Nysa
Środa, 10 stycznia 2024 (18:52)
Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (14:24)
Polska ZSD Nysa była wytwarzana pomiędzy 1959 a 1994 rokiem. Początkowo funkcjonowała jako Zakład Budowy Nadwozi Samochodowych, później jako Zakład Samochodów Dostawczych Nysa. Producent specjalizował się w autach ciężarowych oraz dostawczych i stał się sławny w naszym kraju za sprawą pojazdów łączących niską cenę z dobrą jakością wykonania.
Nysa - najważniejsze informacje
-
Data powstania:
1959
-
Kraj:
Polska
ZSD Nysa. Co to za marka?
Firma ZSD Nysa zajmowała się od początku istnienia produkcją samochodów ciężarowych, furgonów, mikrobusów, sanitarek oraz chłodni. Auta te, doskonale zakorzenione w umysłach Polaków mieszkających w naszym kraju za czasów PRL-u, były odpowiedzią na zagraniczne auta różnego typu. Konkurowały zm.in. Volkswagenem Typu 2 oraz Skodą 1203, a producent starał się wyprzedzić zagraniczną konkurencję pod względem liczby egzemplarzy sprzedanych w Polsce.
Firma wytwarzała samochody głównie w FSO – Fabryce Samochodów Osobowych – wyłącznie pod nazwą Nysa, a poszczególne modele różniły się liczbą określającą ich generację. Budowa zaczęła się od Nysy N57 do N63, po czym do oferty weszły Nysa 501, 521 oraz 522.
Samochody firmy ZSD Nysa były istotnym towarem eksportowym, a odbiorcami pojazdów tego koncernu okazały się Węgry, Czechosłowacja oraz ZSRR. Co ciekawe, auta trafiły także do dość egzotycznych krajów, w tym do Korei Północnej, Ghany, Kuby i Kambodży.
Historia ZSD Nysa
Historia firmy Nysa zaczyna się na dobre w 1952 roku, kiedy powstał ZBNS – Zakład Budowy Nadwozi Samochodowych. Początkowo służył on wyłącznie do produkcji aut Lublin oraz Star. Po pięciu latach ZBNS zlecił fabryce FSO stworzenie samochodu dostawczego. Pierwsze prototypy pojawiły się jeszcze tego samego roku (1957), a strzałem w dziesiątkę okazała się Nysa N57. Jej produkcja rozpoczęła się już w kolejnym roku.
W kolejnych latach projekt samochodu Nysa rozwijał się, a auto zyskiwało nowe rozwiązania technologiczne. Powstawały także kolejne nadwozia, które uzupełniały ofertę firmy ZSD. Pod maskę trafiały kolejne jednostki napędowe zgodne z ówczesnymi wymogami klientów. Przez kolejne ponad 25 lat do klientów trafiło łącznie 300 000 egzemplarzy nys, różniących się konstrukcją, przeznaczeniem oraz parametrami technicznymi.
Największy wzrost popytu nastąpił z początku lat 70. XX wieku, kiedy to eksport miał coraz większy wpływ na polski biznes i stał się główną przyczyną dynamicznego rozwoju firmy. Znaczny spadek odnotowano natomiast już w kolejnym dziesięcioleciu, kiedy to zapotrzebowanie na nysy drastycznie malało z roku na rok – z 18 000 aut rocznie w 1978 roku do 1 800 sztuk w 1993. Tak ogromny spadek musiał odbić się na kondycji finansowej firmy, która w efekcie wycofała auto z produkcji na początku 1994 roku. Tak zakończyła się historia tego modelu. Łącznie wyprodukowano niespełna 400 000 sztuk nys, z czego 200 000 zostało wyeksportowanych.
ZSD Nysa w Polsce
Klienci z Polski nie mieli żadnego problemu z zakupem samochodu firmy Nysa. Za sprawą dobrze rozwiniętej sieci dealerskiej oraz dużej dostępności warsztatów serwisowych zakup auta stawał się tylko formalnością. Duża dostępność pojazdów krajowych była zupełnym przeciwieństwem w stosunku do liczby aut sprowadzanych zza zachodniej granicy. Na te drugie trzeba było bardzo długo czekać.
Dużej popularności auta pomogło też mnóstwo dostępnych wariantów nadwozia, które różniły się pomiędzy sobą przede wszystkim konstrukcją. Dzięki temu krajowi przedsiębiorcy mogli z łatwością wybrać odpowiedni wariant i dostosować go do charakteru wykonywanej pracy.
Wszystkie samochody Nysa cieszyły się ogromną popularnością. Wynikała ona głównie z ich niskiej ceny oraz z dobrej jakości wykonania. Wszystko zaczęło się od N57 – pierwszej Nysy dostępnej w sprzedaży, wyposażonej w jednostkę napędową z Warszawy M20. Auto miało koła o średnicy 16 cali i bębnowe hamulce na przedniej i tylnej osi. Samochód miał stosunkowo niską masę własną, rzędu 1500 kg, jak i wysoką masę całkowitą – do 2300 kg.
Bardzo dużą popularnością cieszyła się rodzina Nysa 501, która odstawała od protoplasty (N63) pod wieloma względami. Największą różnicę stanowił przebieg samej produkcji, która spowodowała znaczne przyspieszenie procesu montażu przy zachowaniu takiej samej jakości. Wykorzystano przede wszystkim zgrzewanie, które zastąpiło spawanie, a także uruchomiono specjalną, unowocześnioną linię montażową.
ZSD Nysa w sporcie, filmach i serialach
Samochody Nysa były bardzo popularne nie tylko wśród rodzimych przedsiębiorców, ale także wśród producentów filmowych. Auto wystąpiło w wielu produkcjach znanych z ekranów kinowych, w tym w filmie „Pogotowie przyjedzie” z 1981 roku. Załoga poruszała się w nim właśnie Nysą 522, czyli ostatnią generacją tego popularnego auta. Pojazd wykorzystano również w „Dwóch Panach N” ze Stanisławem Mikulskim.
Mimo że ZSD Nysa nie miała żadnego związku ze sportem, w końcu to auto stricte praktyczne, to ma za sobą długą na ponad 18 000 km trasę w Himalaje. Samochód tej marki okazał się stosunkowo bezawaryjny i pokonał ją bez większych usterek.
Temat Nysa znajdziesz również w serwisie:
Nysa - Wiadomości
-
Nowa fabryka Grupy Volkswagena w Polsce. Gigantyczna inwestycja
Poniedziałek, 9 października 2023 (12:40)Firma Umicore oraz należące do grupy Volkswagena przedsiębiorstwo PowerCo zainwestują w Polsce ponad 8 miliardów złotych w nowy zakład, który będzie dostarczać materiały akumulatorowe... -
Legendarna polska marka wróci na drogi. Tak wygląda nowa Nysa - to nie żart
Wtorek, 4 kwietnia 2023 (07:10)Ostatnimi czasy mówić można o prawdziwym urodzaju polskich samochodów elektrycznych. Do Izery i jeżdżących już prototypów e-Vana dołącza nowa Nysa. To zaprojektowany w Polsce od podstaw... -
W Nysie powstała gigafabryka akumulatorów. Jest zasilana w 100 proc. zieloną energią
Czwartek, 22 września 2022 (13:22)Firma Umicore otwiera pod Nysą pierwszą w Europie gigafabrykę, która będzie dostarczać materiały akumulatorowe europejskim klientom z branży motoryzacyjnej. Nowy zakład jest zasilany w... -
Czy pamiętasz taki samochód jak nysa?
Niedziela, 12 lutego 2012 (08:42)Niewiele jest na świecie aut, które były produkowane przez 36 lat, a modyfikowano w nich tylko niektóre podzespoły. -
Nysa, czyli coś z niczego
Sobota, 10 lutego 2007 (00:52)Zakład Samochodowy w Nysie powstał w ramach planu 6-letniego (1950-1955), który zakładał m.in. budowę przemysłu motoryzacyjnego. -
Czy polski Clic bez happy endu?
Wtorek, 29 listopada 2005 (00:02)Miał powstać jak Feniks z popiołów. Za sprawą Wacława Stevnerta najpierw w Nysie, a później w Warszawie trzy lata temu miała ruszyć produkcja miejskiego pojazdu o nazwie Clic. Od samego... -
Polonez nie teraz
Poniedziałek, 6 grudnia 2004 (10:39)Nie będzie na razie nowych polonezów trucków! Syndyk Nysy Motor wyrzucił z zakładu Polską Fabrykę Samochodów, która nie zapłaciła ani grosza za dwumiesięczną dzierżawę hal produkcyjnych. -
Polonez reaktywacja?
Sobota, 20 listopada 2004 (01:13)W Nysie trwają przygotowania do uruchomienia produkcji poloneza w transportowej wersji truck.