Wiesz co to jest magiczne oczko w akumulatorze? Koniecznie sprawdź je już teraz

Pierwsze chłodne dni i przymrozki to zawsze okazja do tego, by przekonać się, czy akumulator po upalnym lecie, które mocno wpływa na jego żywotność, jest w dobrej kondycji. Niektóre z nich wyposażone są w specjalne “oczka”, które pozwalają zmierzyć poziom elektrolitu i naładowania akumulatora.

Nie wszystkie akumulatory można w ten sposób sprawdzić, ale jeśli mamy taką możliwość to warto z niej skorzystać. Trzeba tylko w sklepie motoryzacyjnym kupić przyrząd zwany aerometrem. Co to jest? Aerometr to przyrząd służący do pomiaru gęstości cieczy. Jego działanie opiera się na zasadzie wyporu: im większa gęstość cieczy, tym mniej aerometru zanurzy się w niej. Gdy zanurzymy aerometr w cieczy, wyporność cieczy równoważy ciężar aerometru. Im większa gęstość cieczy, tym mniejsza objętość cieczy musi być wyparta, aby utrzymać aerometr na powierzchni. W efekcie aerometr zanurzy się płycej w gęstszej cieczy, a wyższy poziom cieczy na trzonie wskaże większą gęstość. W akumulatorach kwasowo-ołowiowych służy do sprawdzania gęstości elektrolitu, co pozwala ocenić stan naładowania akumulatora.

Reklama

Jak sprawdzić poziom naładowania akumulatora?

Magia "magicznego oczka" opiera się na działaniu areometru - prostego urządzenia pomiarowego, które wykorzystuje siłę wyporu na ciało zanurzone w cieczy. W "oczku" zastosowano specjalnie wyprofilowaną rurkę, zieloną kulkę z tworzywa oraz pryzmat zamontowany w górnej części obudowy akumulatora, którego zadaniem jest zmiana kierunku fali świetlnych. Dzięki temu w "oczku", czyli w elemencie górnej obudowy akumulatora, pojawia się jeden z trzech kolorów, informujący o stanie baterii.

Jaki działa magiczne oko w akumulatorze?

W "magicznym oczku" mogą pojawić się trzy kolory: zielony, biały lub czarny, a ich interpretacja jest całkiem prosta. Zielony oznacza, że elektrolit ma odpowiednią gęstość, co sprawia, że kulka unosi się na powierzchni - to znak, że akumulator jest w pełni naładowany. Biały kolor, choć nie budzi negatywnych skojarzeń, sygnalizuje niski poziom elektrolitu. Może to oznaczać konieczność jego uzupełnienia, a w niektórych przypadkach również problem z nieszczelnością lub bliski koniec żywotności akumulatora. 

Jeśli poziom elektrolitu jest za niski, uzupełnij go wodą destylowaną. Po około 30 minutach możesz przystąpić do głównego testu, czyli sprawdzenia gęstości elektrolitu. Optymalna wartość to około 1,28 g/cm³. Jeżeli wynik będzie niższy niż 1,25, oznacza to, że akumulator w samochodzie wymaga naładowania. Właśnie czarny kolor wskazuje na spadek gęstości elektrolitu, co sprawia, że kulka opada na dno. Warto podkreślić, że badanie aerometrem najlepiej dokonać przy temperaturze pokojowej.

Jak dbać o akumulator w aucie?

W okresie zimowym szczególnie ważne jest unikanie częstych krótkich tras, ponieważ w takich warunkach alternator nie ma wystarczająco dużo czasu, aby w pełni naładować akumulator. W chłodniejszych miesiącach akumulatory są bardziej obciążone ze względu na trudniejsze rozruchy silnika oraz dodatkowe zużycie energii przez urządzenia takie jak ogrzewanie czy światła.

Kolejną ważną czynnością jest utrzymywanie akumulatora w czystości. Należy regularnie usuwać wszelkie zabrudzenia i wilgoć z obudowy oraz zacisków, ponieważ zanieczyszczenia mogą prowadzić do upływów prądu i przyspieszać rozładowanie baterii. Warto też zwrócić uwagę na stan połączeń elektrycznych - luźne lub skorodowane klemy mogą zakłócać przepływ prądu, co wpływa na wydajność akumulatora.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: akumulator samochodowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy