Magiczny przycisk superosiągów

Coraz częściej w samochodach można spotkać przycisk włączający sportowy tryb pracy. Kierowcy bardzo to lubią.

Sportowy tryb pracy, aktywowany przyciskiem, stosuje się wszędzie tam, gdzie chce się zapewnić kierowcy możliwość oszczędniejszej jazdy na co dzień. Samochód po włączeniu domyślnie uruchamia się w trybie oszczędnym i to kierowca musi zadecydować o przejściu na sportowe ustawienia. W najbardziej zaawansowanych aplikacjach przycisk wpływa nie tylko na pracę silnika, ale również na układ stabilizacji toru jazdy,  zawieszenie czy przekazanie napędu. Modyfikować można pracę tych mechanizmów, które są sterowane komputerem.

Rozwiązanie tego typu wykorzystywane jest w mniejszych modelach Alfy Romeo (MiTo oraz Gulietta) i umożliwia wybranie dwóch niestandardowych trybów pracy.

Reklama

W ustawieniu Dynamic zwiększany jest tzw. overboost w silniku. Przy gwałtownym wciśnięciu pedału gazu turbosprężarka przez chwilę pompuje z wyższym ciśnieniem, podnosząc szczytowy moment obrotowy o ponad 10 proc. Ponadto przyspieszana jest reakcja przepustnicy na ruchy pedału gazu. Jeżeli samochód wyposażony jest w dwusprzęgłową skrzynię TCT - podnoszone są obroty zmiany biegu i przyspieszany jest moment redukcji. Zmniejszana jest czułość systemu stabilizacji toru jazdy, co oznacza, że jego interwencja pojawia się przy większym poślizgu. Elektryczne wspomaganie kierownicy zaczyna działać z mniejszą siłą, a a trakcję pozytywnie wpływa system Q2 - ograniczający poślizg mechanizmu różnicowego za pomocą hamulców. Jest on aktywowany w trybie Dynamic.

Z kolei w trybie All Weather zmniejszana jest czułość silnika na ruchy pedałem gazu, a interwencja układu stabilizacji toru jazdy następuje wcześniej. Ma to zapewnić bezpieczeństwo na nawierzchniach śliskich.

System D.N.A.

Stosowany w Alfach Romeo MiTo oraz Giulietta umożliwia wybranie trybu podniesionych osiągów, w którym obniża się czułość VDC (ESP), zwiększa się tzw. overboost turbiny i włącza kontrola poślizgu dyferencjału Q2.

Hamulec elektryczny - TECHNIKA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy