Zamiana wycieraczek na płaskie

Nie mija moda na wycieraczki płaskie, tzw. listwówki. Przed ich zakupem warto jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych spraw.

Są przypadki, gdy płaskie wycieraczki (zwane też listwowymi) sprawdzają się lepiej.
Są przypadki, gdy płaskie wycieraczki (zwane też listwowymi) sprawdzają się lepiej.Motor

Praktycznie w każdym samochodzie można wymienić klasyczne wycieraczki na płaskie, zwane też listwowymi. Z praktycznego punktu widzenia nie wykazują one większej skuteczności w oczyszczaniu niż tradycyjne. Są jednak przypadki, gdy bez wątpienia sprawdzają się lepiej. Dotyczy to silnie wypukłych szyby tylnych, do których bardzo źle przylegają tradycyjne wycieraczki. Chcąc zwiększyć pole oczyszczania, można zamontować wycieraczkę płaską. Jest ona bardziej elastyczna w kierunku poprzecznym do pracy.

Wadą płaskich wycieraczek jest wysoka cena. Trzy sztuki od renomowanego producenta kosztują ok. 100 zł lub więcej. Z kolei wybierając te najtańsze, można trafić na bubel: albo nie będą pasowały mocowania, albo wycieraczka okaże się mało skuteczna.

Dlatego, zdaniem redakcji, tzw. listwówki warto stosować tam, gdzie nie radzą sobie klasyczne wycieraczki, jak np. w przypadku tylnej szyby Skody Octavii I.

Należy też wziąć pod uwagę, że płaskie wycieraczki (zwłaszcza markowe) stosunkowo często padają łupem złodziei.

Kiedy warto założyć tzw. listwówki

Część modeli ma silnie wypukłą szybę tylną, do której klasyczna wycieraczka źle przylega.Motor
Wtedy warto zastosować płaską.Motor

Zamiana wycieraczek na płaskie

Oryginalne wycieraczki zawsze należy zmierzyć. Uwaga: w katalogach zdarzają się błędy.Motor
Czasami można wybrać wycieraczkę nieco dłuższą, jednak na tyle, by mieściła się na szybie.Motor
Po zdemontowaniu wycieraczki, warto oprzeć ramię o szybę, by nie opadło i jej nie stłukło.Motor
Do wycieraczek dołączone są różne mocowania, ale czasem żadne nie pasuje i trzeba użyć starego.Motor
Po wsunięciu wycieraczki, zatrzask musi „kliknąć” – inaczej mocowanie nie będzie pewne.Motor
Zawsze warto przesmarować zawias ramienia, by dobrze dociskało ono nową wycieraczkę.Motor
Model
Płaskie
Klasyczne
Fiat Punto II – wycieraczki Motgum (2 szt.)
55 zł
42 zł
Ford Mondeo III – wycieraczki Valeo (2 szt.)
170 zł
55 zł
Opel Vectra C kombi – wycieraczki Bosch (3 szt.)
130 zł
80 zł
Peugeot 206 – wycieraczki Motgum (3 szt.)
80 zł
60 zł
Renault Scenic I – wycieraczki Valeo (2 szt.)
90 zł
60 zł
Skoda Octavia I kombi – wycieraczki Bosch (3 szt.)
100 zł
70 zł
Toyota Avensis II – wycieraczki Bosch (2 szt.)
100 zł
70 zł
VW Passat B5 – wycieraczki Champion (2 szt.)
120 zł
55 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas