Ford Ranger 2.2 TDCi Limited - test

Nowy Ford Ranger może z powodzeniem służyć jako samochód do pracy, ale też występować w roli – szczególnie w bogatej wersji Limited – auta rodzinnego.

Ładowność Rangera w tej wersji wynosi 1045 kg. Auto może holować przyczepę o masie do 3350 kg.
Ładowność Rangera w tej wersji wynosi 1045 kg. Auto może holować przyczepę o masie do 3350 kg.Motor
Pozycja za kierownicą jest wygodna. Napęd 4x4 włącza się pokrętłem.Motor

Śmiało można powiedzieć, że Ranger został stworzony do ciężkiej codziennej roboty. Zbudowany jest na solidnej ramie, ma dołączany napęd 4x4 z reduktorem (przełożenie 2,48:1), wielkie koła (265/65 R17), duży 23-centymetrowy prześwit oraz pojemny "bagażnik" (1210 l). A do tego może zabrać ponad tonę ładunku i pociągnąć przyczepę o masie 3350 kg. By Ranger zasłużył na miano auta naprawdę uniwersalnego, inżynierowie Forda mieli położyć nacisk m.in. na zapewnienie jak najwyższego komfortu jazdy. Podczas setek kilometrów przejechanych po różnych drogach sprawdziliśmy, czy wywiązali się z zadania.

Trzeba przyznać - nie spodziewaliśmy się, że aż tak dobrze. Kabina Rangera jest równie wygodna jak w normalnym SUV-ie. Z przodu jest bardzo przestronnie, siedzenia są nieźle wyprofilowane i nawet po spędzeniu w nich kilku godzin plecy nie domagają się masażu. Z tyłu bez problemu zmieszczą się osoby o wzroście 180 cm i nie będą narzekały ani na brak miejsca na nogi, ani na głowę. Jakość wykonania i montażu stoi na dobrym poziomie - nawet na najgorszych drogach nic nie skrzypi. Ergonomia pracy kierowcy byłaby niemal wzorowa, gdyby nie sterowanie komputerem pokładowym i podświetleniem wskaźników regulatorami umieszczonymi na ich panelu. A od czego jest wielofunkcyjna kierownica? Zupełnie nie wiadomo też czemu uznano, że wystarczy, by tylko szyba od strony kierowcy była w razie potrzeby podnoszona i opuszczana automatycznie.

Ranger pozytywnie zaskakuje właściwościami jezdnymi. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, a auto mimo dużych gabarytów sprawnie i pewnie pokonuje nawet ciasne zakręty. Podczas jazdy na autostradzie z prędkościami rzędu 140 km/h Ranger jest stabilny i niewrażliwy na boczny wiatr. Zawieszenie dobrze tłumi długie pofalowania nawierzchni, ale na krótkich nierównościach nie jest już tak dobrze. Gdy koła trafią na większe wyrwy w jezdni autem wyraźnie wstrząsa i pasażerowie mocno to odczuwają. To właśnie największa różnica in minus pomiędzy Rangerem a typowym SUV-em. Ale to cecha wrodzona pick-upów z resorami piórowymi z tyłu.

Silnik 2.2 TDCi (150 KM) połączony z precyzyjną skrzynią sześciobiegową to dobry napęd dla Forda Rangera. Auto jest wystarczająco dynamiczne, ciche i nie zużywa zbyt dużo paliwa.

Ford Ranger 2.2 TDCi Limited

Ford Ranger 2.2 TDCi Limited (czytaj test)

Napęd 4x4 włącza się pokrętłem. Można to robić także w trakcie jazdy, do 120 km/h.Motor
Obraz z kamery w lusterku środkowym jest dobrej jakości.Motor
150-konny silnik radzi sobie całkiem sprawnie z ważącym ponad dwie tony autem. Średnio zużywa 10 l/100 km.Motor
Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem. Oparcie zostało pochylone pod odpowiednim kątem.Motor
Fotele są komfortowe. Wersja Limited ma seryjnie skórę.Motor
Ranger z podwójną kabiną ma najmniejszą skrzynię ładunkową z gamy tego modelu: 1210 l pojemności (największa: 1820 l).Motor
Tak być powinno: menu zestawu car audio w języku polskim.Motor
Komputer i podświetlenie są sterowane małymi regulatorami.Motor
Za składanym oparciem kanapy znajduje się niewielki schowek.Motor
Pozycja za kierownicą jest wygodna.Motor
Ładowność Rangera w tej wersji wynosi 1045 kg. Auto może holować przyczepę o masie do 3350 kg.Motor

Najbezpieczniejszy pick-up wg Euro NCAP

Euro NCAP przebadało według nowych zasad (obowiązujących od 2009 r.) trzy pick-upy: Forda Rangera, Isuzu D-Max i VW Amaroka. Ranger jako jedyny otrzymał pięć gwiazdek (pozostałe auta cztery). A oto oceny Forda w poszczególnych kategoriach: ochrona dorosłych (96%), dzieci (86%), pieszych (81%), systemy bezpieczeństwa (71%).

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2198 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
150 KM/3700
Maks. moment obrotowy
375 Nm/1500-2500
Napęd
tylny/4x4
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./bębnowe
Zawieszenie przednie
podwójne wahacze
Zawieszenie tył
resory piórowe
Średnica zawracania
12,4 m
Masa/ładowność
2155/1045 kg
Poj. skrzyni ładunkowej
1210 l
Pojemność zbiornika paliwa
80 l (ON)
Opony
265/65 R17
Wymiar (dł./szer./wys.)
536/185/182 cm
Rozstaw osi
322 cm
Teoretyczny zasięg
941 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,1/7,7/8,5
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,5 s
Elastyczność 60-100 km/h
8,6 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
15,3 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,7 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
12,1/7,9
Rzeczywisty zasięg
800 km
Cena wersji podstawowej*
122 631 zł
Cena
144 402 zł
*z tym samym silnikiem

Adam Szczepaniak

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas