Opel GT

Środa, 9 sierpnia 2023 (12:04) Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (13:26)
Marka Opel słynie z produkcji aut rodzinnych, miejskich i komfortowych. Bezkompromisowy Opel GT jest jednak od tej reguły całkowitym odstępstwem. Auto, wprowadzone na rynek w 2007 roku i wycofane z niego już po dwóch latach, w dalszym ciągu pozostaje niszowym spojrzeniem na dwudrzwiowe samochody typu cabrio. Model nazwą co prawda nawiązuje bezpośrednio do Opla GT produkowanego w latach 1968-1973, lecz dzieli je technologiczna przepaść.
Opel GT - najważniejsze informacje
Opel GT swoją nazwą nawiązywał do modelu produkowanego w latach 1968-1973. /Lionel FLUSIN/Gamma-Rapho via Getty Images /

Opel GT - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2007

  • Zakończenie produkcji:

    2009

Opel GT. Historia modelu cabrio

Opel GT powstał jako kontynuacja modelu Speedster – niewielkiego sportowego auta z segmentu C produkowanego od 2000 do 2005 roku. Model GT został pokazany rok później na salonie samochodowym w Genewie, gdzie przyciągnął mnóstwo spojrzeń dziennikarzy motoryzacyjnych. Auto weszło do sprzedaży na początku 2007 roku, a jego sprzedaż miało nakręcić hasło „Legenda Powraca”, nawiązujące do nieprodukowanego od pół wieku poprzednika.

Opel GT był oparty na płycie podłogowej Kappa od General Motors, będącej zresztą w tych czasach bezpośrednim właścicielem marki. Pozwoliła ona oferować auto na kilku niezależnych od siebie rynkach: w Europie jako Opel GT (w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall GT) oraz w USA jako Saturn Sky i Pontiac Solstice. Pojazd nawiązywał nieznacznie do flagowca koncernu GM, mianowicie Chevroleta Corvette, głównie za sprawą dużych przetłoczeń oraz potężnych wlotów powietrza.

Samochód miał się dobrze prowadzić nie tylko podczas spokojnej, codziennej jazdy, lecz także w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów. Pod maskę trafił mocny turbodoładowany silnik, generujący w wąskim zakresie obrotów aż 264 KM mocy. Pozwoliło to, wedle testów niezależnych recenzentów, osiągnąć pierwszą „setkę” już po 6,3 sekundy. Pewność prowadzenia poprawił zaawansowany system stabilizacji toru jazdy ESP oraz ESC z kilkoma trybami jazdy, w tym komfortowym, sportowym i bez „wspomagaczy”.

Konkurencją dla Opla GT były m.in. Audi TT czy Mazda MX-5.

Opel GT – generacje

Pierwsza i zarazem ostatnia generacja Opla GT była produkowana jedynie przez dwa lata (2007-2009), przez co model ten można uznać za niszowy i dedykowany entuzjastom jazdy z wiatrem we włosach. 

Samochód był wyposażony w materiałowy dach składany ręcznie (w przeciwieństwie do Opla Cascada), który ze względu na manualną obsługę nie był oceniany zbyt pozytywnie. Kierowca musiał bowiem wyjść z samochodu i złożyć go samodzielnie, czyli zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i wyłączyć silnik. 

Auto było wyposażone standardowo w klimatyzację, podgrzewaną tylną szybę, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, tempomat i wiele innych udogodnień. Wśród opcji dodatkowych, zawartych tak naprawdę w jednym obszernym pakiecie „Premium” była także skórzana tapicerka i kilka dodatkowych kolorów nadwozia.

Opel GT – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Opla GT (2007-2009) – pojemność silników: 2,0 l; moc silników: 264 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b.

Opel GT – ciekawostki

Opel GT to nietuzinkowy samochód o nietypowych rozwiązaniach, które tak naprawdę nie miały żadnego odzwierciedlenia wśród innych aut dedykowanych „dla mas”. Ciekawostką jest z całą pewnością bagażnik, a w zasadzie jego brak. Projektanci modelu GT na pierwszym miejscu postawili dobre prowadzenie i przyjemność z jazdy. Z tego też względu w bagażniku – a tak naprawdę tam, gdzie powinien być – został umieszczony zbiornik paliwa. W ten sposób auto było zupełnie bezkompromisowe, miało służyć wyłącznie do zabawy i jazdy bez celu, nie do codziennej podróży do pracy i z powrotem.

Ciekawostką jest także maska typu clamshell, która w stosunku do większości innych aut otwiera się do przodu (zawiasy znajdują się na pasie przednim, nad zderzakiem). Mimo sportowego wyglądu auta, bolączką było ryzyko uszkodzenia maski oraz drzwi w razie nieumiejętnego zamykania i otwierania. Również podniesienie całego auta za pomocą platformy było w praktyce niemożliwe. To wynik zastosowania progów wykonanych z dość miękkiego tworzywa sztucznego, które – w razie uniesienia całego auta na podnośniku – mogą pęknąć.

Opel GT – opinie kierowców

Opel GT to auto bezkompromisowe, zatem z całą pewnością nie wszyscy użytkownicy uznają zerową praktyczność za wadę. Z kolei tym, co doceniają prawie wszyscy, jest prowadzenie. Pojazd – ze względu na niewielkie wymiary zewnętrzne (410 cm długości, 181 cm szerokości i 127 cm wysokości) oraz wagę (1395-1406 kg) – był świetny w prowadzeniu.

Pomagały w tym różne tryby jazdy, które całkowicie zmieniały charakterystykę pokonywania kolejnych zakrętów, oraz możliwość całkowitego wyłączenia ESP. To w połączeniu z napędem na tył oznaczało jedno – niezwykłą frajdę.

Opel GT - Wiadomości

  • Koncepcyjny Opel GT od środka

    Koncepcyjny Opel GT od środka

    Piątek, 19 lutego 2016 (09:42)
    Opel opublikował właśnie pierwsze zdjęcia ukazujące wnętrze koncepcyjnego modelu GT, który zadebiutować ma na salonie w Genewie.
  • Opel GT Concept. Pierwsze zdjęcia!

    Opel GT Concept. Pierwsze zdjęcia!

    Środa, 27 stycznia 2016 (11:25)
    Wiemy już, jak wygląda współczesne wcielenie legendarnego Opla GT. Na kilka tygodni przed debiutem koncepcyjnego pojazdu w Genewie, niemiecki producent opublikował pierwsze zdjęcia auta.
  • Wraca legendarny model. Taki będzie nowy Opel GT!

    Wraca legendarny model. Taki będzie nowy Opel GT!

    Piątek, 22 stycznia 2016 (08:42)
    Opel stara się udowodnić nabywcom, że potrafi jeszcze budować pojazdy, które kupuje się nie tylko rozumem, ale i sercem... Już w marcu, na salonie motoryzacyjnym w Genewie, zadebiutować...
  • Reklama