Volvo V40 - pierwsza jazda

Nowe Volvo V40 zastąpi trzy dotychczas oferowane kompaktowe auta tej marki.

V40 jest teraz hatchbackiem, ale z tyłu wygląda niemal jak kombi.
V40 jest teraz hatchbackiem, ale z tyłu wygląda niemal jak kombi.Motor

Wraz z premierą hatchbacka V40 z oferty Volvo znikną modele S40 (sedan) i V50 (kombi). W 2013 r. z oferty ma także wypaść trzydrzwiowy model C30. Wydaje się, że to rozsądny ruch, nawet jeśli na przekór tradycji Volvo. Pięciodrzwiowy hatchback to zdecydowany faworyt kupujących auta w klasie kompakt.

Volvo V40

Volvo V40 - po 16 latach przerwy (czytaj artykuł)

Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40Volvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo
Volvo V40VolvoVolvo

Litera i cyfraOd pewnego czasu Volvo oznacza wersje silnikowe literą i cyfrą: T to benzyna, a D to diesel, im większa cyfra, tym wyższa moc. W gamie V40 znalazły się jednostki benzynowe T3 (150 KM) lub T4 (180 KM, później ofertę uzupełni 254-konne T5) i turbodiesle D2 (115 KM), D3 (150 KM) lub D4 (177 KM). Najsłabszy turbodiesel o poj. 1,6 l sprawdza się zaskakująco dobrze. Brakuje mu momentu obrotowego poniżej 2000 obr./min, ale rekompensuje to wysoką kulturą pracy. Najmocniejszy, 5-cylindrowy diesel o poj. 2,0 l przyspiesza o wiele chętniej, ale nie pracuje tak bezwibracyjnie.

Turbodoładowane jednostki benzynowe pochodzą od Forda, ale pod maską Volvo również sprawdzają się dobrze. Trudniej pochwalić dostępną opcjonalnie w mocniejszych wersjach automatyczną skrzynię biegów. Ma 6 przełożeń, ale ani nie pracuje szybko, ani zbyt płynnie.

Za to własności jezdne nowego V40 są na wysokim poziomie, szczególnie jeśli mówić o wersji ze sportowym zawieszeniem i 18-calowymi kołami. Na szybciej pokonywanych zakrętach występuje podsterowność, ale nie jest ona specjalnie męcząca dla kierowcy. Manualna skrzynia biegów i układ kierowniczy również pracują precyzyjnie.

Cyfrowe wskaźnikiWnętrze nowego Volvo jest zaprojektowane ciekawie i nawiązuje do innych modeli tej marki. Jakość tworzyw robi dobre wrażenie, ergonomia również, ale z kilkoma wyjątkami. Ukryty za ładnie wyglądającą konsolą środkową schowek nie jest zbyt praktyczny, a cztery jednakowej wielkości pokrętła wymagają przyzwyczajenia. Wnętrze V40 wyposażono w bardzo wygodne fotele, lusterko wsteczne pozbawione ramki (ładne) oraz podświetlany drążek zmiany biegów (niezbyt gustowny). Jednak najciekawszy jest w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, który sprawdza się znakomicie, bo czytelnie przekazuje najważniejsze informacje.

Tradycyjnie dla szwedzkiej marki, V40 ma bardzo bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Kompaktowe Volvo można zaopatrzyć w układ ostrzegający o zjeżdżaniu z pasa ruchu, o samochodzie znajdującym się w "martwym polu", ułatwiający wyjazd z miejsca parkingowego tyłem, odczytujący znaki drogowe i wyłączający światła drogowe gdy ktoś nadjeżdża z przeciwka. Jest też automatyczny tempomat, układ awaryjnie hamujący w przypadku wtargnięcia pieszego na jezdnię, komplet poduszek (włącznie z kolanową dla kierowcy oraz pierwszym na świecie airbagiem dla pieszego).

Wnętrze najnowszego Volvo wygląda atrakcyjnie, jest czytelne i uporządkowane. Wyjątkiem jest konsola środkowa, na której umieszczono zbyt dużo przycisków. Do czterech pokręteł jednakowej wielkości również trzeba się przyzwyczaić, ale są łatwe w obsłudze.Motor

Łatwo nie będzieCeny nowego V40 zaczynają się od 87 tys. zł, a kończą na 125 tys. zł. Na tle bezpośrednich konkurentów (Audi A3, BMW serii 1, Mercedes klasy A) oferta cenowa V40 prezentuje się dobrze, ale nie można zapominać, że wszystkie auta w klasie to nowe, atrakcyjne samochody. Poza tym, klasa premium kompaktów jest podgryzana przez droższe wersje innych modeli aut kompaktowych, takich jak Alfa Romeo Giulietta. Mimo to, Volvo V40 z pewnością będzie się liczyło w zapowiadającej się w najbliższych miesiącach walce.

Łukasz Kifer

Wersja
T3
T4
D2
D4
Silnik
benz., turbo
benz., turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1596 cm3
1596 cm3
1560 cm3
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/8
R5/20
Moc maksymalna
150 KM/5700
180 KM/5700
115 KM/3600
177 KM/3500
Maks. moment obrotowy
240 Nm/1600
240 Nm/1600
270 Nm/1750
400 Nm/1750
Osiagi
Prędkość maksymalna
210 km/h
225 km/h
185 km/h
220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,8 s
7,7 s
12,3 s
8,6 s
Średnie zużycie paliwa
5,4 l/100 km
5,5 l/100 km
3,6 l/100 km
4,3 l/100 km
Cena
86 900 zł
95 100 zł
89 900 zł
107 600 zł
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas