2DIN - radio w rozmiarze XL - car audio
Jeśli w aucie zmieści się radio 2DIN, to warto w nie zainwestować. Jak dobrać sprzęt do potrzeb?
Z roku na rok przybywa radioodtwarzaczy samochodowych w rozmiarze 2DIN. Trudno się dziwić, bo coraz więcej samochodów jest przystosowanych do montażu urządzeń większego formatu. Na dużej powierzchni można zmieścić większe przyciski (łatwiejsza obsługa), a także sterowany dotykowo kolorowy ekran LCD (poprawa funkcjonalności). Sprzęt może się przydać do stworzenia systemu kina samochodowego z DVD, wygodnego korzystania z telefonu komórkowego, kamery cofania czy zaawansowanej nawigacji GPS.
Bogactwo możliwości oznacza ogromną rozpiętość cen. Najtańsze modele dostępne są już za ok. 550 zł. Najdroższe to wydatek ponad 8000 zł. Jak wśród sporej liczby urządzeń dobrać produkt najbardziej optymalny, by uniknąć przepłacania za niepotrzebne funkcje? Przedstawiamy przegląd najciekawszych propozycji rynkowych i technologii, na które warto zwrócić uwagę.
Zestaw głośnomówiący
Większość modeli ma zestaw głośnomówiący Bluetooth, dzięki któremu można bezpiecznie i zgodnie z przepisami korzystać z komórki podczas jazdy. I takie są najbardziej godne polecenia. Wersje "Bluetooth ready" (przystosowane do podłączenia zestawu Bluetooth) nie zawsze są warte uwagi. Choć kosztują mniej, to po skompletowaniu z zestawem ich cena bywa mało atrakcyjna.
Podgląd książki telefonicznej
Możliwość wyświetlania spisu telefonów na ekranie radia ułatwia nawiązywanie połączeń. Nie każdy zestaw Bluetooth umożliwia podgląd książki telefonicznej na ekranie radioodtwarzacza. Zazwyczaj problem dotyczy urządzeń, które przystosowano do podłączenia oddzielnego zestawu. Ponadto istnieje prawdopodobieństwo, że telefon także nie będzie kompatybilny z funkcją dostępu do książki telefonicznej.
Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z określonymi komórkami znajdują się na stronach internetowych producentów radioodtwarzaczy w zakładce "wsparcie".
Odtwarzacz płyt DVD i wyjście wideo
Jeśli zamierza się rozbudować nagłośnienie o sprzęt multimedialny, lepiej od razu zainwestować w model z czytnikiem płyt DVD. A to oznacza, że w przypadku urządzeń 2DIN trzeba kupić stację z dużym kolorowym ekranem LCD (ceny markowych modeli zaczynają się od ponad 1100 zł).
Zwykle modele z DVD są dostosowane do odtwarzania plików wideo nagranych w formacie DivX. Warto zwrócić uwagę na wyposażenie w wyjścia sygnału wideo. Standardem jest co najmniej jedno do podłączenia oddzielnego monitora. Przyda się, by widzowie z tyłu mogli obejrzeć film.
Gwarancja nowych map
Zestawy nawigacyjne niektórych marek (Alpine, Clarion, Zenec) objęte są programem gwarancji nowych map. Jeśli w chwili zakupu sprzętu w urządzeniu są starsze mapy niż dostępne na firmowym serwerze, to można pobrać bezpłatną aktualizację na komputer. Wystarczy wyjąć z radia kartę SD z mapami i przełożyć do komputera. Następnie ze strony aktualizacji pobiera się i instaluje program do odświeżania map. Automatycznie rozpozna on kartę, sprawdzi jej zawartość i pobierze najświeższe dane.
Wielkość i rodzaj ekranu
Obecnie w większości urządzeń stosuje się wyświetlacze o przekątnej ok. 6 cali, a rzadziej wersje 7-calowe. Teoretycznie większość z nich to matryce podobnej jakości, które różnią się rodzajem podświetlenia. W starszych produktach jest stosowane podświetlenie lampami CCFL (większy pobór energii, gorsza jasność, grubszy panel).
W nowszych produktach coraz częściej używa się podświetlenia diodami LED (mniejszy pobór energii, wyższy poziom jasności, zredukowana grubość panelu). Niestety, zwykle jeśli producenci podają dane o rodzaju podświetlenia, to tylko w przypadku LED.
Polecamy przed zakupem radioodtwarzacza sprawdzić, jak świeci dany wyświetlacz, szczególnie przy oświetleniu słonecznym. Najlepiej zwiększyć jasność do maksimum i zobaczyć, czy na ekranie cokolwiek widać. W silnym słońcu wyświetlacze o słabej jakości podświetlenia są zazwyczaj nieczytelne, co znacznie ogranicza komfort używania sprzętu.
Wejście dla kamery cofania
Niemal każde radio multimedialne z dużym, kolorowym ekranem jest dostosowane do wyświetlania obrazu z kamery cofania. Co ważne, kamera nie musi być tej samej firmy co radio. Wejście sygnału z kamery cofania to standardowe gniazdo RCA. Do podłączenia wystarczy zatem popularny kabel z końcówkami RCA (popularnie zwany czincz).
Sterowanie iPod'em/iPhone'm
Radio reklamowane jako sprzęt przeznaczony do współpracy z iPodem lub iPhonem powinno umożliwiać sterowanie odtwarzaniem muzyki zapisanej w pamięci przenośnego sprzętu. Sterowanie oznacza możliwość zmiany utworu, przeglądania katalogów z muzyką, a także zaawansowane wyszukiwanie nagrań (np. wg. artysty, albumu, gatunku czy listy odtwarzania). W przypadku urządzeń dostosowanych do odtwarzania wideo, powinna być także możliwość wyświetlania filmów na ekranie stacji multimedialnej. By korzystać ze sterowania, sprzęt Apple powinien być podłączony kablem USB do radia lub poprzez odpowiedni moduł.
Uwaga! Nie każdy odtwarzacz iPod czy telefon iPhone jest kompatybilny z radiem. Szczegółowe informacje dotyczące współpracujących produktów umieszczane są zazwyczaj na stronach internetowych producentów sprzętu car audio w zakładce "wsparcie".
Wejście USB
Niemal każde nowe radio 2DIN ma wejście USB, pozwalające na odtwarzanie muzyki nagranej na pendrive. Ale z pojemnością przenośnej pamięci nie należy przesadzać. Zazwyczaj radioodtwarzacze bez problemu rozpoznają pendrive'y nie większe niż 16 GB (zalecane sformatowanie w domowym komputerze pamięci USB do standardu FAT 32). Odradzamy podłączanie przenośnych dysków twardych USB, gdyż sprzęt w samochodzie może mieć problemy z rozpoznaniem nośnika.
Alfa Romeo: 159, Giulietta, MiTo
Audi: A3 (8P), A4 (B7)
BMW: serii 1 (E87), serii 3 (E90)
Citroen: C1, C2, C3 (I), Berlingo (II)
Fiat: Croma (II), Panda (II), Sedici
Ford: C-Max (I), Fiesta (VI), Focus (II i III), S-Max, Mondeo (III i IV)
Honda: Accord (VII), CR-V, Civic (VIII)
Hyundai: i20, i30
KIA: Cee'd, Picanto, Rio, Sportage
Mazda: 3 (I, II), 6 (I, II)
Mercedes: klasy A (W168, W169), klasy B (W245), klasy E (W211)
Mitsubishi: ASX, Outlander
Nissan: Micra (K12), Qashqai
Opel: Astra (H, J), Corsa (C, D), Vectra C, Insignia
Peugeot: 207, 307, 308
Renault: Megane (II), Laguna (III)
Seat: Altea, Leon (I, II), Toledo (II)
Skoda: Fabia (I, II), Octavia (I, II), Roomster, Superb (I, II), Yeti
Subaru: Impreza (III), Forester (III)
Suzuki: Swift (II, III), SX4, Kizashi
Toyota: Auris, Avensis (T25, T27), Corolla (E12, E14), RAV4 (III)
Volkswagen: Bora, Golf (IV, V, VI), Passat CC, Touran (I, II), Scirocco
Volvo: XC90, V70, S40, S60 (1)
S. Jastrzębski