Citroen C3 Picasso

Czwartek, 9 lutego 2023 (09:27) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (12:35)
Citroën ma na swoim koncie całe mnóstwo udanych produkcji. Z pewnością należy do nich Citroën C3 Picasso. Niewielki minivan, którego głównym atutem jest duża ładowność oraz wiele jednostek silnikowych do wyboru. Samochód produkowany od 2008 do 2017 roku występował w jednej generacji i stanowił alternatywę dla osławionej Merivy, modelu niemieckiego koncernu Opel.
Citroen C3 Picasso - najważniejsze informacje
Citroen C3 Picasso /Vauxford / CC BY-SA 4.0 /Wikimedia

Citroen C3 Picasso - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2008

  • Zakończenie produkcji:

    2017

Citroën C3 Picasso – historia

Citroën C3 Picasso – w fazie koncepcyjnej Drooneel – to samochód sytuowany jako minivan klasy B. Stosunkowo niewielki, lecz w dalszym ciągu niezwykle pojemny samochód osobowy, będący tak naprawdę mniejszym następcą osławionego Citroëna Xsara Picasso.

Premiera samochodu odbyła się w 2008 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. W tym samym roku rozpoczęto przyjmowanie zamówień. 

Citroën C3 Picasso miał wspomóc koncern PSA w walce z tuzami segmentu minivan. Między innymi z Oplem Merivą, który osiągał na tym rynku stosunkowo duże sukcesy, jak i z Renault Modusem, konkurencją z francuskiego podwórka o ugruntowanej pozycji rynkowej. C3 Picasso był produkowany przez okres 2008 - 2017 w dwóch fabrykach PSA. 

W brazylijskim Porto Real oraz w słowackiej Trnavie, gdzie – wedle założeń producenta – miało powstawać 28 sztuk w ciągu jednej godziny. Oddział brazylijski produkował wyłącznie odmianę Citroën C3 Aircross na rynek południowoamerykański oraz kolejne modele powstałe na jego bazie.

Francuzi mogli zamówić swoje wymarzone C3 Picasso tuż po premierze. Mieszkańcy innych państw europejskich musieli przeczekać prawie cały rok. Firma rozpoczęła realizację zamówień z pozostałych krajów dopiero w pierwszej połowie 2009 roku.

Citroën C3 Picasso – generacje

Pierwsza generacja Citroën C3 Picasso (2008-2017) 

Marka Citroën wprowadzając C3 Picasso na rynek zaproponowała swoim potencjalnym nabywcom wiele ciekawych jak na ówczesne czasu opcji standardowych. Klienci mogli liczyć na nawigację GPS, radio z Bluetooth i portem USB, a nawet na lusterka fotochromatyczne w kabinie kierowcy. 

Model był oferowany w stosunkowo wielu wersjach wyposażenia, w tym Exclusive, Blackcherry, 90th Anniversary, Millenium, Code Red, Code White, Passion Bleus, Music Touch, Steel Edition. 

Citroën w 2012 roku pokazał zmodyfikowaną i zmodernizowaną wersję poddaną liftingowi na paryskich targach motoryzacyjnych we wrześniu. 

Samochód uzyskał nawigację eMyWay, światła dzienne w technologii LED, kilka dodatkowych kolorów nadwozia, jak i nowy logotyp marki. 

Zamówienia na unowocześniony model można było składać od listopada. Citroën C3 Picasso, co bardzo ciekawe, nie doczekał się drugiej generacji. Tuż po zakończeniu produkcji w 2017 roku został zastąpiony przez Citroëna C3 Aircross – nieco podwyższą wersję o terenowym charakterze w nadwoziu typu crossover segmentu B.

Citroën C3 Picasso – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Citroën C3 Picasso (2008-2017) – pojemność silników: 1.2-1.6 l; moc silników: 90-120 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 6b.

Citroën C3 Picasso – ciekawostki

Citroën C3 Picasso powstał na płycie podłogowej z modelu Citroën C3 oraz Peugeot 207, oczywiście dość mocno zmodyfikowanej, co w istotny sposób obniżyło koszty produkcji tego pojazdu. 

Tym samym także ostateczną cenę dla klienta. Marka nie pozostała głucha na problemy środowiskowe. Wydała wiążącą dyspozycję, wedle której około 11% masy polimerów znajdujących się w pojeździe, o łącznej wadze wynoszącej 170 kg, musi pochodzić z produkcji proekologicznej.

Citroën C3 Picasso to popularny model tego francuskiego producenta. Z linii montażowej w fabryce Trnava zjechało niespełna 660 000 sztuk, które zasiliły wiele europejskich rynków zbytu. Mimo dużego zaawansowania oraz zaplecza finansowego koncernu PSA, modelu C3 Picasso nie ominęły pewne problemy techniczne. Były związane głównie z nieprawidłowościami na linii produkcyjnej oraz w samym projekcie. 

Pierwszym defektem, który uwidocznił się raptem 2 lata po wejściu pojazdu na rynek, były źle poprowadzone przewody paliwowe. W tym samym roku zauważono także kłopot związany z błędnym osadzeniem szyby czołowej. W kolejnym Watchdog odkrył następny – pedał hamulca w samochodach oferowanych na rynek angielski został przez markę Citroën przeniesiony oczywiście na prawą stronę kabiny. Niestety w natłoku pracy zapomniano o rozłączeniu mechanizmu ze strony lewej. 

Rezultat? Możliwość aktywacji hamulca przez pasażera. Kolejny problem dotyczył akumulatora, a w zasadzie zbyt krótkiego przewodu masy, który mógł po rozłączeniu się spowodować zatrzymanie pojazdu i jego unieruchomienie.

W 2008 roku Citroën C3 Picasso otrzymał pierwszą nagrodę – tytuł Samochodu Rodzinnego Roku 2008 przyznaną przez magazyn Top Gear. 

Rok później wyróżnienie za Najlepszy Minivan roku oraz za Najlepszy Minivan Supermini w konkursie Auto Express.

Citroën C3 Picasso – opinie kierowców

Mimo pewnych bolączek Citroën C3 Picasso dobrze się sprzedawał. Zdobył wiele nagród, a kierowcy, doceniając jego komfort eksploatacji oraz ponadprzeciętną ergonomię, dali mu mnóstwo zaufania mimo problemów natury technicznej. Chwalono stylistykę nawiązującą do Bauhaus, jak i wiele rozwiązań technologicznych i systemów bezpieczeństwa. Dzięki nim pojazd otrzymał stosunkowo wysoką notę w testach Euro NCAP – aż 4 na 5 gwiazdek.

Samochód zachwyca kierowców niezliczoną liczbą schowków – znajdują się nawet pod fotelem pasażera oraz w podłodze. Jednak straszy podatny na uszkodzenia rozrząd, w tym napinacz oraz pasek w nieco nowszych jednostkach napędowych (od 2015 roku).

Citroen C3 Picasso - Wiadomości

  • 500L za 49 900 zł

    500L za 49 900 zł

    Piątek, 12 października 2012 (18:48)
    W Kielcach odbyła się polska premiera nowego fiata 500L. To włoska odpowiedź na takie auta jak kia venga, citroen C3 picasso, opel meriva, hyundai ix20, mini counryman czy ford B-max.
  • Najlepsze auto to...

    Najlepsze auto to...

    Poniedziałek, 30 listopada 2009 (11:41)
    Volkswagen polo zdobył tytuł Car of the Year 2010. W ścisłym finale pokonani zostali citroen C3 picasso, mercedes klasy E, opel astra, peugeot 3008, skoda yeti i toyota iQ.
  • Jest "siódemka". Wygra IQ!

    Jest "siódemka". Wygra IQ!

    Niedziela, 15 listopada 2009 (23:41)
    Citroën C3 picasso, mercedes-benz E, opel astra, peugeot 3008, skoda yeti, toyota iq i volkswagen polo to finałowa "siódemka" plebiscytu Car of the Year 2010.
  • Reklama