Gdzie można zaoszczędzić?
Jeśli chcemy oszczędzać na częściach zamiennych, róbmy to z głową. Podpowiadamy, które naprawy można wykonać tańszym kosztem.
Ceny części zamiennych przyprawiają o zawrót głowy. Nic dziwnego, że szukamy oszczędności.
Idealnym rozwiązaniem wydają się zamienniki. Zazwyczaj są tańsze od elementów oryginalnych. I to o ile! Dla przykładu: komplet wahaczy do Audi A4 B5 kosztuje w ASO prawie 3 tys. zł. W internecie kupimy analogiczny komplet zamienników za... 600 zł.
Entuzjazm może zapędzić nas w ślepą uliczkę. Na dłuższą metę oszczędności nie zawsze się opłacają. Czasem okazuje się, że zamiennik psuje się zaledwie kilka miesięcy po zamontowaniu. Czasem jest źle dopasowany, a czasem już na wstępie nie spełnia swojej funkcji.
Żeby sprawnie poruszać się w świecie części oryginalnych i zamienników musimy poznać podstawowe zasady, jakie obowiązują w tej branży.
Oryginał czy zamiennik?
Błędnie przyjęło się, że części oryginalne to wyłącznie te ze znaczkiem producenta samochodu, które kupujemy w ASO. Tymczasem podzespoły oryginalne to także elementy produkowane przez firmę, która zaopatruje producenta samochodu na pierwszy montaż i spełniające wymagania części pierwszomontażowych.
Przykład: Sachs wytwarza tylne amortyzatory do najnowszego Mitsubishi Colta 1.3. Możemy kupić je w ASO Mitsubishi, ale także w niezależnej hurtowni ze znaczkiem Sachs, znacznie taniej, trzeba tylko odpowiednio dobrać je z katalogu. To doskonały przykład rozsądnej oszczędności bez żadnej straty na jakości.
Jeśli do wspomnianego Colta kupimy zamiast oryginalnych amortyzatorów Sachs zamienniki marki Kayaba, ich jakość będzie zapewne identyczna. Kayaba to również renomowany producenti również produkuje amortyzatory na pierwszy montaż, tyle, że akurat nie do tego modelu. Ale jeśli zastosujemy amortyzatory bliżej nieokreślonej marki, różnica w ich trwałości czy charakterystyce pracy będzie już odczuwalna.
Problem w tym, że nie istnieją żadne kryteria pozycjonujące jakość zamienników. Zgodnie z kryteriami unijnymi (rozporządzenie GVO) oraz polskimi przepisami niektórzy dystrybutorzy i producenci dzielą części na klasy jakości:
- OE (Original Equipment) to części oryginalne dystrybuowane przez sieć producenta/oficjalnego importera pojazdu,
- OEM (Original Equipment Manufacturer) to części produkowane przez firmę dostarczającą dany element na pierwszy montaż we własnym opakowaniu,
- OEQ (Original Equipment Quality) lub P to części o jakości oryginałów produkowane przez inne firmy,
- AM (After Market) to zamienniki (dowolny producent, bliżej nieokreślona jakość).
Niestety, są to tylko kwestie umowne. W praktyce miarodajną opinią na temat jakości poszczególnych części dysponują jedynie sprzedawcy części i mechanicy, którzy swoją wiedzę ugruntowali na podstawie praktycznego doświadczenia (łatwość montażu, ilość reklamacji).
Czym ryzykujemy?
Poniżej podpowiadamy, gdzie można stosować tanie zamienniki, gdzie korzystania z nich nie zalecamy, bo niesie to za sobą zbyt duże ryzyko oraz gdzie samodzielnie musimy rozważyć wszelkie "za" i "przeciw".
Warto wiedzieć
Z tym musisz się liczyć stosując najtańsze zamienniki:
- nie zawsze pasują do reszty samochodu (głównie elementy karoserii),
- mogą mieć inną wagę (elementy zawieszenia, amortyzatory mogą być cięższe choćby dwukrotnie),
zazwyczaj (choć nie zawsze) mają gorszą wytrzymałość - w skrajnych przypadkach działają np. miesiąc,
- czasem po zamontowaniu w ogóle nie działają (przykładem są niektóre tanie przeguby półosi utrudniające obracanie się koła!),
- mechanik prawdopodobnie nie będzie chciał udzielić gwarancji na wykonaną usługę z wykorzystaniem najtańszych zamienników.
Części karoserii
Oryginały zazwyczaj są drogie (choć np. do Fiata czy Daewoo są tanie). Gwarantują jednak pełne zabezpieczenie antykorozyjne i idealne pasowanie do karoserii.
Zamienniki - zazwyczaj ich jedynym atutem jest cena. Wady to: złe dopasowanie do karoserii (wyższy koszt montażu), złe zabezpieczenie antykorozyjne, niskiej jakości opakowanie sprzyjające uszkodzeniom w transporcie.
Filtry
Oryginalne filtry powietrza gwarantują długą żywotność przepływomierzy, a filtry paliwa maksymalną żywotność wtryskiwaczy (szczególnie w silnikach wysokoprężnych).
W starszych samochodach zamienniki są jak najbardziej dopuszczalne. Pamiętajmy jednak, że najtańsze filtry powietrza nie zawsze pasują do obudowy!
Paski, termostaty, chłodnice, itp
W przypadku osprzętu silnika nie obowiązują żadne reguły. Wszystko zależy od tego, o jaki element chodzi i jakiej marki zamiennik wybierzemy.
"W oryginale" warto kupować przede wszystkim termostaty, bo tanie zamienniki dość często nie utrzymują prawidłowej temperatury. W wybranych modelach np. BMW zalecane są oryginalne przewody zapłonowe, które mają odpowiednią oporność.
Jako zamienniki świetnie sprawdzają się paski klinowe i wielorowkowe, świece zapłonowe i żarowe (choć trzeba je uważnie dobierać), czujniki temperatury, węże układu chłodzenia, chłodnice, sprzęgiełka wiskotyczne.
Do niektórych samochodów z powodzeniem można dobrać także tańsze przewody zapłonowe (czasem są lepsze od oryginalnych) i napinacze paska wielorowkowego, choć te ostatnie wytrzymują zwykle rok lub dwa.
Zestaw rozrządu
Zawsze wymieniamy kompletny rozrząd, czyli pasek, rolki i napinacz (napinacze), czasem także pompę cieczy chłodzącej. Tylko oryginalny zestaw pozwala określić termin następnej wymiany.
Zastosowanie zamienników grozi zerwaniem paska rozrządu i kompletną demolką silnika. Oszczędności są niewspółmiernie niskie w stosunku do kosztów naprawy.
Oświetlenie
Zastosowanie oświetlenia oryginalnego ma znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Oryginalne elementy oświetlenia idealnie pasują do fabrycznych mocowań.
Zamienniki zdają egzamin w przypadku świateł tylnych, kierunkowskazów, oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Pamiętajmy jednak, aby przed zakupem porównać kolorystykę kloszy/oprawek i sprawdzić czy dobrze pasują.
Amortyzatory
Oryginały gwarantują fabryczną trwałość i fabryczną charakterystykę prowadzenia.
Zamienniki zazwyczaj mają mniejszą trwałość od elementów oryginalnych i pogarszają właściwości jezdne, a w samochodach klasy wyższej nie radzą sobie z masą auta. Wyjątek dotyczy produktów tuningowych. Jeśli z głową dobierzemy sportowe amortyzatory i sprężyny, możemy poprawić właściwości jezdne kosztem komfortu jazdy.
Wahacze, łączniki
Oryginały gwarantują fabryczną trwałość zawieszenia.
Wszędzie tam, gdzie koszty usługi wymiany są niskie, możemy śmiało stosować zamienniki. Jeśli zużyją się po dwóch czy trzech miesiącach, będzie je można znów tanio wymienić. Na rynku występuje cała masa zamienników o lepszej i gorszej jakości. Wiarygodną rekomendację wystawia zwykle mechanik lub sprzedawca części.
Klocki, tarcze
Oryginały gwarantują fabryczne parametry i fabryczną trwałość.
Wszystkie dopuszczone do obrotu zamienniki gwarantują pełne bezpieczeństwo jazdy. Gorzej z trwałością (pękające elementy cierne, krzywiące się tarcze). Użytkownicy zamienników narzekać mogą także na piski podczas hamowania, silnie brudzenie felg. Uwaga - na rynku dostępne są także wysokiej klasy zamienniki tuningowe.
Sprzęgło
Oryginały gwarantują fabryczne parametry i fabryczną trwałość.
Ze względu na wysoki koszt robocizny, nie warto ryzykować montażu tanich zamienników. Doświadczeni mechanicy wręcz nie godzą się na ich stosowanie lub w takim wypadku nie dają gwarancji na wykonaną usługę. Kiepskie sprzęgło nie tylko ma niewielką trwałość, ale także nie gwarantuje płynnego przenoszenia napędu (szarpie).
Łożyska kół
W przypadku wielu najnowszych modeli samochodów łożyska oferowane są razem z piastami i modułami układu ABS i dostępne wyłącznie "w oryginale".
Na rynku obecnych jest kilku renomowanych producentów łożysk, którym można zaufać. Pozostałe (produkowane najczęściej w Chinach) są zwykle fatalnej jakości. Ze względu na kosztowną wymianę unikajmy zatem najtańszych zamienników.
Układ wydechowy
Ze względu na wysoką cenę zakupu oryginały polecamy tylko tam, gdzie nie występują zamienniki.
Najlepsze zamienniki nie ustępują jakością elementom oryginalnym. Ze względu na niskie ceny można się skusić także na elementy tańsze. Uwaga! W takim przypadku trzeba się jednak liczyć z utrudnieniami przy montażu lub tym, że podczas jazdy będą rezonować lub uderzać o podwozie.
Jacek Ambrozik
Tekst pochodzi z tygodnika