Typowe usterki i problemy eksploatacyjne samochodów z LPG
Instalacje sekwencyjnego wtrysku LPG należą do najbardziej niezawodnych w całej gamie. Ale i w ich przypadku mogą się pojawić kłopoty.
Nawet najlepsza instalacja podlega jednak procesowi zużycia. Zdarzają się także wady montażowe.
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów, należy przestrzegać kilku prostych zasad.
- Kupić samochód z silnikiem, o którym wiadomo, że dobrze nadaje się do LPG.
- Zlecić montaż w firmie, która budzi zaufanie (warto sprawdzić, co o niej piszą klienci na internetowych forach).
- Zdecydować się na instalację adekwatną do danego silnika i nie oszczędzać na komponentach.
- Zgodnie z książką przeglądów wymienić filtry LPG i regulować instalację.
- Skład mieszanki jest na tyle ważny, że w razie wątpliwości można go badać co 15 tys. km.
NIEDROŻNE FILTRY
W autach z instalacją sekwencyjnego wtrysku LPG stosowane są dwa typy filtrów gazu - fazy ciekłej i fazy lotnej. Oba ulegają zanieczyszczeniu.
Ich niedrożność pogarsza dawkowanie gazu, obniża moc silnika i zaburza skład mieszanki.
ZA MAŁY LUZ ZAWOROWY LUB ZUŻYTE KOMPENSATORY HYDRAULICZNE
Zbyt uboga mieszanka powoduje kasowanie luzu zaworowego, co kończy się wypaleniem gniazd. Co 30 tys. km zaleca się kontrolę luzu zaworowego (ok. 500 zł).
W autach z hydrauliczną kompensacją wystarczy przy okazji wymiany rozrządu wymienić także "szklanki" (ok. 350 zł).
ZUŻYTE WTRYSKIWACZE LPG
Im tańsze wtryskiwacze, tym szybciej się zużywają. Objawem może być np. przechodzenie silnika w tryb awaryjny lub brak mocy podczas przyspieszania.
Jeśli ktoś kupi używany samochód ze starą instalacją LPG, wtryskiwacze można wymienić na nowe - koszt od 250 do 1000 zł w zależności od liczby cylindrów.
ZUŻYTE PRZEWODY DOPROWADZAJĄCE CIECZ CHŁODZĄCĄ
W starych autach z instalacją LPG dość często można spotkać sparciałe przewody. Chodzi nie tyle o te doprowadzające gaz (są trwałe), ale o te, które doprowadzają ciecz chłodzącą do reduktora. Mogą być źródłem wycieków płynu.
"PRZEDAWNIONY" ZBIORNIK
Zbiorniki na LPG mają homologację, która zazwyczaj jest ważna 10 lat. Przy zakupie auta używanego z LPG mało kto zwraca uwagę na daty w dokumentach od instalacji.
Homologację można odnawiać, ale lepiej i taniej jest wymienić zbiornik na nowy. Koszt: od 250 do 400 zł.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 22/2017