ok. 17 tys. zł nie ma się nad czym zastanawiać. Miłośnicy car audio mogą być zaskoczeni - a co to w ogóle za firma, ten Burmester? Właściwie mają prawo jej nie znać - powstała w 1977 roku berlińska manufaktura specjalizuje się w systemach domowych. Ten w Panamerze jest jej drugim, stworzonym do samochodu. Pierwszy trafił do Bugatti Veyrona. Niezłe towarzystwo, prawda? System składa się z 16-kanałowego wzmacniacza o łącznej mocy 1000 W i - jak łatwo się domyślić - szesnastu głośników. Brzmienie jakie zapewnia można nazwać bezkonkurencyjnym.Szybki refleksJak niemal każda nowość (a na tę czekano wyjątkowo długo) także Panamera sprzedaje się jak świeże bułeczki. Cała pula 50 sztuk, przeznaczona na polski rynek w 2009 roku w mgnieniu oka znalazła właścicieli. W tym roku powinno być nieco lepiej - na nasz rynek trafi ponad 100 samochodów. Na koniec zła wiadomość - Panamera Turbo kosztuje ok. 660 tys. złotych. W tej cenie otrzymamy nie tylko 500-konny silnik sprzężony ze skrzynią PDK, ale także m.in. elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, pneumatyczne zawieszenie, 19-calowe felgi z lekkich stopów, nawigację satelitarną i skórzaną tapicerkę. Na szczęście są też tańsze wersje - model S to wydatek mniejszy o 200 tys. zł od Turbo, a 4S kosztuje niemal równo pół miliona złotych.

Porsche Panamera Turbo

Porsche Panamera Turbo - test (czytaj artykuł)

Porsche Panamera TurboMotor
Typowa bardziej dla pilotów do telewizora niż samochodów konsola środkowa okazuje się wygodna w obsłudze. Przycisk świateł awaryjnych mógłby być większy.Motor
Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem.Motor
Standardem są 19-calowe obręcze ze stopów lekkich.Motor
Najmocniejsza wersja silnikowa Panamery wyróżnia się czterema chromowanymi końcówkami wydechu. Motor
Porsche Panamera TurboMotor
Porsche Panamera TurboMotor
Porsche Panamera TurboMotor
Spoiler podnosi się i rozsuwa na boki przy prędkości ok. 90 km/h. Motor
Światła LED do jazdy dziennej, w nocy sprawdzają się adaptacyjne biksenony.Motor
Przyciski na ścianie bagażnika służą do sterowania... hakiem. Dzięki temu auto wygląda elegancko, a może ciągnąć przyczepę.Motor
Elektryczna regulacja foteli to standard. Podobnie jak skórzana tapicerka.Motor
Wzmacniacz umieszczono pod podłogą bagażnika. Motor
Czwórka pasażerów nie zmieści tu bagaży na dalszą podróż (bagażnik mieści 432 l).Motor
Na ekranie wyświetlane są także ustawienia pneumatycznego zawieszenia i wskazania ciśnienia doładowania.Motor
Srebrzysta łopatka służy do manualnej zmiany biegów zautomatyzowanej, 7-biegowej skrzyni PDK.Motor
Wysuwany uchwyt na kubek (drugi na tunelu środkowym) umieszczono przed pasażerem.Motor
W schowku podłokietnika jest miejsce na słuchawkę wbudowanego telefonu i odtwarzacz MP3.Motor
Np. może być ekranem nawigacji satelitarnej.Motor
Ekran po prawej stronie obrotomierza ma wiele różnych funkcji. Motor
Tu od lat nic się nie zmienia - pięć okrągłych wskaźników. Centralne miejsce dla obrotomierza.Motor
W stacyjce jest na stałe widoczne na zdjęciu pokrętło służące do uruchamiania silnika.Motor
Centrum sterowania oświetleniem wnętrza jest dość skomplikowane w obsłudze. Umieszczenie tu przycisku wyłączającego czujniki parkowania nie jest zbyt szczęśliwym pomysłem. Plus za oryginalny kształt panelu.Motor
Kluczyk w kształcie samochodu wystarczy mieć w kieszeni. Motor
Tworzywa najwyższej jakości, podobnie spasowanie. Królują szlachetne materiały - skóra, drewno i metal. Motor
Siedzący z tyłu mogą ustawić temperaturę indywidualnie. Fotele są podgrzewane i wentylowane.Motor

Witold Blady

Silnik
benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa
4806 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
500 KM/6000
Maks. moment obrotowy
700 Nm/2250
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut. PDK/7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarczowe went.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
12,0 m
Masa/ładowność
1970/530 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
432/1250 l
Pojemność zbiornika paliwa
100 l (Pb 95)
Opony
255/45; 285/40 R19
Wymiar (dł./szer./wys.)
497/193/142 cm
Rozstaw osi
292 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
303 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
18,0/8,9/12,2
Emisja dwutlenku węgla
286 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
3,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
33,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
33,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
18,5/11,3
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas