Używane Renault Scenic 1.6 (2000)

Kilkunastoletnie auto francuskie z „automatem”: czy to przepis na plagę awarii? Odpowiedź brzmi: nie, ale pewnym typowym przypadłościom zapobiec się nie da.

Trochę rdzewieje, trochę psuje się w nim elektryka, ale Scenic nigdy jeszcze nie zawiódł na drodze.
Trochę rdzewieje, trochę psuje się w nim elektryka, ale Scenic nigdy jeszcze nie zawiódł na drodze.Motor

Na wieść o tym, że ktoś chce kupić Scenica pierwszej generacji z automatyczną skrzynią biegów, przeciętny "znawca" rozprawiający o motoryzacji przy rodzinnym obiedzie krzyknie z przerażenia, że ten samochód będzie więcej stał u mechanika niż jeździł.

Na szczęście nie wszyscy słuchają "wszechwiedzących" i wiedzą, że od pochodzenia pojazdu znacznie ważniejszy jest stan techniczny. A 12-letnie Renault, choć trudno spodziewać się, że będzie ideałem, może okazać się bardzo tanim w utrzymaniu i komfortowym pojazdem do dojazdów do pracy.

Pańskie oko...

Ewa kupiła Megane dwa lata temu za 11 tys. zł. Samochód został sprowadzony z Niemiec i zarejestrowany w Polsce przez właściciela autokomisu.

Początkowo wystawiano go za 14 tys. zł, ale po negocjacjach cenę udało się znacząco obniżyć - na benzynowego Scenica z "automatem" chętnych było niewielu. Stan licznika wynosił 180 tys. km, czyli mniej więcej tyle, ile ma większość sprowadzanych do Polski samochodów. Nikt nawet nie próbował sprawdzać, czy licznik cofnięto, czy też nie - zaprzyjaźniony mechanik po oględzinach wydał werdykt, że nawet gdyby w rzeczywistości przebieg wynosił 250 tys. km, auto i tak jest warte zakupu za tę kwotę.

Klientkę zachęciło bogate wyposażenie (podgrzewane fotele, zmieniarka CD, klimatyzacja) i to, że samochód wyposażono w automatyczną skrzynię biegów, znacząco uprzyjemniającą jazdę po mieście. Bezpośrednio po zakupie zaczęto od wymiany rozrządu, oleju i filtrów, co kosztowało 1300 zł. Dość szybko okazało się, że tarcze i klocki hamulcowe również nie nadają się do niczego, co poskutkowało kolejną inwestycją w bardzo podobnej kwocie.

Początkowy atak awarii

Ten Scenic to bogata wersja RXE: ma klimatyzację, podgrzewane fotele i zmieniarkę CD (były to słono płatne opcje). Fabryczne radio wyświetla informacje na ekranie nad konsolą środkową.Motor

Wydawałoby się, że "pakiet startowy" na poziomie 2500 zł jest zupełnie akceptowalny i po takich wydatkach wszystko powinno być w miarę dobrze, zwłaszcza że samochód był dogłębnie przejrzany w specjalistycznym (choć nieautoryzowanym) zakładzie Renault. Szybko pojawiły się jednak trzy usterki, z tego dwie typowe dla samochodów Renault: przepaliła się cewka zapłonowa Sagem, doszło do uszkodzenia koła pasowego napędu osprzętu z tłumikiem drgań, a z uszczelniacza wałka rozrządu pociekł olej.

Po naprawieniu tych uszkodzeń na jakiś czas zapanował spokój. Jednak podczas badania technicznego diagnosta zwrócił uwagę, że gdy miga kierunkowskaz, przygasają tylne światła pozycyjne. To także typowa usterka starszych modeli Renault.

Wizyta u elektryka zakończyła się także naprawą niedziałającej od momentu zakupu tylnej wycieraczki (spalony silniczek) i działających "w kratkę" elektrycznie opuszczanych szyb, które potrafiły się zatrzymać w pół drogi, a za parę minut wrócić do prawidłowego działania. Od czasu naprawy wszystko działa jak trzeba. Z przednich drzwi usunięto ognisko korozji.

Ostatnią usterką, która pojawiła się przy 190 tys. km, był stukający przegub półosi. Można byłoby to zakwalifikować jako typowe zużycie eksploatacyjne, gdyby nie pewien drobiazg. Mechanik stwierdził, że sprzedawca z autokomisu najwyraźniej przed sprzedażą wymienił ten przegub na najtańszy możliwy, byle nowy. Wytrzymał 20 tys. km; mizerny wynik.

Paliwo - lubię to!

Samochód jest użytkowany mniej więcej pół na pół w mieście i w trasie. Służy do codziennych dojazdów do pracy, ale zazwyczaj z małym obciążeniem - jednej lub dwóch osób. Nie okazuje się jednak zbyt ekonomiczny. "Ten samochód lubi paliwo" - uśmiecha się kwaśno właścicielka. "Ponad 10 l w mieście to dla niego żaden wynik. W trasie spalanie gwałtownie spada, raz w lecie udało się uzyskać nawet 5,5 l/100 km przy stałej prędkości 80 km/h". Co ciekawe, skrzynia automatyczna okazała się jak na razie najbardziej niezawodnym elementem samochodu - nie zepsuło się w niej nic, mimo szczerej deklaracji właścicielki - "nie mam pojęcia kiedy i czy w ogóle wymieniano w niej olej!".

Czas na weryfikację

Zakończenie naszego testu długodystansowego zbiegło się z gruntownym przeglądem wykonanym w warsztacie poza ASO. Wynik nie jest może druzgocący, ale nie napawa optymizmem: wydatki czają się tuż za rogiem. Stwierdzono całkowite wypalenie katalizatora, zaawansowaną korozję belki trzymającej zbiornik paliwa, zużycie tulei wahacza, wycieki i kolejne uszkodzenie koła pasowego alternatora (problem leży w niskiej jakości zamienników na rynku). Sumienne usunięcie wszystkich przejawów zużycia będzie kosztować ok. 1500 zł lub więcej, jeśli wystąpią nieprzewidziane problemy.

Renault Scenic 1.6 (2000)

Używane Renault Scenic 1.6 (2000) - czytaj artykułv

Bagażnik ma pojemność 410-1800 l – a wygląda na znacznie więcej.Motor
Praktyczny stolik ma też miejsce na kubek z napojem – przykład dopracowania detali.Motor
Każde siedzenie składa się oddzielnie, po ich złożeniu powstaje płaska powierzchnia ładunkowa.Motor
Fotele należą do wyjątkowo miękkich. To znak rozpoznawczy starszych Renault.Motor
Włącznik podgrzewania foteli zlokalizowano po lewej stronie kierownicy. To dziwne!Motor
Schowek pod konsolą środkową: bardzo dobry pomysł, można schować tu telefon.Motor
Wyświetlacz trybu jazdy znajduje się na tarczy obrotomierza.Motor
Obok wybieraka automatu nie ma oznaczeń typu „P-R-N-D” – są tylko na wskaźnikach.Motor
Ten Scenic to bogata wersja RXE: ma klimatyzację, podgrzewane fotele i zmieniarkę CD (były to słono płatne opcje). Fabryczne radio wyświetla informacje na ekranie nad konsolą środkową.Motor
Nowy przegub sprawuje się bez zarzutu. Poprzedni, chiński zamiennik wytrzymał tylko 20 tys. km – to za mało!Motor
Belka pod zbiornikiem jest kompletnie dziurawa. Korozja atakuje ponownie także dolne ranty drzwi i progi.Motor
Tylna belka zespolona ma łożyska wahaczy w dobrym stanie. Regeneracja jeszcze długo nie będzie konieczna.Motor
Tuleje wahaczy przednich wymagają już wymiany – koszt nie będzie wysoki (200-250 zł) dzięki prostej budowie.Motor
Wada instalacji elektrycznej – kiedy zapala się kierunkowskaz, gaśnie światło pozycyjne. Wewnątrz można to łatwo zauważyć, bo przygasa także podświetlenie tablicy przyrządów.Motor
Koło pasowe alternatora często ulega uszkodzeniu. Problem szeroko opisywany na forum pod adresem megane.com.pl w dziale technicznym, subforum „akumulator i alternator”.Motor
Trochę rdzewieje, trochę psuje się w nim elektryka, ale Scenic nigdy jeszcze nie zawiódł właścicielki na drodze.Motor
"Zużycie paliwa w mieście regularnie przekracza 10 l/100 km, ale w trasie raz udało się zejść do 5,5 l! Warunkiem było nieprzekraczanie 80 km/h..."Motor

Pani Ewa i tak jest zadowolona z auta. "Jest trochę stare i to, że wymaga wydatków, mało mnie dziwi. Najważniejsze, że nigdy nie zawiodło na trasie... z wyjątkiem przypadku, kiedy o mało nie odpadło koło, którego nie dokręcono w wulkanizacji". Zwracamy uwagę, że to już kolejny przypadek w naszych testach długodystansowych, w których właściciel skarży się na nieudolność pracownika zakładu wymiany opon. Koła najlepiej dokręcać... samodzielnie.

Renault Scenic 1.6 (2000) - podsumowanie

Mechanicznie Scenic nie jest wzorem trwałości, ma za to dość tanie części. Najwięcej problemów sprawia elektryka, najmocniejszy punkt to silnik i skrzynia biegów. Niestety, sporo wizyt w warsztacie i niemałe zużycie paliwa mocno wywindowały koszt przejechania 1 kilometra.

Renault Scenic: silnik, dynamika i zużycie paliwa

Nie ma tu żadnych skomplikowanych rozwiązań, są za to problematyczne cewki zapłonowe marki Sagem.Motor

W prostym silniku 4-cylindrowym teoretycznie nie powinno się nic psuć. Niestety, słabym punktem jest tu "elektryka", a konkretnie cewki zapłonowe oraz koło napędu alternatora. Zużycie paliwa wydaje się wysokie, ale tak naprawdę to "zasługa" dość archaicznej automatycznej skrzyni biegów. Wszystkie części i ewentualne naprawy są tanie, np. zestaw rozrządu SKF z paskiem i napinaczem ma rozsądną cenę 450 zł.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
Napęd rozrządu
pasek
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
107 KM
Maks. moment obrotowy
148 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna
187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,3 s
Średnie zużycie paliwa (w l/100 km) 
7,3

Renault Scenic: plusy

  • Bardzo praktyczne wnętrze, w szczególności trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie.
  • Bogate wyposażenie jak na samochód z końca XX w.
  • Przyjemne wykończenie i materiały, estetyczna tapicerka.
  • Dobry poziom tłumienia nierówności, samochód jest komfortowy nawet na złych drogach.

Renault Scenic: minusy

  • Materiały tapicerskie podatne na zabrudzenia.
  • Mało czytelny i dość awaryjny wyświetlacz centralny.
  • Siedzenia tylne nie chowają się w podłodze, tylko stoją w pionie, skracając przestrzeń bagażową.
1. Opłaty
Ubezpieczenie (łączna uśredniona składka roczna OC) za okres 2 lat (auto kupione w 2010 r.)
1500 zł
2. Koszty
Data
Przebieg
Opis czynności
Koszt
09.2010
181 000 km
Przegląd po zakupie, wymiana oleju, filtrów, paska rozrządu z napinaczem.
1300 zł
10.2010
182 000 km
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych z przodu, czyszczenie zacisków.
1180 zł
11.2010
184 000 km
Wizyta w warsztacie: wymiana koła pasowego alternatora,
uszczelnienie wycieku spod rozrządu, wymiana cewki zapłonowej.
800 zł
03.2011
189 000 km
Usterka elektryczna – przygasające tylne światła,
naprawa objęła też silnik tylnej wycieraczki i silniki podnośników szyb.
450 zł
07.2011
190 000 km
Zużyty przegub półosi. Wymiana na nowy firmy M.G.
350 zł
09.2011
193 000 km
Wymiana siatki katalizatora, uszczelnienie wycieku spomiędzy silnika
a skrzyni biegów, wymiana oleju z filtrem.
750 zł
03.2012
196 000 km
Wymiana kompletu żarówek, zaspawanie dziurawego wydechu
przed badaniem technicznym.
180 zł
07.2012
199 000 km
Usunięcie rdzy z drzwi lewych przednich, lakierowanie elementu.
500 zł
10.2012
202 000 km
Łomotanie z koła zakończone wezwaniem lawety – problem rozwiązano
na miejscu dokręcając koło.
100 zł
11.2012
205 000 km
Gruntowny przegląd w stacji nieautoryzowanej, pełna diagnostyka,
sprawdzenie i określenie kosztów najbliższych napraw, wymiana oleju.
500 zł
-
-
Czterokrotna wymiana opon w warsztacie wulkanizacyjnym
(2 x na letnie/na zimowe).
320 zł
Suma kosztów serwisowych
6430 zł
3. Koszty paliwa
Na dystansie 25 tys. km (średnie spalanie: 8,5 l/100 km, ilość zużytego paliwa: 2125 l,
cena uśredniona: 5,50 zł za litr)
11 687 zł
Podsumowanie kosztów
Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo)
19 617 zł
Utrata wartości (zakup: 11 tys. zł, obecna wartość: 9 tys. zł)
2000 zł
Łączny koszt na dystansie 25 tys. km
21 617 zł
Koszt 1 km bez utraty wartości
0,78 zł
Koszt 1 km z utratą wartości
0,86 zł

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas