Jak dbać o opony w aucie? Przyda się zasada 3P

Opony to jedyny element samochodu mający kontakt z nawierzchnią - dlatego dbanie o ich stan i regularna kontrola chociażby ciśnienia są podstawą bezpiecznej, a także komfortowej i ekonomicznej, bowiem i na te kwestie opony mają znaczący wpływ. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina o tzw. zasadzie 3P – porządne opony, prawidłowe ciśnienie, profesjonalny serwis – jako kluczowych elementach dbałości o samochód.

Niezbędne jest regularne, przynajmniej comiesięczne sprawdzanie ciśnienia w oponach.
Niezbędne jest regularne, przynajmniej comiesięczne sprawdzanie ciśnienia w oponach.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Odpowiednio napompowane opony zmniejszają opory toczenia, redukują hałas i poprawiają przyczepność pojazdu do drogi. Z tego powodu niezbędne jest regularne, przynajmniej comiesięczne sprawdzanie ich ciśnienia. Przed każdą długą podróżą, gdy pojazd jest dodatkowo obciążony bagażami, należy je odpowiednio dopompować, aby zapobiec niebezpiecznym sytuacjom, takim jak rozerwanie opony. Zbyt niskie ciśnienie skutkuje tym, że większa powierzchnia opony styka się z nawierzchnią, co przyspiesza jej zużycie.

Jakie ciśnienie powinno być w oponach?

Te informacje znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu, gdzie podane są zalecenia zarówno dla auta pustego, jak i w pełni załadowanego. Często odpowiednie wartości można znaleźć również na naklejce na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Ciśnienie opon zmienia się w zależności od temperatury otoczenia - różnice mogą wynosić nawet 0,4 bara. Dlatego pomiar ciśnienia najlepiej przeprowadzać na zimnych oponach, bezpośrednio po przyjeździe na stację paliw, gdzie zazwyczaj dostępne są darmowe kompresory.

Obniżenie ciśnienia o 1 bar sprawia, że przyczepność pojazdu spada – ryzyko aquaplaningu w takich warunkach wzrasta nawet o 30 proc.123RF/PICSEL

Dlaczego ciśnienie opon jest tak istotne?

Poza przyspieszonym zużyciem opon, zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie ciśnienie wpływa na hałas, przyczepność oraz spalanie paliwa. Kiedy ciśnienie jest za niskie, opory toczenia rosną, co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa. Większej eksploatacji poddane są także elementy zawieszenia, a komfort jazdy znacznie się obniża. Obniżenie ciśnienia o 1 bar sprawia, że przyczepność pojazdu spada - ryzyko aquaplaningu w takich warunkach wzrasta nawet o 30 proc. Niższe ciśnienie negatywnie wpływa także na stabilność pojazdu na zakrętach - według danych PZPO, obniżenie ciśnienia o 1 bar zmusza kierowcę do zmniejszenia prędkości na zakrętach o około 10 km/h. Co więcej, przy prędkości 70 km/h droga hamowania wydłuża się nawet o 5 metrów.

Nie wystarczy sprawdzać ciśnienia tylko podczas sezonowej wymiany opon. Zaniedbanie tego obowiązku może prowadzić do poważnych wypadków, zwłaszcza gdy w okresie letnim czy zimowym pokonujemy długie trasy z rodziną i bagażami. W takich przypadkach cięższe auto wymaga wyższego ciśnienia niż w codziennym użytkowaniu.
ostrzega Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

Jakie są indeksy nośności opon?

Kolejną ważną kwestią, na którą kierowcy powinni zwrócić uwagę, jest indeks nośności opon, czyli tego, jaką wagę są w stanie udźwignąć. Dla przykładu indeks nośności 60 oznacza, że jedna opona w pojeździe wytrzymuje obciążenie do 250 kg, a indeks nośności 100 oznacza, że ta wartość rośnie do 800 kg. Jeśli zbyt mocno obciążamy auto, ryzykujemy pęknięciem opony, a nawet jeśli ogumienie wytrzyma, pojazd może prowadzić się nieprzewidywalnie.

Samochody kradli w Czechach, wpadli w ręce policjantów z grupy „Orzeł”PolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas