Kup osobne felgi do zimówek
Zakup drugiego kompletu felg do opon zimowych to nie fanaberia. Wydatek zwróci się w niższych kosztach wymiany ogumienia, jeżeli obręcze będą tanie. A ile kosztują?
Sezonowa wymiana opon co pół roku jest przykrą koniecznością dla większości kierowców. Przełożenie opon na felgi to jednorazowy wydatek nawet ponad 100 zł, nie mówiąc o straconym czasie. Jeżeli samochód ma być użytkowany więcej niż cztery lata, to niezłym rozwiązaniem może być wyposażenie się w drugi komplet felg i zmontowanie całych kół na zimę. Oszczędności na kosztach wymian ogumienia mogą pokryć cały wydatek na zakup felg, zapewniając większą wygodę, a nawet dając możliwość przełożenia kół we własnym zakresie. Kluczowe znaczenie dla ekonomicznego sensu takiej operacji ma korzystny zakup obręczy.
Gdzie kupić felgiFelgi są zdecydowanie najdroższe w ASO. Nie należy się jednak sugerować obowiązującymi tam cenami. Niewiele tańsze mogą się okazać obręcze oferowane przez niektórych wulkanizatorów.
W okresie jesiennych "żniw", przy okazji wymian ogumienia, często nie są oni skłonni do opuszczania cen.
Bogatą ofertę obręczy do większości modeli można znaleźć w dużych sieciach hurtowni motoryzacyjnych (np. Intercars), jednak nie mając odpowiednich rabatów raczej nie uda się znaleźć felg w atrakcyjnych cenach. Tych można szukać w internecie, w tym chociażby na portalu aukcyjnym Allegro. Kupując obręcze teraz, tuż przed sezonem, można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych w stosunku do oferty w ASO lub u wulkanizatora. Trzeba jednak wiedzieć, co się chce kupić, bo zwrot może stanowić problem, zwłaszcza w przypadku zakupu od klienta indywidualnego.
Czy stalowe są gorsze?Nie ma żadnej reguły co do tego, czy zimą należy jeździć na felgach stalowych czy aluminiowych. Jeżeli taniej uda się kupić stalówki, to warto je wybrać. Zwykle nie są cięższe od aluminiowych i w żaden sposób nie wpływają na prowadzenie pojazdu. Jeżeli natomiast w dobrej cenie da się znaleźć alufelgi (np. na wyprzedaży), to nie ma się co obawiać o ich trwałość przy zasoleniu dróg i mrozie. Są one fabrycznie malowane kilkoma warstwami lakieru, podobnie felgi jak stalowe.
Wydając ok. 700 zł na komplet obręczy wprawdzie sporo się inwestuje, ale po pięciu latach koszt praktycznie się zwraca, nawet jeżeli co pewien czas zleci się wyważenie kół. Warto rozważyć tę propozycję.
Model auta i rozmiar felgi | InterCars | Allegro |
Alfa Romeo 159 7Jx16 | 265 zł | 200 zł |
BMW 320d E46 7Jx16 | 277 zł | 170 zł |
Citroen C5 6,5Jx16 | 234 zł | 160 zł |
Fiat Bravo 6Jx15 | 231 zł | 150 zł |
Ford Mondeo III 6,5Jx16 | 230 zł | 160 zł |
Honda Civic VII 5,5Jx14 | 154 zł | 130 zł |
Hyundai i30 5,5Jx15 | 247 zł | 170 zł |
Kia Sportage III 6,5Jx16 | 362 zł | 175 zł |
Mazda 6 6Jx16 | 285 zł | 160 zł |
Mercedes E W211 7,5Jx16 | 311 zł | 160 zł |
Opel Astra III 6,5Jx15 | 197 zł | 140 zł |
Opel Insignia 6,5Jx16 | 258 zł | 200 zł |
Peugeot 407 6,5Jx16 | 251 zł | 170 zł |
Renault Laguna III 7Jx16 | 267 zł | 150 zł |
Skoda Fabia 5Jx14 | 163 zł | 140 zł |
Toyota Avensis II 6,5Jx16 | 255 zł | 160 zł |
VW Passat B6 6,5x16 | 254 zł | 160 zł |
Marcin Klonowski