Przygotowanie auta do off-roadu
Zabawa w tak zwany off-road, czyli jazdę terenową, to doskonała rozrywka. Podpowiadamy, w co poza odpowiednim autem warto się wyposażyć w tym celu.
Pytanie o najdzielniejsze auto terenowe pojawia się równie często, jak pytanie o najskuteczniejszą ze sztuk walki. Tymczasem odpowiedź może być nieco zaskakująca: praktycznie każdy samochód 4x4 po odpowiednim przygotowaniu może być niezwykle skuteczny w terenie. Wybitnie szosowy VW Touareg po zastosowaniu opon typu Mud Terrain może łatwiej pokonać błoto niż Mercedes G z oponami szosowymi.
Spośród elementów wyposażenia mających bezpośredni wpływ na zdolności terenowe liczą się gównie opony o jak największej średnicy, zawieszenie i blokady mostów napędowych.
Podnoszenie auta (tzw. liftowanie) nie tylko poprawia prześwit, czy tzw. wykrzyże osi, ale bywa jedynym sposobem na pomieszczenie większych kół.
Blokady mostów, zwane żargonowo szperami, zapewniają skuteczność przekazania napędu nawet gdy jedno z kół się podniesie lub buksuje w błocie. W SUV-ach coraz częściej ich rolę spełnia odpowiednia funkcja układu hamulcowego, ale w samochodach terenowych blokady mostów są powszechnie stosowane przez wytwórnie lub montowane przez ich właścicieli.
Koszt przygotowania auta do jazdy w terenie zaczyna się od kilku tys. zł i nie ma górnej granicy. Pocieszające jest jednak to, że nawet z samochodu kupionego za kilkanaście tys. zł można niedużym kosztem zrobić bardzo dzielny sprzęt do off-roadu. Wiek i techniczne zaawansowanie auta mają w terenie drugorzędne znaczenie.
Standardowy samochód 4x4 kupiony w salonie, bądź jako auto używane zwykle nie nadaje się do wjeżdżania w bardziej wymagający teren. Konieczne jest doposażenie go w kilka dodatków, które pozwolą wykorzystać potencjał tkwiący w terenówce. Poniżej przedstawiamy elementy, w które warto wyposażyć samochód przed pierwszym wjazdem w teren. Oznacza to wprawdzie wydatek kilku tys. zł, ale pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek. Pierwszym zakupem powinny być zdecydowanie terenowe opony.
Podnośnik hi-lift - ceny od 450 zł
Snorkel - ceny od 1200 zł
Płyta ochronna podwozia - ceny od 800 zł
Opony terenowe - ceny od ok. 500 zł
Blokada dyferencjału - ceny od 3000 zł
Podstawa to solidna lina lub taśma holownicza. Obecnie liny stalowe są wypierane przez produkty syntetyczne, które są nie tylko lżejsze, ale i poręczniejsze. Najważniejsze jest jednak to, że w razie zerwania liny syntetyczne nie stanowią śmiertelnego zagrożenia i nikogo nie poranią.
To elementy wyposażenia, które przydają się w jeździe terenowej, choć nie są niezbędne.
Zawieszenie
Amortyzator skrętu
Dodatkowe reflektory
Bagażnik dachowy
Metalowy zderzak z płytą do wyciągarki
Wyciągarka
Akumulator spiralny
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko, archiwum
Podziękowania dla sklepu rajdy4x4.pl za pomoc w realizacji materiału