Subaru Outback 2.0D Exclusive - test

Nie sili się na sport, nie musi udawać terenowego – po prostu robi swoje. Outback udowadnia, że podwyższone kombi z napędem 4x4 może mieć więcej praktycznych walorów od niejednego SUV-a.

Subaru Outback
Subaru OutbackMotor

Przez lata osamotniony wśród uterenowionych kombi klasy średniej, Outback doczekał się ostatnio licznych rywali, m.in.: Citroena C5 CrossTourera, Peugeota 508 RXH oraz Volkswagena Passata Alltracka. Niedługo można spodziewać się nowej Skody Superb Outdoor, jest też Audi A4 Allroad oraz cała paleta mniejszych lub większych SUV-ów. Wiele z nich posiłkuje się jedynie napędem na przednią oś, nieco większym prześwitem i bardziej modnymi niż praktycznymi osłonami.

Bez eksperymentów

Deska rozdzielcza Subaru jest pozbawiona finezji, ale porządnie spasowana i wykończona estetycznymi materiałami. Po zmroku trzeba przywyknąć do zróżnicowanej kolorystyki podświetlenia instrumentów (i jego braku w przypadku niektórych przycisków).Motor

Tymczasem Subaru trwa przy sprawdzonej formule Outbacka - ze słusznie podniesionym zawieszeniem (prześwit wynosi 20 cm), stałym napędem na cztery koła i wysokoprofilowym ogumieniem (60 - zarówno w przypadku 17-, jak i 18-calowych obręczy).

Jeden przycisk – jedna funkcja. Wyłączenie systemów bezpieczeństwa i regulacja intensywności podświetlenia nie wymagają „grzebania” w menu.Motor

I tu nadszedł jednak czas na stylistyczną odwilż: subtelnie wyprofilowane drzwi, mniej osobliwy kształt lamp i podcięta linia bocznych szyb sprawiają, że nowa generacja modelu ma lżejsze proporcje od poprzednika. Jej wymiary zwiększyły się nieznacznie (o 2 cm na długość i na szerokość, do 481 oraz 184 cm), a wraz z nimi wzrosła - i tak imponująca - ilość przestrzeni w kabinie. Z przodu bez trącania się łokciami mogą podróżować dwie rosłe osoby, a i z tyłu zmieści się trzech bardzo wysokich pasażerów. Drzwi otwierają się szeroko, tylna kanapa ma regulowany kąt pochylenia oparcia, zaś w tunelu środkowym pojawiły się (wreszcie) otwory wentylacyjne. Należą one jednak wyłącznie do wyposażenia topowej wersji.

Dotykowy ekran i pokrętła – najlepsza kombinacja. Interfejs jest czytelny, nieprzeładowany i po polsku. Motor
Kamera cofania jest seryjna, ale w ofercie brakuje czujników.Motor
Obok przycisku „ręcznego” – włącznik trybu terenowego i kontroli prędkości zjazdu. Motor

Bagażnik ma przyzwoitą pojemność (559-1848 l) i jest ponadprzeciętnie szeroki. Dziwi tylko, że tylna klapa unosi się niżej niż dotąd (186 cm), pod podłogą zabrakło koła choćby dojazdowego, a ładowność nie przekracza 500 kg. Na tle rywali Subaru ma też nieco mniejszy uciąg przyczepy (w wersji wysokoprężnej: 1700 kg).

Spory bagażnik (559-1848 l) z niewysokim progiem załadunku i zbyt nisko otwieraną klapą. Pod podłogą tylko zestaw naprawczy.Motor

Kolejny zgrzyt to przednie fotele. Są dość obszerne, mają regulowane w dwóch płaszczyznach zagłówki, ale wygodniej byłoby oglądać w nich telewizję niż prowadzić samochód - brakuje dłuższych siedzisk oraz lepszego podparcia ciała w zakrętach (swój udział ma w tym również skórzana tapicerka). Niemieccy konkurenci oferują też większy zakres regulacji wzdłużnej. Szkoda, bo poza tym za kierownicą Subaru siedzi się bardzo wygodnie. Co nieczęste we współczesnych autach, z miejsca kierowcy widać pokrywę silnika, przednie słupki nie ograniczają widoczności, a siedzisko fotela i kolumnę można ustawić albo wysoko jak w SUV-ie, albo niżej, tak jak w zwykłym kombi.

Przeciętne fotele – miękkie, ze słabym podparciem i krótkim siedziskiem. Motor
Rekordowa ilość miejsca nad głowami i na szerokość, bardzo dużo na nogi – Outback to naprawdę auto 5-osobowe.Motor

Jakościowy awans

Stonowana w rysunku deska rozdzielcza Outbacka nie nastręcza problemów z obsługą - z wyjątkiem kasowania ustawień komputera. Służy do tego osobny przycisk obok zegarów. Samym komputerem można już sterować klawiszami na kierownicy, podobnie jak wybranymi funkcjami multimediów - co usprawiedliwia sporą liczbę guzików. Plus za kompletne, czytelne wskaźniki, przyzwoitą precyzję montażu oraz lepszą niż dotąd jakość tworzyw. Nawet te w dolnych partiach drzwi i kokpitu są odporne na zarysowania. Nie zabrakło też miejsc na drobne przedmioty, a większość schowków ma tapicerowane wykończenie.

System multimedialny Subaru ma dobrze rozplanowany interfejs z dużymi kafelkami, w które łatwo trafić palcem, i reaguje na gesty znane ze smartfonów, np. "szczypanie". Jego 7-calowy wyświetlacz pokrywa powłoka chroniąca przed odciskami. Wbrew modzie, na wyposażeniu nie zabrakło klasycznego napędu CD.

Miękko, ale bezpiecznie

W porównaniu z poprzednikiem nowy Outback ma sztywniejszą platformę i zawieszenie oraz układ kierowniczy o szybszym przełożeniu - ale to nadal samochód o komfortowym, raczej leniwym usposobieniu. Zawieszenie bardzo dyskretnie rozprawia się z krótkimi nierównościami, a jazda w żaden sposób nie angażuje kierowcy.

W przypadku Outbacka nie można tego jednak uznać za wadę. Choć na łukach jego karoseria przechyla się już przy łagodnym skręcie kół, robi to w kontrolowanym stopniu. Układ kierowniczy ma umiarkowaną precyzję, jest jednak wystarczająco kontaktowy i niezbyt silnie wspomagany. Szybkiemu przejeżdżaniu przez długie nierówności nie towarzyszy nerwowe bujanie, a przy gwałtownej zmianie kierunku jazdy Outback pozostaje stabilny, robiąc użytek ze stosunkowo nisko położonego środka ciężkości, sporego rozstawu osi oraz stałego napędu na obie osie.

Ten ostatni, w połączeniu z dużym prześwitem, poza asfaltem daje Subaru przewagę nad wieloma SUV-ami. Dodatkowo, kierowca ma do dyspozycji tryb X-Mode, w którym rozdział momentu obrotowego, praca przepustnicy, kontroli trakcji i ABS-u dostosowane są do jazdy po bezdrożach.

Dane z pomiarów na to nie wskazują (przeprowadzaliśmy je na zimowych oponach, przy wiosennej aurze), ale także hamulce wypadają bez zarzutu. Ich skuteczność nie spada po rozgrzaniu. Nową generację auta wyposażono w komplet wentylowanych tarcz.

Zgrany duet

Silnik z poprzednika, ale po modernizacji – ma przyjemny ton, duży zakres użytecznych obrotów i niewygórowany apetyt na paliwo.Motor

Do zrelaksowanego charakteru Outbacka pasuje 2-litrowy turbodiesel o mocy 150 KM, współpracujący z bezstopniową skrzynią Lineartronic. Jednostka ma dużo siły przy niższych obrotach (maksymalny moment 350 Nm dostępny jest w zakresie 1600-2800 obr./min), nie ma sensu "kręcić" jej ponad 4000 obr./min. Zapewnia niezłe osiągi przy akceptowanym zużyciu paliwa (od 5,5 l/100 km w trasie do 9,5 w korkach).

Pochwała należy się za pracę przekładni, która w trybie bezstopniowym działa praktycznie tylko do 2000 obr./min. Później, z korzyścią dla komfortu akustycznego, symuluje zachowanie 7-biegowego automatu. Warto do niej dopłacić (8100 zł) jeszcze z jednego względu - na liście wyposażenia automatycznie pojawia się wówczas zestaw systemów wspomagających EyeSight (więcej w ramce obok).

W kwestii bezpieczeństwa Outback ma zresztą więcej atutów. W testach zderzeniowych przeprowadzonych w Europie i USA uzyskał bardzo dobre wyniki, a montowany seryjnie system ISR sam wezwie pomoc w razie wypadku.

Dla zdecydowanych

Subaru nie daje klientom wielkiego wyboru: dwa silniki w kilku wersjach, bez możliwości zrezygnowania z niektórych elementów (np. szyberdachu). Cenowo puka do drzwi segmentu premium, zwłaszcza w topowej odmianie Exclusive - za podobną sumę można kupić np. skromniej wyposażone Audi Q5 lub Volvo XC60 albo większą, choć mniej szlachetnie urodzoną Kię Sorento. W nowym wydaniu Outback jest jednak bardziej konkurencyjny i jeszcze bardziej użyteczny. To samochód, który niekoniecznie chce się mieć, ale którego często się potrzebuje.

Systemy wspomagające oparte na technologii EyeSight

Dwie przekazujące kolorowy obraz kamery u góry przedniej szyby wykrywają pojazdy, pieszych i zwierzęta na dystansie ponad 100 m. Ich moduł praktycznie nie ogranicza widoczności. Motor
Przydatne w korku: po 3 s bez reakcji EyeSight informuje, że poprzedzające auto podjechało do przodu.Motor
Tempomat wykrywa światła hamowania, dzięki czemu wcześniej i łagodniej wytraca prędkość.Motor

Zamiast radaru i czujników w zderzakach systemy aktywnego bezpieczeństwa w Subaru korzystają z dwóch rejestrujących obraz w kolorze kamer zamontowanych u góry przedniej szyby. Technologia ta, zwana EyeSight, łączy funkcje asystenta pasa ruchu, aktywnego tempomatu i układu antykolizyjnego (działa w zakresie 10-200 km/h; zatrzymuje auto z prędkości ponad 50 km/h lub pomaga ominąć przeszkodę poprzez przyhamowanie lewych/prawych kół). Ponadto, oferuje inne praktyczne funkcje: jeśli kierowca wybierze niewłaściwy kierunek jazdy, a kamery wykryją przeszkodę, system zablokuje ruszenie z miejsca. Jest też coś dla zamyślonych: w korku Outback przypomina o podjechaniu do przodu, gdy zrobi to poprzedzający pojazd.

Subaru Outback 2.0 D: podsumowanie

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ bardzo przestronne wnętrze, zwłaszcza z tyłu, funkcjonalny bagażnik o przyzwoitej pojemności, czytelny, solidnie zmontowany kokpit;- płytkie przednie fotele, niezbyt wysoka ładowność.

UKŁAD NAPĘDOWY

+ dobra dynamika, szeroki zakres maksymalnego momentu, akceptowalne zużycie ON, połączenie zalet skrzyni bezstopniowej i automatu;- "burczenie" diesla poniżej 2000 obr./min.

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ nienaganna trakcja, przewidywalne prowadzenie, niezłe walory terenowe, wystarczająco skuteczne hamulce;- spore przechyły karoserii, przeciętna precyzja układu kierowniczego.

WYPOSAŻENIE I CENA

+ kompleksowe wyposażenie, 3 lata gwarancji mechanicznej;- cena zakupu na granicy modeli premium, sztywne wersje wyposażenia, skromna oferta silników.

Wszechstronnie utalentowane - kombi Subaru to udana alternatywa dla SUV-ów. Nowy Outback otrzymał współczesne wyposażenie z zakresu multimediów i bezpieczeństwa, ale jego siłą nadal pozostają: funkcjonalne nadwozie, komfort oraz walory trakcyjne stałego napędu 4x4. O ile umiarkowaną precyzję prowadzenia można uznać za cechę charakteru, to przednie fotele mogłyby być lepsze.

Subaru Outback 2.0D Exclusive

Subaru Outback 2.0D Exclusive - czytaj test

Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
Subaru Outback 2.0D ExclusiveMotor
 
Subaru Outback 2.0D Exclusive
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
B4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
150 KM/3600
Maks. moment obrotowy
350 Nm/1600
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
bezstopniowa/7-biegowa
Hamulce
tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość
482/184/161 cm
Rozstaw osi
275 cm
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1712/468 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
559 l/1848 l
Poj. zbiornika paliwa
60 l (ON)
Opony
225/60 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,3 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
41,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,2 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta**
7,5/5,3/6,1
Teoretyczny zasięg
980 km
Dane testowe**
9,8/5,6/7,7
Rzeczywisty zasięg
780 km
Cena
171 720 zł
*pomiary na oponach zimowych, sucha nawierzchnia, temperatura 16°C; **miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia Robert Brykała; "Motor" 16/201

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas