Jak długa jest europejska sieć autostrad?

Od pieszych traktów, przez żwirowe trasy dla dorożek, kostkę brukową, po asfalt, drogi ekspresowe i autostrady. Infrastruktura transportu pokonała bardzo długą drogę, by zmaksymalizować komfort i skrócić czas podróży. Za pierwszą autostradę na świecie uznaje się AVUS Berlin, nieco odbiegającą od dzisiejszych standardów. Początkowo za autostrady uważano główne trasy wylotowe z dużych miast i ośrodków aglomeracyjnych. Niewiele miało to wspólnego z tym, czego doświadczamy aktualnie.

Współczesne autostrady to w rzeczywistości bardzo skomplikowana pajęczyna pasów, dróg dojazdowych i zjazdów. Liczne połączenia tras, tunele, mosty i wiadukty pozwalają na wygodne podróżowanie samochodem po większości zakątków świata. Za świetny przykład może posłużyć Trasa Panamerykańska, która przebiegając przez ponad 25 tys. km, łączy sobą 17 państw i aż dwa kontynenty. Kierowcy jeżdżący po Europie również nie mają powodów do narzekań. Sieć autostrad na Starym Kontynencie wraz z rozwojem i renowacją infrastruktury drogowej w krajach byłego bloku socjalistycznego uległa znaczącemu rozszerzeniu. Powstające na przestrzeni ostatnich kilku dekad tzw. Trasy Europejskie, umożliwiają praktycznie nieprzerwane podróżowanie po całym kontynencie. Wystarczy wspomnieć trasę E40, tak zwana najdłuższa autostrada w Europie, która osiąga blisko 8,5 tys. km długości, łącząc Francję z Kazachstanem.

Reklama


Tak wygodne podróżowanie wynika z sumy wielu czynników. Rozbudowanych sieci drogowych poszczególnych państw, ruchu bez kontroli granicznej w Unii Europejskiej czy strefie Schengen, modernizacji systemów paszportowych. Współcześnie system połączonych dróg pozwala na swobodny przejazd od granicy do granicy, bez konieczności opuszczenia nawet na moment tras autostradowych. Oczywiście, ze względów ekonomicznych oraz historycznych, sieci te w poszczególnych państwach znacząco różnią się rozmiarem i stopniem zaawansowania.

Nic więc dziwnego, że najbardziej rozbudowane autostrady i drogi ekspresowe posiadają najlepiej rozwinięte ekonomicznie państwa: Hiszpania, Niemcy oraz Francja. Wraz ze wzrostem integracji europejskiej można jednak zauważyć stopniowe wyrównywanie standardów infrastruktur drogowych wśród krajów rozwijających się, wyraźnie dostrzegalne u państw członkowskich Unii Europejskiej. Na szczególną uwagę zasługują zmiany w krajach centro-wschodnich, m.in autostrady w Czechach, autostrady w Polsce czy autostrady na Słowacji. Najmniejszą siecią autostrad "poszczycić się" może Luksemburg, którego łączna powierzchnia jest jednak nieporównywalnie mniejsza od wspomnianych państw.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy